ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Příspěvky

ČCE sbor Brno IStálé rubrikyJeremiáš-dějiny

Jeremiáš-dějiny


Doba Jeremiášova
Období vlády posledních pěti judských králů až po zajetí babylonské cca 50 let (630 – 580) :
napínavé a složité období. Počátkem 7. století upadla Asýrie a došlo k překvapivému rozmachu říše novobabylónské, s níž soutěžil Egypt. Obě armády se snažily ovládnout zbytek asyrské říše. Babylóňané s Médy dobyli Ninive (612). Egyptské armády se vydaly Asýrii na pomoc. Roku 609 táhly přes Palestinu, judský král Jóšijáš se Egypťanům postavil, možná jako spojenec Babylóna, ale v bitvě padl a Egypt nakrátko ovládl Judsko. Velká bitva o pozůstatky Asýrie se později strhla v severní Sýrii u Karkemíše ( 605). Zde babylónský Nebúkadnesar nad Egyptem zvítězil. Egypt přesto zůstával nadějí mnohých judských velmožů a králů. Babylóňané však bezpečně ovládli Blízký východ až do nástupu Peršanů (539).

Menašé 687-642 Judsko prožívá největší rozkvět modlářství. Asýrie prožívá období rozmachu a Egypt po porážce se opět vzmáhá a hrozí Judsku ( farao Psamtik I. 664-610)
Jeremiáš se narodil cca roku 650 v Anatótu – byl tedy zhruba stejného věku jako král Jóšijáš

Amón 642-640 brzy zavražděn

Jošijáš 640-609. Začal vládnout v 8 letech. Roku 630 (když mu bylo 12 let) zahájil náboženské reformy, které byly korunovány nálezem knihy zákona (snad Dt 12-19) roku 622. Využil úpadku Asýrie a přivedl Judsko k novému rozmachu a rozkvětu. Svou zemi rozšířil o území severního Izraele, které bylo před tím 100 let asyrskou provincií. Provedl důslednou náboženskou reformu, chrám byl očištěn od všeho co připomínalo pohanské kulty ( měděný had) a stal se jediným místem uctívání Hospodina. Náboženský život byl soustředěn do jednoho místa -jeruzalémského chrámu. Vzrostla tradice spojená se Sijónem a Davidem. Pro mnohé to bylo znamení, že již nastal trvalý pokoj, který nemůže být ničím zrušen. Jóšijáš však padl v bitvě proti faraónovi Nékovi (610-594) u Megida roku 609, když se snažil zastavit expanzi Egypta.

626
Jeremiáš je povolán za proroka. Kapitoly 1-6 patrně popisují stav před reformami, tj. před rokem 622.
Jeremiáš s nimi souhlasil, ale jsou stále jen polovičaté.
Ani zničení severního království nestačilo judským ke změně života ( Jr 3, 6-10).

622 Byla nalezna kniha Dt : Jr 11,1- 8 snad prorokova podpora královým reformám.
Prorok chválí krále Jóšijáše za jeho spravedlnost (Jer 22,15).

609 – umírá Jóšijáš v bitvě u Megida

Jóachaz 609 syn Jóšijášův (Šalúm) – vládl jen tři měsíce a byl faraónem odveden do Egypta
Pro Judsko nastaly zlé časy. Farao Néko zajal Jóšijášova syna Jóachaze ( odvedl ho do Egypta) a dosadil místo něj jeho bratra (Jer 22,10-12).

Jójakím 609-598 – král z milosti Egypta, Eljakím
Další syn Jóšijášův, dosazen z milosti Egypťanů. Musel jim platit velký tribut. Brzy se však objevili Babylóňané. Jójakím střídavě předstíral poddanost Egyptu (601) i Babylóňanům, protože si není jistý výsledkem boje těchto dvou velmocí.

609
Jeremiáš poprvé vystupuje na veřejnost. Kritizuje slepé spoléhání na chrám ( kap 7 a 26) a předpovídá jeho zkázu (podobně jako svatyně v Šílu) – je však obviněn z rouhání a hrozí mu smrt.
Jeremiáše zachrání vzpomínka na proroka Micheáše, který mluvil podobně před více jak 100 lety (Mich 3,12).
Jr 26,17-19: Varováním je mu osud proroka Urijáše (Jr 26, 20-24), který mluví podobnými slovy. Uprchl do Egypta, ale je odveden a králem zabit. Proroka Jeremiáše chrání Achíkam, syn písaře.

605 – Babylóňané Egypt porazili u Karkemíše Ohlas této bitvy najdeme ve slovu proti Egyptu (Jr 46,22).
Byla to klíčová událost, poněvadž definitivně se hegemonie přesunula z Egypta na Babylónii. Prorok vidí novou situaci jako událost, kterou souvisí s Božím soudem nad Judou a ostatními národy.
V témže roce(605) pronesl prorok tato prorocká slova o tom, že zajetí bude trvat 70 let (Jer 25,3),
ale král Jójakím stále čeká pomoc Egypta.

604 Nebúkadnesar vyplenil Aškalon. a ohrožuje Judu. Prorok vyhlašuje půst ( 36,9).
Prorok sepisuje knihu, kterou král postupně ničí a spálí ( Jr 36), ale prorok s pomocí Báruka napíše svitek nový – jde zřejmě o texty Jr 1-25.
598
– neplacení daně Babylóňanům vyprovokovalo obležení Jeruzaléma Babylóňany. Mezitím však král zemřel a do zajetí šel místo něho jeho syn Jójakín. Jeremiáš Jójakíma ostře kritizuje a předpověděl mu oslí pohřeb (22,13-19).

Jójakín 598/7 – syn Jójakíma, vnuk Jóšijáše – neztralý 18 letý mladík – vládl jen tři měsíce a vzdal se.

Byl odveden do Babylóna spolu s matkou (597 – první zajetí) , ač byl na předchozím vývoji vlastně nevinen
(Jr 22,24-30).
O 36 let později byl propuštěn, (když mu bylo 54 let), ale žádný z jeho synů se již králem nestal. Jeden z jeho vnuků Zerubábel se stal po návratu krátce místodržitelem. Od něj vede linie k Josefovi – muži Marie, ze které se narodil Ježíš.

Sidkijáš (598-587) – místo odvlečeného krále Jójakína Babylóňané dosadili k vládě jeho strýce, nejmladšího Jóšijášova syna. Sidkijáš byl nerozhodný slaboch. Musel hledat nové úředníky, protože elita byla odvedena.
Jeremiáš dává budoucnost zajatcům proti těm, kteří mohli zůstat doma – podobenství o dvou koších fíků (Jr 24).

598
Jeremiáš vede spor s falešnými proroky. Ti tvrdí, že zajetí bude trvat 2 roky – Jeremiáš mluví o 70 letech (28,2-17).
Jeremiáš píše dopisy prvním zajatcům ( Jer 29).

594: Prorok nechává potopit do Eufratu proroctví o zkáze Babylóna, když Sidkijáš navštěvuje Babylón, aby vysvětlil pověsti o tom, že chystá vzpouru (Jr 51,59-64).

589: Sidkijáš je vrtkavý panovník. Ve vleklém konfliktu velmocí se přiklání jednou k Egyptu a podruhé k Babylónu. Nakonec, opíraje se o Egypt, vypoví vazalskou smlouvu Babylónu. Král se ptá proroka co má dělat, protože babylónský král vytáhl proti Jeruzalému, ale jeho slovem se stejně neřídí ( Jr 21).

588: Porok koupí pozemek, který patřil jeho bratranci v rodné vesnici – to byl čin velké víry (Jr 32).
Vyhlašuje zaslíbení o obnově národa ( 31-33) a nové smlouvě.
Pod hrozbou babylónského obležení je vyhlášena svoboda otrokům, která je vzápětí, když nebezpečí na chvíli pomine – zrušena ( Jr 34,9n).:
Egypt vytáhne Jeruzalému na pomoc (Jr 37).
Jeremiáš odchází domů, ale je obviněn, že chce přeběhnout k Babylóňanům. Je uvězněn a obviněn z pokusu o dezerci ( Jr 37,11-16).
Král ho však tajně žádá o slovo – prorok opakuje, že bude vydán Babylóňanům a prosí o zmírnění vězení (Jr 37,17). Ale jiní muži ho hodí od cisterny, kde by zemřel, nebýt pomoci černocha Ebedmeleka.
Jr 38: tajné setkání s králem ve vězení. Král se bojí vlastních lidí.
Jr 39: líčí dobytí Jeruzaléma a prorok osvobozen
Král je oslepen a odvlečen, jak ho prorok dříve varoval ( Jr 34,2).
Sidkijáš vidí popravu svých synů a pak je oslepen a v řetězech odvlečen do Babylóna.

Gedaljáš 586 – Judsko se stalo babylónskou provincií s místodržitelem v Mispě, který však byl vlastními lidmi zavražděn ( Jišmaelem, který je pak zabit Jóchananem). Ti co zůstali, mají strach z Babylóňanů a ptají se proroka, co mají dělat. Ten radí zůstat, ale zbytek lidu jej neuposlechne a prorok je v poutech odveden do Egypta, kterému prorokuje zkázu. Lid propadá pohanství ( když jsme sloužili královně nebes, bylo nám dobře – od Hospodina přichází jen zlo).

cca 580: Poslední události v Palestině a odchod do Egypta jsou vylíčeny v Jr 40 – 44.
Emigranti do Egypta se přiklání k pohanství, svou porážku si vysvětlují jako trest, že opustili pohanské bohy.
Jeremiáš předvídá porážku Egypta a vítězství Babylóňanů.

Jeremiáš je svědkem všech těchto zvratů a konců. Kniha popisuje konkurenční zájmy dvou skupin v judsku:
pro-babylónské a pro-egyptské, zápas mezi jestřáby a holubicemi. Jeremiáš zvěstuje Boží soud, vyzývá k pokání, ale nabízí i Boží požehnání a naději na obnovu, když Boží soud již není možno odvrátit.



Základní dělení knihy:

1-25 Jeremiášova slova, ukončeno – základem byl snad původní svitek, který diktoval proroku Bárukovi
26-45 Zprávy o Jeremiášovi (Bárukův spis o prorokovi)
46-51 slova proti cizím národům – samostatný komplex
52 přídavek převzatý z 2Kr 24-25

Sdílet příspěvek!

Bohoslužby

Zprávy ze sboru

Naše kostely

Dobrý rok 2024 přeje
Farní sbor ČCE v Brně I

Bohoslužby a sociální sítě

Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

Sociální sítě

O našem sboru

  • O nás
  • Naše kostely
  • Lidé ve sboru
  • Týden ve sboru
  • Historie sboru
  • Archiv bohoslužeb
  • Kontakt

Další odkazy

  • Kurz Alfa / Beta
  • Středisko Blažkov
  • Koncerty a výstavy
  • GDPR
  • Dotace
  • Výroční zprávy

Kontaktní informace

Farní sbor ČCE v Brně I

Opletalova 6
602 00 Brno

+420 542211453

https://cervenykostel.cz

© 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
Připomínky ke stránkám pište na