ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE
ČCE sbor Brno IBiblické knihyPřísloví

Přísloví

Tato kniha se dnes těší velkému zájmu. Vyhovuje naší době, která se zajímá o sebe a vztah k druhým lidem. Chápe se jako Boží pomoc v poznání člověka a jeho chování. Fakticky se však nachází mimo hlavní proud SZ. Nejsou tu žádné odkazy na Boží skutky a smlouvu. Je tu málo zmínek o Bohu, chybí náboženský slovník. Někdy se dokonce mluví o světské moudrosti, o „Příručce úspěšného života“. Je to však doklad, jak víra ovlivňovala běžný život Izraelců. Výklad: B. Pípal: Modrost knihy Přísloví, 1992

Autorství:
Soubor textů různých autorů. Šalomouna můžeme spojit s oddíly kapitol 10 -22 a 25-29. Je to patrně nejstarší část knihy a Šalamouna je možno považovat za jejího iniciátora. Podle knih Královské se Šalamoun za moudrost modlí, umí podle ní soudit a jednat. Jako jeden z mála králů měl možnost pěstovat vysokou kulturu a měl mezinárodní styky.
1Kr 5,9-14: Bůh dal Šalomounovi moudrost, převelikou rozumnost a takovou hojnost myšlenek, jako je písku na břehu moře. Šalomounova moudrost převýšila moudrost všech synů dávnověku i všechnu moudrost egyptskou. Byl moudřejší než všichni lidé, než Étan Ezrachejský a Héman, Kalkol a Darda, synové Machólovi. Jeho jméno bylo proslulé mezi všemi okolními pronárody. Vyslovil tři tisíce přísloví a jeho písní bylo tisíc a pět. Dovedl také mluvit o stromech, od cedru, který je na Libanónu, až po yzop, který roste na zdi a dovedl mluvit i o zvířatech, ptácích, plazech a rybách. Šalomounově moudrosti přicházeli naslouchat ze všech národů i ode všech králů země, kteří se o jeho moudrosti doslechli.

O dalších zmiňovaných autorech nic nevíme ( Agúr a Lemuel), moudří jsou asi profesionální mudrci u královského dvora. Muži Chizkijášovi – 25,1 zřejmě se myslí písařská a redakční práce.
Doba vzniku:

Šalomounova přísloví – cca roku 950
redakce za Chizkijáše cca roku 700
nejmladší je asi úvodní část knihy 1-9 – ale ještě před zajetím
Zařazení výkladových výroků „Hospodinovských“ přepokládá existenci krále. Egyptské vlivy také odpovídají době královské. Poslední části byly asi doplněny později (kap. 30 -31) možná až v době poexilní. Označení Šalomouna jako autora odpovídá představě moudrého krále, kterou načrtlo deuteronomistické podání. Většina výroků tedy pochází z doby královské tj. předexilní.
Literární analýza:

Osnova knihy je přehledná. Základní rozdíl je mezi 1-9 a 10-31.
První část je pojednání obecné o moudrosti, druhá část se skládá z krátkých přísloví.
1,1-7 vstupní slovo
1,8-9,8 promluva o moudrosti – vysvětlující část
10,1-22,16 Šalomounova sbírka přísloví I. část
22, 17-23,34 Slova moudrých
25,1-29,27 Šalomounova sbírka přísloví II. část
30 Slova Agúrova
31,1-9 Slova krále Lemúela
31,10-31 Chvála ženy statečné
Závěr knihy již není tak jednoznačný jako její programový začátek. K hotové knize byly zřejmě připojeny dodatky.
Vstupní slovo 1,1-7

Nadpis knihy a zdůraznění významu Šalomounovy role. Účel knihy je zprostředkovat moudrost všem, nejen skupině vyvolených. Posluchači jsou především mladí lidé. Cílem je položit jim základy a vodítka pro život. Základ je bázeň před Hospodinem. Ústřední témata jsou : moudrost, porozumění, poznání, kázeň.
1,7: Počátek poznání je bázeň před Hospodinem. –
ústřední výpověď.
To znamená, že vztah k Bohu předchází etice!
1,7 se opakuje v 9,10 – vrchol první části, kde mu navíc předchází pozvání k hostině.
Začátek moudrosti je bázeň před Hospodinem a poznat Svatého je rozumnost.

Promluva o moudrosti 1,8-9,8
Zřejmě nejmladší část knihy, ale má ještě ráz předexilní. Delší mudroslovné výroky. Forma: učitel oslovuje svého žáka( 1,8-19) nebo mluví Moudrost sama (personifikace). Jde o deset promluv poučné řeči (1 – 8+9 tvoří rámec, 2-7 tvoří sedm pilířů paní Moudrosti). Kontrast mezi hledáním moudrosti a pošetilým životem. Přípravná půda pro následujících několik stovek konkrétních přísloví. Nejčastěji témata pokušení: touha po násilí, unáhlený závazek, lenost, falešnost, sexuální nečistota. Moudrost naproti tomu nabízí: štěstí, dlouhověkost, bohatství, čest (3,13-18). Vyučující ráz připomíná knihu Deteronomium.
Vrchol kapitoly 8 a 9 – Personifikace moudrosti.

8,1-31 Moudrost má mnohý užitek
8,32-36 požehnání zaručená moudrým
9,1-12 pozvání na hody Moudrosti
13-18 pozvání Hlouposti
Šalomounova sbírka I část: 10,1-22,16

Nejstarší část sbírky. Mohou mít původ v době bronzové. Převládá forma krátkého aforismu. Tzv. dikola, tj. dvojité paralelní řádky. Oblast témat: bohatství, bezúhonnost, dodržování zákona, řeč, upřímnost, arogance, trest, odměna, politika, úplatkářství, státnická činnost, společnost, rodinný život, pověst, charakter. Přísloví vyjadřují lidskou zkušenost. Časté je používání metafor a přirovnání. Přísloví jsou hutná, pokouší se o nový úhel pohledu, zájem je o světské problémy.
Zdá se, že pořádek řazení přísloví je nahodilý, ale určitý řád tu asi je. Témata jsou však rozptýlena v celé sbírce. Celkem 375 samostatných přísloví, řazení náhodné, spojení podle hesel.
Koncentrace antitetických paralelismů (90%)
Kapitoly 10-15 – převažuje antitetická stavba ( druhá řádka vyjadřuje opak) – tatáž pravda je zkoumána z protichůdných perspektiv. Příklad:
15,1 Vlídná odpověď odvrací rozhořčení, kdežto slovo, které ubližuje, popouzí k hněvu.
15,28 Srdce spravedlivého rozjímá, co odpovědět, kdežto ústa svévolníků chrlí samou zlobu.

Antitetická forma se hodí k hlavnímu tématu – kontrast mezi spravedlivým moudrým a pošetilým bláznem.
Kapitoly 16-22 – většinou synonymní vazba
(v druhé řádce se opakuje první myšlenka jinou formou ). Příklad 20,13:Nemiluj spánek, ať nezchudneš, nech oči otevřené a nasytíš se chlebem.
Třetí způsob: Syntetická
( vzestupná ) vazba – druhý řádek rozvíjí první příklad:
Př 10,22 Hospodinovo požehnání obohacuje a trápení s sebou nepřináší.

Vysvětlující výroky
– verše, které výslovně hovoří o Hospodinu, mají často úkol vysvětlit výroky starší.
15,33-16,9 –
úsek, kde jsou jahvistické výroky nakupeny, představuje plánovitý střed sbírky!
Je zde mudroslovná teologie ve stručné formě.
15,33 – tvoří závěr výroků , které hovoří o výchově a kárání
16,10 – má co činit s králem, který se objevuje jako příklad člověka v němž má Bůh zalíbení
Příklady kdy předchozí vykládá následující:

15,16 + 15,17
Je lépe mít málo a bát se Hospodina, než mít velký poklad a s ním neklid.
Lepší je jídlo ze zeleniny a k tomu láska, než z vykrmeného býka a s tím nenávist.
18,10 + 18,11
Pevná věž je Hospodinovo jméno, k němu se uteče spravedlivý jak do hradu.
Pevnou tvrzí je boháčovi jeho majetek, jeví se mu jako nedostupná hradba.

Opačné pořadí – následující vykládá předchozí:

19,20 + 19,21
Poslechni radu, přijmi i trest, abys byl napříště moudrý.
Člověk má v srdci mnoho plánů, ale úradek Hospodinův obstojí

14,1+14,2
Moudrá žena buduje svůj dům, kdežto pošetilá jej vlastníma rukama boří.
Kdo se bojí Hospodina, chodí přímo, kdežto kdo jím pohrdá, chodí cestou neupřímnosti.

10,2+ 10,3
Neprávem nabyté poklady neprospějí, kdežto spravedlnost vysvobodí od smrti.
Hospodin nedopustí, aby hladověl spravedlivý, kdežto choutkám svévolníků činí přítrž.
16,33-17,3
Los se vytahuje ze záňadří, ale každé rozhodnutí je od Hospodina.
Lepší suchá skýva a k tomu klid než dům plný obětních hodů a spory.
Prozíravý otrok panuje nad synem, který dělá ostudu, a mezi bratry mu připadne dědictví.
Na stříbro kelímek, na zlato pec; srdce však Hospodin prozkoumává.
20,8-12
Kdo může říci: “Zachoval jsem si ryzí srdce, jsem čistý, bez hříchu”?
Dvojí závaží a dvojí míra, obojí je Hospodinu ohavností.
Už na chlapci se z jeho způsobů pozná, zda bude v jednání ryzí a přímý.
Ucho, které slyší, a oko, které vidí, obojí učinil Hospodin.


Slova moudrých 22, 17-23,34
Dvě oddělné části: 22,17- 24,22 + 24,23 -23,34
Témata jsou podobná jako u Šalomounovy sbírky (citlivost vůči chudým, pomíjivost bohatství, vyhýbání se nevěstce, opilství, výsměch lenochům). Jsou zde však rozmanitější literární formy, několik dvojverší (22,28 23,9) a mnohé úvahy jsou delší. Rozhovor učitele a žáka.
V první sbírce je zřetelný vztah k egyptskému písemnictví. – především naučení Amen-em-opeta. Hebrejský text je patrně závislý na egyptském. Viz srovnání: UDSZ str. 230
Nejvíce je ovlivněna I část: 22,17-23,11
– viz Váchala: Moudrost Starého Egypta 151-164 ( 1994).
Ukázky, které mají paralely v Egyptě:
Př 22,28: Nepřenášej dávné mezníky, které zasadili tvoji otcové.
Př 23,4-5: Neštvi se za bohatstvím, z vlastního rozumu toho zanech. Jen letmo na ně pohlédneš, už není!
Vždycky si opatří křídla, jak orel odlétne k nebi.

Hebrejský text je však kratší a pořadí jednotlivých přísloví je silně pozměněno. Je tu zřetelný výklad pomocí Hospodinovských výroků:
22,22 citát egyptský: Neodírej nuzného, vždyť nic nemá, po utištěném nešlapej v bráně.
22,23 odůvodněn vztahem k Hospodinu Neboť jejich spor povede Hospodin, uchvátí život jejich uchvatitelům.
24,17 – 18 nemá egyptskou předlohu
Neraduj se z pádu svého nepřítele, nejásej nad jeho klopýtnutím ani v srdci, nebo to Hospodin uvidí a bude to zlé v jeho očích a odvrátí od něho svůj hněv.

Hospodinovský výrok je na začátku 22,19: Abys na Hospodina spoléhal, poučím tě dnes – ano, tebe.
ve středu 23,17: Ať tvé srdce nezávidí hříšníkům, ale ať horlí pro bázeň před Hospodinem po všechny dny.
a na konci sbírky 24,21-22: Můj synu, boj se Hospodina a krále a nezaplétej se s lidmi vrtkavými, kdo ví ,kdy se na ně náhle snese zničující pohroma od obou?
Hebrejský text egyptskou látku adaptuje, přizpůsobuje a doplňuje. Existuje i názor, že egyptský text je pouhým překladem z hebrejštiny. Originálem mohla být nedochovaná Slova moudrých, z kterých čerpal také biblický autor. Výsledný text je však natolik pročištěn izraelskou vírou, že je možné ho považovat za inspirovaný.
Moudrost měla podle bible mezinárodní charakter (1Kr 4,29-30). Moudří muži znali egyptské písemnictví. Pro ovlivnění bible hovoří dva argumenty: I: Egyptský text vznikl zřejmě ještě před Šalomounem. II. Egyptský text by se těžko dal ovlivnit okrajovou kulturou Izraele, kterou pohrdali.
Témata jsou různá: ohleduplnost k chudým, respekt vůči králi, kázeň dětí, střídmost, úcta k rodičům, mravní čistota. ale také náboženské důrazy.
Dodatečná slova moudrých 24,23-34

krátká přísloví i delší výroky. Důraz je položen na sociální zodpovědnost. Nepatří mezi Šalomounovy výroky, je to dědictví bezejmenných izraelských mudrců, kteří sesbírali moudrá slov a vytvořili z nich sbírku.
Šalomounova sbírka přísloví II. část 25,1-29,27

Dodatek, který se příliš neliší od první části. Přísloví jsou však méně stejnorodá ohledně délky. Zde hrají roli při předávání muži krále Chizkijáše – podle talmudu je napsal přímo Chizkijáš (viz 2 Pa 29,25-30).
V této době – tj. v 8. století – byla sbírka zřejmě sestavena. Mohou být reakcí na porážku od asyrského Sincheríba, kdy došlo k náboženskému obrození. Výsledek působení proroků Izajáše a Micheáše. Obsahuje rady králům i poddaným. Skládá se z jednotlivých výroků. Počet Hospodinovských je sice mnohem nižší, ale i zde tvoří vrchol.
25,22 je zdůvodněním předcházejícího verše 21 (v tom připomíná 22,22 a 24,17)
21:Hladoví-li ten, kdo tě nenávidí, nasyť jej chlebem, žízní-li, napoj ho vodou,tím shrneš řeřavé uhlí na jeho hlavu a Hospodin ti odplatí.

28,5 – shrnutí veršů 1-4:Lidé zlí nerozumějí právu, kdežto ti, kdo hledají Hospodina, rozumějí všemu.
28,25 – shrnuje předchozí: Nadutec podněcuje spor, ale kdo spoléhá na Hospodina, bude nasycen tukem.
29,25 – závěr: Kdo se třese před lidmi, ten klade sobě léčku, kdo doufá v Hospodina, má v něm svůj hrad.
Je tu patrně možné vysledovat i poměry, které se rozmohly v době, před nástupem Chizkijáše

28,2: Když je v zemi nevěrnost, bývá v ní mnoho velmožů, ale člověk rozumný a znalý udrží řád.
12: Když jásají spravedliví, je to nádherné, ale když se pozdvihují svévolníci, člověk se ukrývá.
15n: Řvoucí lev a sápající se medvěd je svévolný vladař nad nuzným lidem. Vévoda bez rozumu znamená mnoho útisku. Kdo nenávidí zištnost, bude dlouho živ.
28:Když se pozdvihují svévolníci, člověk se skrývá, když však mizí, rozhojní se spravedliví.
29,2: Když přibývá spravedlivých, lid se raduje, panuje-li svévolník, lid vzdychá.
4:Král zajistí zemi právem, ale kdo ji vydírá dávkami, pustoší ji.
16:Rozhojní se přestupky, kde se rozhojňují svévolníci, ale spravedliví spatří jejich pád.


Slova Agúrova 30 ( dodatky)
Jde zřejmě o neizraelské prameny. Skeptický tón, pochybuje o možnosti poznat Boha, ale je to vyváženo jeho zjevením. Marná snaha o moudrost a snaha poznat jméno Stvořitele připomíná Jóba. Na otázky ve verších 1-4 odpovídají verše 5-6, které citují SZ knihy ( 2S 22,31, Ž 18,31 Dt 4,2) již jako svatá Písma.
5-6 :Všechna Boží řeč je protříbená, on je štítem těch, kteří se k němu utíkají. K jeho slovům nic nepřidávej, jinak tě potrestá a budeš shledán lhářem.

Na ně odpovídá modlitba 7-9: O dvě věci tě prosím; neodpírej mi je, dříve než umřu: Vzdal ode mne šálení a lživé slovo, nedávej mi chudobu ani bohatství! Opatřuj mě chlebem podle mé potřeby, tak abych přesycen neselhal a neřekl: “Kdo je Hospodin?” ani abych z chudoby nekradl a nezneuctil jméno svého Boha.
Pokračují numerická přísloví – popisují věci chvályhodné i odsouzeníhodné. Do popředí se dostává číslo 4.
30,18-19: Tyto tři věci mám za podivuhodné a čtyři nemohu pochopit: cestu orla po nebi, cestu hada po skále, cestu lodi v srdci moře a cestu muže při dívce.
30,21-23:Pod třemi věcmi se chvěje země a čtyři nemůže unést: otroka, který kraluje, blouda, který se přesytí chlebem, vdanou ženu, která není milována, a služku, která vyžene svou paní.
30,29-31:Tito tři pěkně vykračují a čtyři pěkně pochodují: lev, bohatýr mezi zvířaty, před nikým neustoupí; oř silných beder nebo kozel a král se svým válečným lidem.

Jiná se drží vzoru x, x + 1, který je doložen i jinde ve SZ a ugaritštině.
Slova krále Lemúela 31,1-9 ( dodatky)

jde o slova jeho matky, která se zabývají královským chováním. Má se vyvarovat sexuálních přestupků a opilství a soudit spravedlivě i chudé. Je tu patrný vliv aramejštiny.
4-5: Nehodí se králům, Lemóeli, nehodí se králům být pijany vína a vládcům toužit po opojném nápoji, aby nikdo z nich v opilosti nezapomněl na Boží nařízení a nepřevrátil při nikoho z utištěných.

Chvála ženy statečné 31,10-31 ( dodatky)

Nemá název, ale je tak odlišná, že tvoří samostatný celek. Patří k nejmladším částem knihy. Abecední báseň podobně jako některé žalmy. Statečná žena má podobné rysy jako paní Moudrost v kap 8. V orientální společnosti žena vládla v domě, ale tato žena je schopná i mimo domov. V hebrejském textu následuje kniha Rút a Píseň písní. Všechny tři texty předkládají kladné ženské typy, ženy nezávislé na mužích.

Teologické poselství

Většina krátkých přísloví se nevztahuje výslovně k Bohu, dějinám spásy ani smlouvě. Jsou to praktické rady pro život. Spíš postřehy ze života a lidské poznatky než Boží slovo a Boží názory. Zbožnost tu má všeobecně lidský ráz, specificky izraelský ráz zůstává v pozadí – podobnou zkušenost měli i v Egyptě. Je to zbožnost sekulární, racionální. Znamená to, že víra a zjevení není důležité a pravdu lze vypozorovat ze života?
To bychom však přísloví vytrhávali z kontextu! Úvodní kapitoly (1-9) tvoří základní schéma, ve kterém je třeba krátké výroky číst! Jednotlivá přísloví dostávají smysl a hodnotu teprve zařazením do celku knihy. Ta má hluboké teologické zabarvení. Víra se potvrzuje v každodenním životě jednotlivce, nejen ve velkých dějinných událostech !! To, co vědí i ostatní národy, je ve skutečnosti zaručeno Boží řádem a milostí.
Úvodní promluvy poskytují širší rámec a kontext výkladu přísloví. Dřív než se čtenář dostane k jednotlivým „moudrům“ a praktickým radám pro život, uslyší napřed poučení a vysvětlení. Hlavní myšlenkou úvodu (1-9) je velká hodnota moudrosti a stejně velké nebezpečí bláznovství.
Vyvrcholením je kapitola 9

Čtenář tu narazí na dvě ženy, které se ucházejí o jeho přízeň. Jmenují se Moudrost a Hloupost. Čtenář je představen jako mladý muž, který kráčí po stezce života a slyší dva hlasy, které se dovolávají jeho pozornosti. Obě ženy začínají stejnou výzvou:
Moudrost : 9,4: “Kdo je prostoduchý, ať se sem uchýlí!” Toho, kdo nemá rozum, zve:
Hloupost: 9, 16:”Kdo je prostoduchý, ať odbočí sem!” Toho, kdo nemá rozum, zve:

Koho představují tyto dvě ženy? S personifikovanou Moudrostí se už setkáváme na začátku ( Př 1,20-33) – žena na ulici volá muže, aby vešli a dali si poradit. Odvolává se na svůj vztah k Bohu. Hloupost se podobá ženě cizí, cizoložné, před níž otec varuje svého syna ( 2,16-19, 5, 6,20-35, 7).


Moudrost má svůj dům na vrcholu městských výšin (9,3). Tam měl místo pouze chrám, božstvo města. V Jeruzalémě je to Hospodinův chrám, Moudrost tedy představuje Boha samotného. Vůdčí myšlenka je formulována ve verši 1,7 a znovu 9,10: Začátek moudrosti je bázeň před Hospodinem a poznat Svatého je rozumnost.


Hloupost, která volá na naivní mladíky, má také dům na městských výšinách.
9,14: Paní Hloupost je halasná, prostoduchá, vůbec nic nezná. Sedá u vchodu do svého domu, na křesle na městských výšinách, a volá na mimojdoucí, kteří jdou po přímých stezkách:..

Představuje také božský svět, zde konkrétně všechna božstva starověku stojící proti Jahvemu. Je to pokušení babylonské a kenaanské. Čtenář stojí před rozhodnutím. Obě ženy ho volají, aby k nim vešel a sdílel s nimi intimní vztah. Jde o metaforu, koho bude čtenář uctívat.


Moudrost nebo Hloupost = Jahve nebo Baal.
To byla situace, ve které se nacházel každý Izraelec. Měl na vybranou, zda bude uctívat Hospodina nebo Baala. Mnozí se to snažili spojit – ale proroci ukazovali, že to není možné( 1Kr 18,21). Buď jenom Jahve nebo nic!! Izraelci měli volbu přesně jako v Přísloví 9. Z tohoto pohledu je třeba číst všechna ostatní přísloví. Každé přísloví obsahuje dobrou radu od Hospodina. Není to všeobecné vědění, ale součást Božího zjevení. Alternativa mezi hloupostí a moudrostí je víc, než jen žít dobře nebo špatně, úspěšně nebo nešťastně. Je to otázka života a smrti.
Moudrost Př 3,18: Stromem života je těm, kdo se jí chopí, blaze těm, kdo se jí drží.
Hloupost Př 9,18: Kdo jde za ní neví, že je tam říše stínů a že v hlubinách podsvětí jsou ti, jež pozvala.


Nebezpečí výkladu:

Často se kniha používá jako sbírka hesel a jako biblické poradenství. Je však třeba se vyhnout dvěma nebezpečím: absolutizace a vytrhávání z kontextu.
Absolutizace:

Nejsou to zaslíbení, která platí hned a samozřejmě, ale pozorování, která potvrdí teprve čas. Kniha Jób je korekcí. Spravedlivý se nemusí mít vždycky jen dobře. Extrémní výklad by znamenal, že zbožnost je vlastně zištnost a vypočítavost. Zaslíbení však platí v eschatologickém smyslu.
Přísloví mohou být také pravdivá jen za určitých okolností. Moudrý člověk musí umět poznat i situaci, kdy jednotlivé výroky platí a kdy ne.
Příklad: 26,4-5:Neodpovídej hlupákovi podle jeho pošetilosti, abys nebyl jako on.
Odpověz hlupákovi podle jeho pošetilosti, aby se sám sobě nezdál moudrý.

Skutečně moudrý člověk musí být citlivý k lidské povaze a poznat, kdy a jak má správně jednat.
Vytrhávání z kontextu:

Nejsou to zlatá zrnka dobrých rad. Nejde jen o morálku. Bez úvodu tj. bez vztahu k Bohu jde o pouhá pozorování, jejichž platnost není ničím zaručena.

Vztah k NZ:

Ježíš je spojen s postavou moudrosti a ztělesňuje Boží moudrost, která tu byla od počátku.
Ko 1,15: On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření,
Zj 3,14:Toto praví ten, jehož jméno jest Amen, svědek věrný a pravý, počátek stvoření Božího:
Mt 11,19: Přišel Syn člověka, jí a pije a říkají: ,Hle, milovník hodů a pitek, přítel celníků a hříšníků!” Ale moudrost je ospravedlněna svými skutky.`
1K 1,30:Vy však jste z Boží moci v Kristu Ježíši; on se nám stal moudrostí od Boha, spravedlností, posvěcením a vykoupením.
Ko 2,2-3:Chci, abyste povzbuzeni v srdci a spojeni láskou hluboce pochopili a plně poznali Boží tajemství, jímž je Kristus; :v něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání.
Mk 1,22:I žasli nad jeho učením, neboť je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci.
L 2,52::A Ježíš prospíval na duchu i na těle a byl milý Bohu i lidem.

Ježíš sám vyučuje v parabolách – podobenstvích
Moudrost, jež nás dnes volá, je Ježíš Kristus a Hloupost je jakákoli stvořená věc, kterou stavíme na místo Stvořitele (Ř 1,22-23).

Citáty:

3,7a Ř 12,16
3,11 Žd 12,5
3,34 JK 4,6 a 1Pt 5,5b
4,26 Žd 12,13a
10,12 JK 5,20 a 1Pt 4,8
25,21 Ř 12,20
26,11 2Pt 2,22

Sdílet příspěvek!

Cesty k víře

  • Kurz Alfa
  • Pozvání na cestu
  • Čteme Bibli
  • Abeceda křesťanské víry

Naši faráři

Ondřej Macek

Ondřej Macek

  • Farář a statutár
  • +420 739 244 754
Iva Květonová

Iva Květonová

  • Farářka
  • +420 734 857 003

Farní sbor ČCE v Brně I

Opletalova 6
602 00 Brno

+420 542211453

Bohoslužby a sociální sítě

Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

Sociální sítě

O našem sboru

  • O nás
  • Naše kostely
  • Lidé ve sboru
  • Týden ve sboru
  • Historie sboru
  • Archiv bohoslužeb
  • Kontakt

Další odkazy

  • Kurz Alfa / Beta
  • Středisko Blažkov
  • Koncerty a výstavy
  • GDPR
  • Dotace
  • Výroční zprávy

Kontaktní informace

Farní sbor ČCE v Brně I

Opletalova 6
602 00 Brno

+420 542211453

https://cervenykostel.cz

© 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
Připomínky ke stránkám pište na