ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníHlubiny vánoc

Hlubiny vánoc

28. 12. 2009

Matouš 11 Listina rodu Ježíše Krista
Matouš 121-23 Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš, neboť on vysvobodí lid svůj z jeho hříchů. To všechno stalo se, aby se naplnilo, co řekl Hospodin ústy proroka „Hle panna počne a porodí syna dají mu jméno Immanuel, to je přeloženo ‚Bůh s námi‘“

    Matouš 11 Listina rodu Ježíše Krista
    Matouš 121-23 Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš, neboť on vysvobodí lid svůj z jeho hříchů. To všechno stalo se, aby se naplnilo, co řekl Hospodin ústy proroka „Hle panna počne a porodí syna dají mu jméno Immanuel, to je přeloženo ‚Bůh s námi‘“

    Bratři a sestry
    náš text je z podání evangelia podle Matouše, ale ani si neuvědomujeme, jak naše prožívání vá­­noc stojí především pod vlivem evangelia podle Lukáše. Tam se totiž dovídáme mnoho úda­jů kolem vlastního narození Pána Ježíše. Čteme tam o císaři Augustovi, o sčítání lidu, ja­kém­si daňovém soupisu, o městečku Betlému, o chudých snoubencích, kteří se tam jdou za­psat jako do své domovské obce, o děťátku v jesličkách, o pastýřích na salaších, hlídajících stá­da, o zjevení anděla Páně a nakonec o chvalozpěvu nebeských zástupů. Pozornost a citové vní­mání jsou především zaměřeny na to chudé a bezbranné dítě a na všechny ty skromné okol­nosti. Jistě i to patří k příchodu Pána Ježíše mezi nás. Škoda jen, že ty citové záchvěvy se mnoh­dy ukazují právě jen v těchto dnech, aby pak brzy nastoupilo staré sobectví s nutnou dáv­kou tvrdosti a hledání jen vlastního prospěchu. Hrozí, že můžeme zůstat je při pohodové idy­le, která nic nového do našeho života nepřinese, že se jen ráčíme pohnout lítostí nad tím pa­cholíčkem zatímcp on se vlastně ráčil pohnout nad námi, jak si myslíme velkými a do­spě­lý­mi. Kdo to vlastně přichází?
    Proto je tady také podání evangelia podle Matouše. Hned prvním veršem se strefuje do čer­né­ho, totiž do teologického výnamu jeho příchodu a jmenuje ho hned jeho plným jmeném a ti­tu­lem Ježíš Kristus. Vřazuje do tak do odvěkého plánu Božího s jeho lidem. „Listina rodu Ježíše Kris­ta“. To přeložili velice pěkně ekumeničtí překladatelé. Už ta listina zní slavnostně a krá­lov­sky. Jako, když král něco zakládá, co bude mít pevnou platnost. Rodokmen je naopak ve­den od Abrahama, prapředka k němu, ne jako naše rodokmeny od nás k prapředkům, aby­chom se snad chlubili, že jsme to dotáhli až k nějakému význačněnému pradědovi někde v 17. sto­letí. Od Abrahama je Ježíšův rod veden proto, že jeho povoláním stvořil Hospodin svůj vy­vo­lený lid a nyní to narozené dítě bude počátkem lidu nového, i když navazujícího na ten sta­rý, totiž církve křesťanské, lidu nové smlouvy, lidu předposledního času.
    Ce­lý ten rodokmen, který jsme četli od stolu Páně , a kde jsme v pokušení přeskakovat, chce uká­zat, že jde o naplnění dávného Božího záměru a dovršení starozákonních zaslíbení. Jde pře­devším o věrnost Boží dosvědčenou posloupností vyznavačů. Tedy ne, jak říkal prof. Da­něk, o genealogii, ale o analogii víry, o to, že ti lidé měli obdobnou víru v Boží slovo, i když byli lidmi, někdy až pohoršlivě chatrnými, jako třeba nevěstka Raab nebo dokonce sám David král se svým cizoložstvím a vraždou. Důvěřovali však cele Pánu Bohu. Zároveň je v tom už svě­télko evangelia, totiž, že ten narozený nepřichází především soudit, ale zachránit. V našem lid­ském bytí se s námi ve všem solidarizoval, ale, jak říká prof. Barth, nedělal to, co děláme my, totiž nehřešil, a dělal to, co my neděláme, totiž věrně plnil Boží vůli a miloval lidi. Tak sku­tečně na našem místě a v naší situaci byl novým člověkem po zpronevěřilém Adamovi a plně­ním Boží vůle naším Záchrancem.
    Pro­to podle druhé části našeho textu bylo skrze anděla řečeno Josefovi, aby dal dítěti jméno Je­žíš, to jest Vysvoboditel, protože on přišel na svět, aby hříšné vysvobodil, spasil. Bylo to jmé­no v Izraeli časté, také Hošea nebo Jozue byli Ježíšové. Aby však při Ježíši Kristu nedošlo k omy­lu, že vykoupení je dílo lidské, je přidána zpráva o početí z Ducha Svatého. Je vylou­če­na jakákoli iniciativa z lidské vůle. Ježíš nemá lidského otce. Ačkoli jeho dílo se týka člověka v nej­vyšší míře, přece na spolupůsobení v tomto díle je člověk vyloučen. Je ovšem také vy­lou­čena božská oslava Marie panny. Je blahoslavená ne pro svoje panenství, nýbrž proto, že po­korně uvěřila Božímu slovu a poslechla. Ještě tam také čteme, že bude nazván Immanuel. To už nebude jeho vlastní jméno, ale když ho lidé poznají v jeho slovech i činech, roz­po­me­nou se na staré Izaiášovo proroctví (714) „hle dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Imma­nu­el (s námi Bůh)“. Ano, v něm je s námi Bůh, se mnou a s tebou. v radosti i v zármutcích, na výšinách i v pádech, ve zdraví i v nemoci, v životě i ve smrti. Věrně Bůh sám. A Kraličtí ve svých poznámkách vzhledem k utrpení jímž museli procházet připomínají: (proto je s ná­mi) „abychom říkati mohli, když Bůh s námi, kdo proti nám? (Ř 831)
    A tak vidíme, bratří a sestry, že nám podání evangelia podle Matouše přináší celou teologii pří­chodu Ježíše Krista. To bezbranné dítě v jesličkách, je královský princ, Boží Syn, Vysvo­di­tel z hříchu, ze všeho, co nás zotročuje a deptá. Je Kristus, z dávna zaslíbený Mesiáš, Poma­za­ný. Je také Immanuel, Bůh věrně s námi. To teprve stojí za skutečné velebení radování, ale i za oběti, vždyť je dnes den památky mučedníka Štěpána, a to nejen v těchto dnech, nýbrž i v ce­lém našem životě.

    Amen

    Jan Pokorný,
    Betlémský kostel 26.12.2009

    Mt 1,22-23

    Co si nemůžeme nechat líbit

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na