ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníAbraham vítá Hospodina

Abraham vítá Hospodina

24. 7. 2015

I ukázal se Hospodin Abrahamovi při božišti Mamre, když seděl za denního horka ve dveřích stanu.Rozhlédl se a spatřil: Hle, naproti němu stojí tři muži …

Genesis 18:1 -16

    I ukázal se Hospodin Abrahamovi při božišti Mamre, když seděl za denního horka ve dveřích stanu.Rozhlédl se a spatřil: Hle, naproti němu stojí tři muži …

    Genesis 18:1 -16

    Milí bratři a milé sestry!

    Dnes je svátek Svaté Trojice. Příběh, který jsme právě slyšeli, byl církevními Otci vykládán jako její zřetelný náznak ve Starém zákoně. Když Hospodin přichází k Abrahamovi, nespatří kupodivu jednoho, ale hned tři muže. Malíř Andrej Rublev namaloval krásnou ikonu, na které tři téměř stejní andělé sedí u stolu a jedí beránka. Podle barev jejich roucha a drobných gest se však dá odhadnout, kdo z nich je Bůh Otec, kdo Bůh Syn a kdo Bůh Duch svatý.

    Dnes si chceme připomenout Boha, který k nám přichází jako host. To je svědectví, za které jsme vděční. Člověk by čekal, že k nám Bůh bude přicházet pouze ve své moci a svrchovanosti. Je přece náš Pán a Stvořitel a tak s námi nebude o ničem diskutovat ani opatrně klepat na dveře. Čekali bychom, že Bohu nebude možné odporovat ani odmlouvat. Ale on místo toho přichází jako chudý a hladový pocestný. Člověk ho tak jako Abraham může, ale nemusí pozvat do svého stanu. Bůh se s námi rád setkává, ale vždy znovu čeká, zda ho pozveme dál. Přichází bez nároků a neozbrojený. Přichází jako host, ne jako policie exekutor či zloděj.

    Ale platí to i naopak. Jestliže Bůh může přijít jako host, pak také každý host, který se objeví u našich dveří, může být Boží posel. Host do domu, Bůh do domu. Dnes je ovšem mnoho podvodníků a profesionálních žebráků. Lidí, kteří předem kalkulují s naším soucitem a dobrou vůlí. A nás už nebaví dávat peníze někomu, kdo je večer odevzdá svému pasákovi nebo v lepším případě propije.

    Ale v našem příběhu se mluví o hostech, kteří nic nepožadují, ničeho se nedomáhají, nic nepředstírají. Objeví se před Abrahamem a mlčky čekají, zda je pozve dál. Kolem nás je mnoho lidí, kteří potřebují pomoc, ale nikdy si o ni neřeknou, Takovým se sluší pomáhat a dělit se s nimi. Takovým se sluší věnovat čas, uvařit oběd, posadit s nimi a vyslechnout jejich starosti. Boží posly si dnes musíme sami objevit a většinou to nebývají ti, kteří nás vydírají svými srdcervoucímu ale vymyšlenými příběhy.

    Nabídnout a přijmout pohostinství tehdy znamenalo velmi mnoho. Byl to důkaz, že si ti dva důvěřují, že si neublíží a jeden druhého budou chránit. Bylo to vyznamenání i závazek. Naše vztahy s Bohem mohou a mají být založeny na důvěře a ne na donucení a právu. Ten koho nazýváme svým Pánem, se chce stát naším přítelem. Přichází k nám na kus řeči a těší ho, že i my se na jeho návštěvu těšíme. Proto jsme také dnes přišli do kostela, podobně jako on za námi přichází v naší samotě, úzkostech ale i pýše a odpočinku.

    Příběh zdůrazňuje, že Bůh do našeho života vstoupí často nečekaně a neplánovaně. Stalo se to poledni v největším horku a my jsme si v minulých dnech udělali nedobrovolně dobrou představu, jak takové polední horko vypadá. U nás na to nejsme zvyklí, ale v Orientě s tím každý počítá. Kolem poledne všechno ztichne a ulehne do stínu. Každý přeruší práci a čeká, až se trochu ochladí. Byla to mrtvá doba, kdy se nehnul ani lístek a všichni podřimovali včetně Abrahama, který odpočíval ve dveřích svého stanu.

    Ale Bůh nikdy neodpočívá. Často překvapí a navštíví ve chvíli, kdy to nejméně čekáme, kdy si myslíme, že o nic nejde, nic nehrozí a nikdo nevolá. Člověk nikdy neví, kdy ta Boží výzva zazní, kdy bude třeba se zvednout ze židle a ukončit svou siestu. K víře patří mimo jiné duchovní pohotovost. Schopnost rychle se zorientovat, rozhodnout a jednat. Jinak hrozí, že Boží výzva projde kolem nás a my to zjistíme až už je pozdě a ujel nám vlak. Bylo docela dobře možné, že než se Abraham probere a vzpamatuje a rozmyslí, Boží poslové budou dávno pryč. V tomto smyslu platí, že člověk má mít některé věci předem rozmyšlené: komu chce pomoci, koho nechce odmítnout, na čem mu záleží.

    Bible však dává najevo, že Abraham od začátku ví, s kým má tu čest. Bůh tedy nepřichází tajně a nepoznán, aby si nás vyzkoušel, otestoval a pak nás podle toho, jak se zachováme, odměnil nebo potrestal. Není to z Boží strany žádná hra ani finta. Bůh přichází jako host a Abraham od počátku ví, s kým má tu čest a podle toho se také chová.

    Ačkoli je již pokročilého věku, doslova vyskočí a začne horečně obíhat své lidi a tábořiště. Jeho horečná aktivita z příběhu přímo čiší. Důstojný stařík a kmitá jako mladík. Honem za Sárou, honem ke stádům, honem do kuchyně, honem napeč placky, honem upeč telátko, honem dones med a smetanu. Vše nasvědčuje tomu, že Abraham se chce Bohu ukázat v co nejlepším světle a zasloužit si jeho přízeň.

    Nápadně to připomíná setkání Pána Ježíše s Marií a Martou. Jedna sestra se ujme role hostitelky, kdežto druhá se stane pozornou posluchačkou. Jedna kmitá z kuchyně do jídelny, druhá tiše sedí u Ježíšových nohou a naslouchá. A když si ta udýchaná postěžuje, že je na všechno sama, Ježíš pochválí tu sedící, že si vybrala to důležitější. Nejde však protiklad materiálního a duchovního. Slovo není důležitější než pokrm. Obojí je nám stejně potřebné. Jde spíš o to, kdo komu slouží a pomáhá. Abraham a Marta se domnívají, že Bohu je třeba dát to nejlepší a něco pro něj udělat. Ale Marie a náš dnešní příběh ukazují, že ještě důležitější je nechat se Bohem obdarovat. A právě to Abraham, Marta z Betanie a mnozí z nás často nedovedou. V našem příběhu není důležité, co Abraham uvařil, a Sára upekla, ale co jim Bůh řekl a slíbil. Podobně není rozhodující, co všechno jsme udělali pro Boha, ale co Bůh udělal pro nás. Lepší než horečná aktivita je někdy lepší naslouchat a modlit se.

     

    Ale klobouk dolů. Abraham nachystal hostinu v neuvěřitelně krátkém čase, i když neměl k dispozici ledničku ani polotovary. Ale na něco přece jen zapomněl. Pozvat svou ženu Sáru. Jinak by se po ní poslové nemuseli ptát a shánět. Ta otázka je přece v bibli příslovečná: Adame, kde jsi? Kaine, kde je tvůj bratr? Abrahame, kde je tvá žena Sára? Pán Bůh se tak ptá, když před ním někdo něco nebo někoho skrývá. Bůh se neptá, protože by nevěděl, ale proto, abychom si my lidé uvědomili, že před ním něco tajíme.

    A tu se ukáže překvapivá věc. Ti Boží poslové vlastně nepřišli za Abrahamem, ale za jeho ženou. Abrahamovi už věděl, že bude mít se Sárou syna, i když jsou oba staří. Abrahama už Bůh navštívil v předchozí kapitole. Abraham tomu však nevěřil a bylo mu to k smíchu. Copak se může narodit syn stoletému a žena rodit v devadesáti. Ale Bůh se Abrahamovým smíchem nedá odradit a jasně řekne: do roka budeš mít syna a dáš mu jméno Izák na památku toho, že ti to připadalo k smíchu.

    Nyní však Bůh přichází, aby totéž slíbil Sáře. Abraham jí totiž podle všeho nic neřekl. Sám tomu nevěřil, a proto to považoval za zbytečné. Jenže k tomu, aby se jim mohl narodit syn, jsou k tomu třeba oba dva. A proto Bůh přichází – aby nejen tohoto staříka ale i tuto stařenku povzbudil a na stará kolena nadchnul, že ještě nejsou zbyteční a odepsaní. Nadchnout lidí mladé, nebývá problém, ti se nadchnout chtějí. Ale vlít sílu a láskou do žil lidí starých, kteří už se mnohokrát zklamali, je těžší než zdvihnout těžký balvan. A přece se o to Bůh pokusí a podaří se mu to!

    Boží dotaz: „Kde je tvá žena Sára?“, ukazuje, jak snadno se my lidé uzavřeme do sebe a nemluvíme spolu, místo abychom svá trápení nesli společně. Podobně by se mohl Bůh ptát, kde jsou naši nejbližší? Řekli jsme jim, co nás trápí. Podobně by se mohl ptát, kde jsou naši podřízení? Dali jsme si práci s tím, abychom je zaujali pro to, oč usilujeme. Ve vzájemném sdílení, modlitbách a rozhovorech je přece síla a naděje lidského pokolení.

    Když Bůh něco slíbí, dalo by se čekat, že člověk vyskočí radostí a zařve Haleluja. Ale zde nikdo nevyskočil ani neuvěřil. Sára si dál myslí své. Nahlas nic neřekne, ale v duchu si myslí: Jak by mohla stará ženská mít ještě syna, Já jsem tu přece už jen na obtíž. Ode mě už se dítěte nikdo nedočká. Sára je příkladem člověka, který se podceňuje, odepisuje a snižuje. Sama sebe přirovnává k obnošeným šatům, k vyřazené a odhozené nádobě. Cítí se zbytečná. A to je zlé. Jestliže i trénovaní sportovci říkají, že polovina jejich výkonu spočívá v tom, co se jim odehrává v hlavě, tím víc to platí, u člověka, který nemá sil na rozdávání. O našem životě a budoucnosti se rozhoduje především v naší hlavě a srdci. Tam se rozhoduje, zda budeme ty samé věci a okolnosti vnímat s radostí a vděčností nebo nad nimi naopak naříkat. Ten samý život lze prožít s chutí nebo s odporem.

    Navenek však Sára mlčí a proto je tak těžké, aby jí někdo pomohl. Když člověk pocity skrývá vnitru, jak mu může někdo pomoci? Když někdo nadává pouze, když je sám  doma, není mu pomoci. Ale to, co nepoznal ani manžel po šedesáti letech manželství, pozná Bůh při první návštěvě. Bůh slyší, co si říkáme v nitru svého srdce. Slyší naše brblání a stesky. Pán Bůh slyší všechno, co si tu na zemi navzájem říkáme nahlas, ale i všechno, co si myslíme a říkáme potichu sami pro sebe, Ale ne proto, že by byl tak vlezlý. Jde o to, že právě to, co si říkáme potichu sami pro sebe, nás tak hluboce a zásadně ovlivňuje. Tomu, co si řekneme sami, nejvíce věříme. A proto musí Bůh říci nahlas, co si myslíme, ale nepřiznáme a přebít to svým zaslíbením

    A podobně se to přece děje s námi. Stačí si chvíli číst v Bibli nebo se zaposlouchat do kázání. Dřív nebo později tam zaslechneme věty, které si myslíme, ale stydíme říci nahlas. Pán Bůh nám vidí do srdce a zná způsob našeho myšlení. Nahlas nám opakuje, co si myslíme ale má pro nás něco lepšího než naše skepsi a zklamání. Chce nám dát naději!

    Sára zapírá, stydí se za svůj smích, zapírá a vymlouvá se. Ale Bůh se tím nedá znejistět a opakuje Sáře, že velmi dobře ví, že se smála a nemá cenu o tom diskutovat.

    V každé pohanské mytologii, kde také bohové občas navštěvovali lidi, aby si je otestovali, by nyní následovalo příkré odmítnutí a zrušení všech zaslíbení. Všude jinde by bohové řekli: Milá Sáro, když tomu nevěříš, tak to za trest také nebudeš mít. Sama ses poškodila. Mohla jsi mít syna ve svém stáří, takhle zůstaneš na ocet a sama.

    Ale to co jsme dnes četli, není mytologická pohádka, která reflektuje tvrdou lidskou zkušenost. Na světě to skutečně chodí tak, že když člověk něčemu nevěří, tak to také nemá. Víra je pro splnění našich přání klíčová.

    Jenže je tu ještě jiný zážitek a zkušenost. Člověk už něco vzdá, třeba žena, která se smíří s tím, že nikdy neotěhotní, protože se to lékařům ani na třetí pokus nepodařilo a pak se jí za dva roky narodí zdravé dítě. A této zvláštní zkušenosti se říká zázrak.

    Bůh je totiž tak milosrdný, že nám dává i to, čemu nevěříme a co už jsme vzdali. A proto smíme doufat i tam, kde už se žádná naděje z lidského pohledu nerýsuje. Proto smíme doufat, i když nevidíme na konci tunelu žádné světlo. Bůh nás navštěvuje a povzbuzuje svým slovem, i když ví, že už ničemu věřit nedokážeme. Tak milosrdný a veliký je náš Bůh. Nic pro něj není nemožné.

     

    Bože, nikdo není tak laskavý a milosrdný jako ty. Přicházíš jako host a nikomu nic nenutíš. Přijímáš, co jsme ti přichystali. i když ti toho není potřeba. Dáváš nám však neskonale víc. Svůj slib tam, kde končí naše víra. Svou záruku tam, kde končí naše naděje. A my tiše čekáme na tvé zázraky, abychom se mohli zasmát své malověrnosti. Amen.

    Vstup: Ž 119,1-4 Čtení Lk 10,38-42 Poslání Zj 3,20-21 Písně: 604, 157, 406, 487 15.6.2014 JG

     

     

    Kdo našel kost objevil skvost

    Běžný český člověk nemá ani tušení

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na