ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníBoží sláva se odstěhovala

Boží sláva se odstěhovala

15. 3. 2005

Svého syna nazvala Íkábód (Je po slávě) a řekla: Boží sláva se odstěhovala u Izraele. 1S 4, 21

    Svého syna nazvala Íkábód (Je po slávě) a řekla: Boží sláva se odstěhovala u Izraele. 1S 4, 21

    Milí bratři a milé sestry!

    Dnešní příběh je zdrcujícím soudem nad životem církve a Božího lidu. Je to však kritika do vlastních řad a ta je vždycky důležitá a potřebná. Příběh ukazuje jak se víra v Hospodina může snadno změnit v pyšnou pověru a fanatismus. I člověk, který se veřejně hlásí k Bohu a církvi, může ve skutečnosti myslet a jednat sobecky. Někomu totiž náboženství slouží pouze k tomu, aby mohl s ještě větší vahou a autoritou prosazovat své vlastní cíle a zájmy. Jestli je někdo věřící nebo nevěřící se nepozná podle toho, zda o Bohu mluví nebo nemluví. Skutečně věřící je pouze ten, kdo je vůči Bohu i lidem pokorný a tichý. A tak se může stát, že lidé, kteří sami sebe považují za dobré křesťany, se někdy chovají jako ti největší pohané a modláři. A naopak lidé, kteří mají k církvi z různých důvodů daleko, mají v sobě často víc úcty k Bohu a lásky k bližnímu, než mnozí takzvaní křesťané. Ale proč se to stává? Dá se s tím dá dělat?

    První věc, která nás v dnešním příběhu zarazí, je skutečnost, že Izraelci jdou do boje na vlastní pěst. Nejsou nikým napadeni. Žádný prorok je od boje neposílá a nepovzbuzuje. Samuel má slovo pro celý Izrael, ale nikdo se ho neptá, zda mají jít do války. Je to pouze jejich vlastní rozhodnutí. To samo o sobě ještě nemusí být chyba. Filištinci Izrael často ohrožovali a vykořisťovali, ale člověk musí být připraven za svá rozhodnutí nést vlastní odpovědnost.

    Křesťané mají také někdy dojem, že by za nějakou věc měli začít bojovat. Třeba proti potratům, proti drogám, pornografii, homosexuálním sňatkům, proti násilí v televizi, homeopatii, proti atomovým elektrárnám, proti korupci, proti odposlechům ve věznicích, proti stavbám mešit atd. Dnes za takové věci bojujeme především slovy, podpisovými akcemi, veřejnými shromážděními, lobováním u některých poslanců atd. To je zcela v pořádku. Je však třeba být v těchto věcech velice opatrný a sebekritický. Jsou to totiž především naše vlastní akce. Je to naše vidění problémů a situace. Možná je správné, ale někdy je věc složitější. Jiní křesťané a slušní lidé to mohou vidět jinak a lépe. Řada témat je sporná, není to ano nebo ne. Je to celá škála situací a my se často musíme rozhodovat mezi menším a větším zlem. A kdo z nás má patent na pravdu?

    Ale i když si myslíme, že náš zájem a boj je svatý, netahejme do toho hned Pána Boha a církev. Postavme se za věc svým vlastním jménem a na vlastní riziko. Neschovávejme se za zbožná slova. Bojujme za to, co podle svého nejlepšího přesvědčení považujeme za dobrou věc, ale neposvěcujme to Božím jménem ani zájmem církve. Můžeme se totiž mýlit. Můžeme být slepí nebo zaujatí.

    Četli jsme dnes, že Izraelci vytáhli do takového „svatého“ boje proti nevěřícím a prohráli. Ale místo, aby se zamysleli nad tím, jakou udělali chybu, hned vědí, že příčina je v Bohu. „Proč nás dnes Hospodin porazil před Pelištejci? Vezmeme jeho schránu, aby přišel mezi nás a zachránil nás z moci našich nepřátel.“ Když se něco nedaří, má pověra vždycky rychlou odpověď: „To nás Bůh trestá. Musíme si ho nějak naklonit.“ Místo aby si řekli: udělali jsme hloupost, hnali jsme se do boje, který byl zbytečný, doplatili jsme na své chyby – zjednoduší si to a prohlásí: „To nás Bůh porazil a potrestal. To Bůh nám nepřál a nepožehnal. Musíme si ho něčím získat.“ A přitom s tím Pán Bůh neměl nic společného. Než šli do boje, na nic se ho neptali. Proč v něm tedy vidí jedinou příčinu své porážky? Možná si řeknete: Dobře, že si díky své prohře na Pána Boha alespoň vzpomněli. Jenže oni nečiní pokání, oni si neřeknou bylo to naše sobectví a pýcha. Místo aby hledali chybu sami v sobě, hledají ji v Bohu. A protože o živém a svatém Bohu smýšlí stejně jako pohané o svých modlách, vědí si hned rady. Stačí když sebou vezmeme do boje Boží schránu. Místo aby Boha hledali – nutí ho, aby šel s nimi. Místo, aby přemýšleli, v čem se mýlí, chtějí použít Boží jméno jako helmu a neprůstřelnou vestu. Stačí přece říci, že je něco podle Boží vůle a že to je napsáno v bibli a nikdo nám nemůže odporovat. O ničem již není třeba diskutovat. Prostě to tak je a hotovo. Ale to je vždycky tragedie. Když křesťané ztotožní své vlastní názory s Boží vůli, když církev začne druhým poroučet a učit svět pravdě a pořádku – Bůh tiše odchází a trpí. I kdybychom sebevíc mávali křížem, biblí a kalichem, nebude nám pravda blíž.

    Ale stala se zvláštní věc. Když přinesli Boží schránu, spustili Izraelci mohutný válečný pokřik, „až země duněla.“ Jakoby tím hlasitým pokřikem chtěli nahradit víru, která jim schází. To tak bývá, že ten, kdo nejvíc křičí a užívá silných slov, ten se ve skutečnosti nejvíc bojí. Jsem přesvědčen, že náboženský fanatismus a fundamentalismus vzniká nejčastěji z nejistoty. Z nejistoty, kterou se bojíme přiznat, před kterou utíkáme a za kterou se stydíme. Podobně křičeli pohané v Efezu celé dvě hodiny: „Veliká je naše Artemis!“ Měli strach, že jim někdo jejich bohyni a slávu vezme. Ale opravdu věřící člověk nepotřebuje křičet, aby země duněla. Jeho síla je v tichosti a pokoře.

    Nepřátelé ten křik zaslechli a zděsili se. Uvědomili si, že mezi Izraelce přišel mocný Bůh, který je kdysi vyvedl z Egypta. Zděšeně volají: „Běda nám. Kdo nás vysvobodí z moci tohoto vznešeného Boha?“ Zdá se, že izraelská taktika výborně funguje. Filištinci jsou na kolenou. Mají strach z Hospodina. A Izraelci si myslí, dobře vám tak – vy neznabozi. My vám ukážeme, kdo je to Hospodin. Jenže pak dojde k nečekanému obratu. Filištínci se vzchopí. Už to pro ně není jen každoroční šarvátka o sklizeň obilí, ale vezmou to jako boj na život a na smrt. „Vzmužte se Pelištejci. Ať neotročíte těm Hebrejům jako oni otročili nám! Vzchopte se a dejte se do boje!“

    Všimněte si jedné věci: Když církev vytáhne do boje se svým nejsilnějším kanónem a zbraní, jakmile se začneme zaštiťovat Božím jménem, biblí a Božími zákony – mezi nevěřícími to vyvolá zcela přirozenou reakci. Začnou bojovat jako lvi. Zmobilizují v sobě všechen svůj odpor k církvi a Pánu Bohu a veškerá domluva s nimi je nemožná. Je to paradoxní, ale Izraelci svým pokřikem a falešným sebevědomím sami probudili ve Filištincích odhodlání a svaté nadšení. Neboť strach z vlády církve a odpor k tomu, co je člověku vnucováno, může v lidech vyvolat podobné nadšení a sílu, jaké my hledáme ve víře v Boha. „Svatá nevěra“ dovede být stejně fanatická a vzteklá jako „zbožná pýcha“, za kterou se mnozí křesťané schovávají.

    Každé zbytečné siláctví, které církev v tomto světě předvádí, vyvolává jen logickou reakci a ještě sveřepější odmítání toho, co církev učí a hlásá. Jakmile církev začne lidem něco zakazovat nebo vnucovat, jakmile si na něco činí nárok (vzpomeňte si třeba na spor o katedrálu, restituce církevního majetku), do té doby neutrální lidé se stanou zavilými nepříteli církve. Jakmile chceme své přesvědčení vtělit do zákonů. které by platili pro všechny – zdvihne se vlna nebývalého odporu. Lidé mají z církve a jejího vlivu strach – a to mobilizuje jejich nevěru a touhu po svobodě a nezávislosti. Čím víc křičíme, čím víc něco prosazujeme – tím víc máme nepřátel. Jak dopadnou rodiče, kteří své děti k víře nutí? Jak dopadnou ti, kteří se odmítají nad něčím zamyslet a slyšet názor druhých. Tak jako Izraelci v našem příběhu. Špatně. Svou arogancí jen posilujeme odpor nepřátel. A přitom můžeme mít v zásadě pravdu, ale nesmíme ji nikomu vnucovat násilím a s křikem.

    Určitě si vzpomenete, jak nevěřící lidé přímo nesnáší, když se my křesťané považujeme za lepší než ostatní. Když slyší nebo čtou, že věřící jsou slušnější, dovedou odpouštět a jsou si věrní – cítí se jak odstrčení. Proč by oni, jen proto, že věřící nejsou, museli být horší a méněcenní. My to tak možná nemyslíme, ale je to z naší strany zbytečný křik a zbytečné sebe obhajování. My sami přece nejsme o nic lepší. My pouze říkáme, že věřit Bohu je lepší než mu nevěřit. Odpouštět lepší než nenávidět. Ustoupit lepší než se soudit. Ale kdo z nás to umí lépe – to ví jen Bůh.

    Tato kapitola zdánlivě neosahuje slovo naděje a povzbuzení. Když vyčerpaný posel přibíhá do Šíla, aby oznámil děsivou zprávu, že schrána byla vzata a oba kněží zabiti, Pinchasova manželka předčasně porodí. Narození dítěte je vždycky příslibem naděje. Však také porodní bába umírající ženě říká: „Neboj se, porodila si syna.“ Ale matku to nezajímá. Pro ni je všechno marné. Vždyť Bůh opustil svůj lid. Boží sláva se odstěhovala u z Izraele. Í-ká-bód. Vše je ztraceno. Nemá už smysl žít ani rodit děti …

    A přece se ta nešťastná žena mýlí. Bůh není truhla, i kdyby byla celá zlatá a svatá. Bůh není vázán na žádnou věc, člověka nebo myšlenku. Bůh není tam, kde ho chceme mít. Bůh je svobodný a na našem počínání nezávislý. Je s těmi, s kterými chce být. Je s těmi, kteří na něj čekají. Boží věc proto nikdy není a nebude ztracena. To jen lidská zpupnost, hloupost a nejistota ztrácí hlavu a pozice. Bůh na nás mnohé prohry prohry dopouští, abychom se probudili a vzpamatovali.

    Když Ježíš umíral na kříži, také se všem zdálo, že je Bůh opustil a všechno to byl omyl. Učedníci se strachy a zklamáním rozutekli. A přece nás Bůh neopustil a třetího dne Ježíše slavně vzkřísil z mrtvých. Když uznáme, že si sami nevíme rady a přestaneme se spoléhat na svou vlastní sílu a chytrost, poznáme i my, že Bůh je nám blíže, než tušíme a možná nám pak i druzí lidé začnou víc naslouchat a rozumět. Amen.

    Brno 21.3.2004, Jiří Gruber

    V těch dnech bylo Hospodinovo slovo vzácné

    Být jako dítě

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na