ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníJan 14

Jan 14

4. 4. 2005

Jan 14,15-24

„Milujete-li mne, budete zachovávat má přikázání a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi na věky – Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, poněvadž ho nevidí ni nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude.

Nezanechám vás osiřelé,přijdu k vám. Ještě malou chvíli a svět mě už neuzří, vy však mne uzříte, poněvadž já jsem živ a také vy budete živi. V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás. Kdo přijal má přikázání a zachovává je, ten mne miluje. A toho, kdo mne miluje, bude milovat můj Otec. I já ho budu milovat a dám se mu poznat.“

Řekl mu Juda, ne ten Iškariotský:“Pane, jak to, že se chceš dát poznat nám a ne světu?“

Ježíš mu odpověděl:“Kdo mne miluje, bude zachovávat mé slovo Můj Otec ho bude milovat. Přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo mne nemiluje, nezachovává má slova. A slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mne poslal.“

    Jan 14,15-24

    „Milujete-li mne, budete zachovávat má přikázání a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi na věky – Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, poněvadž ho nevidí ni nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude.

    Nezanechám vás osiřelé,přijdu k vám. Ještě malou chvíli a svět mě už neuzří, vy však mne uzříte, poněvadž já jsem živ a také vy budete živi. V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás. Kdo přijal má přikázání a zachovává je, ten mne miluje. A toho, kdo mne miluje, bude milovat můj Otec. I já ho budu milovat a dám se mu poznat.“

    Řekl mu Juda, ne ten Iškariotský:“Pane, jak to, že se chceš dát poznat nám a ne světu?“

    Ježíš mu odpověděl:“Kdo mne miluje, bude zachovávat mé slovo Můj Otec ho bude milovat. Přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo mne nemiluje, nezachovává má slova. A slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mne poslal.“



    Dnešní texty mluví o lásce. To je uprostřed měsíce máje velmi vhodné, vždyť máj je od dob Karla Hynka Máchy měsícem lásky – byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas, hrdliččin zval ku lásce hlas atd, znáte to.

    Jenže, kdo přečetl Máchův Máj do konce, ten dobře ví, že je to spíše horor než báseň o lásce. Stejnému omylu by propadl ten, kdo by chtěl na stejného jmenovatele převést lyrické májové nálady a Janova slova o lásce, o lásce Boží a lásce Kristově či lidské lásce k Bohu.

    Slyšeli jsme před chvílí známou Janovu větu:Bůh je láska. Zní to jako pěkná jasná sympatická definice Boha Vzápětí se ale vynoří otázky.a námitky. Předně Boha nelze vtěsnat do definice, protože toho, který je nekonečným Tajemstvím nelze do lidských slov uchopit. Ta kratičká věta není definicí Boha, není to ani nadšené tvrzení,že „láska je božská“.

    V té kratičké větě jsou dvě slova, která se v lidské řeči běžně vyskytují a tak bychom mohli získat dojem, že jim všichni rozumíme,, když je používáme a navíc že jim rozumíme stejně.

    Ale … slovo Bůh velice dlouho pluje lidskými dějinami jako řekou a za tu dobu na té cestě nabralo nánosy všech možných kultur a způsobů myšlení. Je ovšem zajímavé, že i v našem prostředí, kde je zvykem se spíše ošklíbat nade vším, co s náboženstvím souvisí, toto slovo nevymizelo. Možná že i vás už někdy někdo na ulici zastavil s otázkou, zda věříte v Boha. A pak do svých archů zaškrtli jednu z možných odpovědí – ano, nevím, ne a výsledek pak byl statisticky zpracován a publikován pod titulkem:Jak je na tom český národ s Bohem. Možná že byste v takové situaci také byli v pokušení odpovědět ano, ale asi ne v takového, jak si představujete vy.

    Vzpomínáte si ještě, jak se před několika lety valil Prahou průvod hokejových fanoušků a nadšeně skandoval o oblíbeném brankáři:Hašek není člověk, Hašek je bůh. Co tím asi mysleli? Třeba je to tak, že když člověk prožívá něco pro něj skutečně silného, stává se jeho sekulární slovník příliš chudý a spontánně přeskočí do náboženského. Sem patří i ono u mládeže oblíbené vyjádření:to je boží – jakožto výraz nejvyšší chvály a dokonalosti.

    Stejně tak je tomu se slovem milovat – je také velmi zprofanované a zatížené lecjakým balastem. Mluvíme-li o lásce, nemusíme nutně myslet totéž.

    Milujete -li mne, pak… Co to s člověkem udělá, když někoho miluje, to více méně známe všichni. Někteří vzpomínáme na ono dobu první lásky, jiní to třeba zrovna prožíváte. Chci být s tím, koho miluji, co nejvíc a co nejčastěji, jak to jen jde.A když se nemůžeme vidět, tak – alespoň moje generace sáhodlouze telefonovala. Dnes to asi budou semesky nebo maily. Ale efekt je stejný. I důvod je stejný – touha po kontaktu, potřeba kontaktu s tím, koho miluji.tato touha a potřeba sdílet a prožívat věci, události, život s tím, koho miluji, ta v dobrém, zdravém vztahu přetrvá – i po letech manželství lidé raději vidí či prožívají věci společně a když to nejde, povzdechnou si: kdyby tak tady byl ten můj nebo ta má… Láska prostě potřebuje mít svůj protějšek co možná nejblíž..být spolu, to je touha i výraz lásky. Lásky mezi lidmi, lásky jak si ji představujeme a prožíváme my.

    Otázka je, zda má evangelista na mysli totéž, říká-li ježíš: milujete-li mne. Že jako Ježíšovi učedníci svého Mistra milujeme, evangelista předpokládá. Jde ale o to, jak tento vztah projevit, jak dát najevo, že svého Pána miluji? jak je to s tím bezprostředním kontaktem, kterým se vyjadřuje lidská láska? Jak vůbec svou lásku k Ježíši vyjádřit? V křesťanském dávnověku a středověku byla odpověď jasná, či jasnější: jdi do kláštera nebo do poustevny, zřekni se světa a v dlouhých meditacích a modlitbách se se svým Milovaným a milujícím Pánem potkáš. Ale i těm, kdo se neuchýlil do ústraní a žili tzv. normálním životem v rodině a práci, radili tehdejší hlasy několikrát denně i v noci vstávat a modlit se, čím víc tím líp. Bůh byl i pro ně oslovitelným protějškem.

    Dnes už ta situace není tak jasná. Jistě i mnozí z vás znají ten pocit, že jejich modlitby jdou do prázdna, že na druhém konci prostě nikdo není. Až zamrazí při takovém rozpoznání… Bývalo to přeci kdysi jiné…v dobách první lásky plynuly chvála a modlitby spontáně. Teď, teď je to jaksi střízlivější, bez vzrušení. Čas od času hlodne cosi jako špatné svědomí a chtěli bychom usilovat o nápravu. jenže jak?

    Ježíšova rada nezní: milujete-li mne, pokuste se mi nějak přiblížit, pokuste se vytvořit osobní vztah. Ježíš ukazuje jinou, vskutku střízlivější cestu: milujete -li mne, budete zachovávat má přikázání. Zcela prosté, milý Watsone, zcela prosté. Milujete-li mne, budete zachovávat má přikázání. Vyostřeně řečeno: nerozmnožujte své modlitby, rozmnožujte svou poslušnost. Nepředhánějte se ve výpovědech o tom, jak moc Ježíše milujete, ale ptejte se důsledněji, jak dnes a zítra ve všedních dnech zachovávat jeho slovo. Nehledejte ve vztahu k Pánu únik ze světa, sladkou závrať, vytržení z ubíjející všednosti. Svou lásku, to že pro vás je Pán vším, projevíte nejlépe „špinavou prací“, kterou pro něj a pro jeho království v tomto světě vykonáte. Zachovávejte má přikázání. Nepozvedejte slavnostně duši do výšin, ale uklízejte pozemskou špínu. Napadá mně v této souvislosti výrok Karla Havlíčka Borovského:“kéž by nám Pán Bůh to vlastenčení z huby do rukou vraziti ráčil.“ Možná bychom se mohli dne podobně pomodlit:Kéž by nám Pán Bůh naši lásku z „orální sféry“ – z našich úst a a slov – do našeho života vraziti ráčil.

    Tak prosté ba přízemní je slovo evangelia o lásce. Má však veliké zaslíbení. Kdo jde touto cestou, s tím jde sám Ježíš a Otec si u něho učiní příbytek. Ne však jako výsledek našeho lidského usilování, ale ze svého svobodného rozhodnutí. Spása – neboť co jiného ke to Otcovo přebývání s námi – spása je Boží aktivita, ne naše. Bůh má první iniciativu, neboť on nás miloval dřív než my jeho. To, co Bůh především chce, je otevřenost pro milost, pro lásku, aby v ní a skrze ni přebýval v našem životě.

    Pane a Bože, děkujem, že jsme se v životě mohli potkat s tvou láskou, která nás proměňuje. prosíme, abychom uměli lásku dávat dál, každý den a všude – neboť jen tak se můžeme potkat s naším Pánem a Spasitelem a najít pokoj. Amen

    Olga Tydlitátová

    Klidný spánek

    Svatodušní

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na