ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníProč zrovna v Betlémě

Proč zrovna v Betlémě

11. 4. 2005

Herodes svolal všechny velekněze a zákoníky lidu a vyptával jich, kde se má Mesiáš narodit. Oni mu odpověděli: “V judském Betlémě; neboť tak je psáno proroka: ,A ty Betléme v zemi judské, zdaleka nejsi nejmenší mezi knížaty judskými, neboť z tebe vyjde vévoda, který bude pastýřem mého lidu, Izraele. ” Mt 2,3-6

    Herodes svolal všechny velekněze a zákoníky lidu a vyptával jich, kde se má Mesiáš narodit. Oni mu odpověděli: “V judském Betlémě; neboť tak je psáno proroka: ,A ty Betléme v zemi judské, zdaleka nejsi nejmenší mezi knížaty judskými, neboť z tebe vyjde vévoda, který bude pastýřem mého lidu, Izraele. ” Mt 2,3-6

    Milí bratři a milé sestry!
    Ačkoli Matouš i Lukáš popisují Ježíšovo narození v detailech odlišně – v jednom se shodují. Náš Spasitel se narodil v judském Betlémě. Z malého městečka, které je vzdáleno od Jeruzaléma pouhé dvě hodiny chůze, se díky evangeliím stalo brzy vyhlášené poutní místo. Snad již ve druhém století tu ukazovali jeskyni, kde se Ježíš narodil. Nad ní pak vyrostla ve 4. století starokřesťanská bazilika, jejíž část se zachovala dodnes. Nad místem údajného Ježíšova narození, které se dnes nachází v podzemí, je veliká stříbrná hvězda, kterou někteří poutníci líbají, jiní se jí v úctě dotknou a všichni se u ní nakonec vyfotografují.
    Cílem evangelistů však nebylo učinit z Betléma poutní místo. Betlém jako místo Ježíšova narození má význam především teologický. Je to důležité pro nás a naši víru. Vynikne to zejména ve srovnání s Nazaretem, kde Ježíš později vyrostl. Nazaret byla vesnice, která nehraje v příběhu Božího lidu žádnou roli. Nazaret je významný právě svou bezvýznamností.
    Za to Betlém je jako místo Ježíšova narození víc než výmluvný. Asi tak, jako kdyby se někdo z nás narodil na Řípu, na Velehradě nebo u Lipan. Některá místa jsou totiž natolik spojená s určitou tradicí – že to nelze přehlédnout. Jestliže se Ježíš narodil v Betlémě, pak v tom byl Boží záměr. Je tím předznamenáno Ježíšovo poslání i úkol. Betlém jako místo narození nám říká, co smíme od Ježíše čekat. Ptejme se tedy: Proč právě Betlém a ne třeba Jeruzalém či jiné město. Proč si Bůh už kdysi dávno ústy proroka Micheáše vybral právě toto malé městečko jako místo narození svého Syna.
    Přečetl jsem si všechna místa, kde se v bibli mluví o Betlému. Ve Starém zákoně je jich asi čtyřicet, v Novém zákoně necelých deset.To je na tak malou vesnici víc než dost. Mají ta místa něco společného? Mají nějakou spojitost s tím, co Ježíš později konal a jak žil. Dlouho se mi nic konkrétního nerýsovalo, ale nakonec jsem nalezl tři myšlenky, které po mém soudu spojují Betlém a Ježíše a dávají tak vánocům hlubší a zásadnější smysl.
    Betlém je v prvé řadě místem, kde lidé ztráceli naději. Ale pak ji právě na tomto místě s Boží pomoci znovu nalezli. Poprvé se v bibli mluví o Betlému, když na Ráchel přijdou porodní bolesti a ona umírá v Jákobově náručí. Dítěti, které se jí přitom narodí, dává umírající matka smutné jméno: Dítě zkázy. Ale Jákob, který Ráchel miloval nejvíc ze všech svých žen, se tomu brání a se slzami v očích říká: „Ne, to nebude dítě zmaru. To dítě se bude jmenovat Benjamin – dítě štěstí a zdaru.“ Byl to právě v Betlémě, kde Jákob uvěřil, že i tam, kde nás život srazí na kolena a ztrácíme, co jsme milovali, je možné doufat a čekat na Boží pomoc.
    Později čteme, jak v době velikého hladu odchází z Betléma muž jménem Elkána a bere s sebou své dva syny a manželku. Všichni tři muži tam daleko v pohanské zemi umírají a do Betléma se vrací jen nešťastná vdova Noemi. Má však s sebou mladou snachu – Rút moábskou. Ta opustí svou rodinu a přichází do Betléma, aby tu zcela nečekaně nalezla štěstí, manžela a trvalé přijetí do společenství Božího lidu. Opět tedy vidíme Betlém nejprve jako místo zoufalství a hladu, odkud lidé utíkají, ale současně i jako místo, kam se nakonec vrací, aby tu nalezli nový domov a požehnání.
    Mezi příběhy, které začínají smutně, ale končí nadějně, patří i ten hrozný masakr, kterého se na nevinných betlémských dětech dopustí Herodes, když marně pátrá po dítěti, v kterém vidí ohrožení své moci a vlády. Betlémské matky pláči a truchlí tak hlasitě, že jejich nářek je slyšet až v dalekém Ráma a nedají se utišit. A přece nebyla smrt jejich dětí marná. Zatímco Herodes si myslí, že se zbavil mocného konkurenta, Ježíš v Mariině náručí uniká Herodovu běsnění, aby se stal zachráncem a vykupitelem celého světa, tedy i nebohých betlémských dětí.
    Uznávám, že to nejsou zrovna idylické vánoční příběhy, ale o to cennější je pro nás jejich význam. Ježíš ve spojení s místem zvaným Betlém, je znamením, že nám Bůh o vánocích dává naději, která je s to obstát proti každému zklamaní. Vánoce nejsou žádná laciná a líbivá pohádka. Je to naděje v beznaději, víra v zoufalství, život proti smrti. Betlém symbolizuje místo, kde člověk prožívá ta nejhorší zklamání – a přece právě tady – v Betlémě – nachází díky Bohu odvahu a sílu, aby se zlu postavil a dočkal se věcí podivuhodných a dobrých.
    Dokud se člověku daří a nic mu neschází, má často dojem, že Krista nepotřebuje. Mnoho lidí dnes víru sice docela neopouští, ale udržují ji pouze na nejnižším stupni. Asi tak, jako když necháme v plynových kamnech hořet pouze plamínek. Ano, mnozí z nás mají víru staženou na sporo. A dokud venku nemrzne, zdá se, že to stačí.
    Ale když člověku onemocní dítě nebo žena, když nám najdou rakovinu, když se nám rozpadne rodina nebo nás vyhodí z práce, tehdy člověk ocení, že se umí modlit a ví o kostele a lidech, ke kterým může přijít pro naději a povzbuzení. Ale je-li tomu tak, proč si necháváme Boha jen pro tyto těžké chvíle? Bůh přece nedává jen poslední útěchu! Nepomáhá jen nemocným – ale i zdravým, silným a úspěšným. Každému člověku nabízí radost, sílu, odvahu a štěstí. Řada biblických příběhů spojená s Betlémem říká: Bůh pomáhá i v té největší nouzi a krizi. A tím spíš stojí za to žít ve víře každý den a každou hodinu. Nejen když se mraky zatáhnou, ale i tehdy, když svítí sluníčko.Vždyť díky Bohu může být naše radost ještě větší, naše nadšení o poznání trvalejší a naše síla mnohem soustředěnější.
    Druhý důraz, který je v biblických vyprávěních s Betlémem spojen, je jeho nepatrnost a bezvýznamnost. To, co se dělo v Betlémě, mocní tohoto světa vždycky přehlíželi a nebrali vážně. Zatímco král Saul lpí na své moci a slávě, do Betléma přichází Samuel, aby tu našel budoucího krále Izraele.. Hlava rodiny, otec Izai, mu předvádí sedm svých synů, ale ani jeden z nich není člověkem, který by před Bohem obstál. Nakonec se zjistí, že chybí ještě jeden, osmý, nadpočetný syn, který nebyl ani pozván,. Teprve když tento přehlížený pasáček ovcí jménem David přijde, pozná Samuel, že je to vyvolený král a požehná mu uprostřed překvapené rodiny. Podobně i porok Micheáš zdůrazňuje, že Betlém patří mezi nejmenší judská města. Je tak malý, že tam není ani dost mužů, aby sestavili vojenský oddíl. A přece se právě zde se narodí ten, který nám všem daruje vítězství.
    Jinými slovy – Pán Bůh většinu pracuje tam, kam není upřena pozornost lidí. Když Bůh činí nové věci, nebývá to v televizních zprávách a nepíšou o tom ani v Lidovkách. Děje se to někde na periferii našeho zájmu. Na místech, která považujeme za nezajímavá, mezi lidmi, kterých si nevážíme, v oblastech, které nám jsou cizí. Pán Bůh má zvláštní zálibu v skrytosti, nenápadnosti a neokázalosti. Právě tam, kde bychom to nejméně čekali, tam, kde církev neroste ani nestaví nové kostely, tam, kam nejezdí žádné návštěvy ani exkurze – tam Bůh tvoří něco nového a nadějného.
    Tím se však otevírá šance právě pro nás, obyčejné lidi. Pro takové jako byla Marie a Josef, pro takové jako byli betlémští pastýři a galilejští rybáři. Vánoce nás zvou, abychom nepodceňovali svou bezvýznamnost a očekávali velké Boží divy právě mezi námi, obyčejnými lidmi. Ježíšovo narození v Betlémě je jako směrovka, která říká: Chceš-li vidět Boha, obrať svou pozornost k obyčejným věcem a nenápadným lidem. Právě tam objevíš, jak mnoho nám v nich Bůh dává.
    Třetí téma, který je spojeno s městečkem Betlémem, je motiv putování. Ať čteme kterékoli biblické místo, kde se mluví o Betlému ( např. Sd 17 a 19), skoro vždycky tam někdo někam putuje. Pořád se mluví o hostech, noclehu, nočním vstávání a cestování. Jako kdyby se ti lidé nemohli v Betlémě usadit a stále se někam vydávali na cesty. Konec konců ani Ježíš se tam nezdržel a po několika dnech Betlém opouští. A přitom Betlém znamená dům chleba, dům plodnosti, dům požehnání.
    Je v tom zvláštní rozpor a paradox. Kdo z nás by nechtěl bydlet v domě, kde je hojnost chleba? A přece se odtud všichni stěhují někam jinam. A my také – pořád někam putujeme a něco hledáme. Mnozí z nás již poznali, jaké to je, být odněkud vyhnán a nebo být nezván. Vánočních příběh z Betléma nám říká: Lidský život vždycky byl a bude cesta, na které si člověk nemůže být ničím jistý. Všechno můžeme ztratit. Všechno se může zhroutit.
    Ale je tu i dobrá zpráva. Během našeho putování se k nám kdosi přidal. Je také poutník – stejně jako my. Ani on nemá, kde by hlavu složil a nic zajištěné. Ale protože ten poutník je Bůh sám, stává se naše putování rázem něčím nadějným a požehnaným. Už v tom nejsme a nikdy nebudeme sami. Bůh putuje tímto světem spolu s námi. A všude, kde je s námi Bůh, tam jsme doma a v bezpečí, i kdybychom tam byli třeba poprvé a biti.
    Jestliže se Boží syn narodil v Betlémě, pak to znamená, že se Bůh neusadil na žádném pevném místě. Není třeba ho hledat ve výšinách ani v hlubinách. Bůh není nedosažitelný ani nepřístupný. Narozením v Betlémě se Bůh vzdal své tajemnosti a vydal se spolu s námi na cestu. Dobrovolně s námi sdílí naši nejistotu, snáší nebezpečí, hledá si místo na nocleh a nepohrdne ani stájí. Díky tomu se však všude – i v té nejhorší díře – můžeme cítit stejně bezpeční a klidní jako doma. Už nikdy a nikde nebudeme sami. V nemocnici, ve vězení, před soudem – ba dokonce ani v hrobě nejsme opuštěni. Na každém místě, kam nás život zanese, se mohou díky Bohu dít podivuhodné věci. Kdo se umí ztišit, ten dřív nebo později zaslechne zpěv andělů i tam, kde by to nejméně čekal. Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj, Bůh má v lidech zalíbení.

    Pane Ježíši Kriste,děkujeme Ti, že jsi přijal naši zem jako svůj domov. Děkujeme Ti, že se ničemu, co nás trápí a bolí, nevyhýbáš. Děkujeme Ti, že nikdy a nikde nemusíme být sami, když Ti podáme ruku a necháme se Tebou vézt. Děkujeme Ti, že i v té nejtěžší chvíli zůstává naděje, o kterou se můžeme opřít. Amen.
    JG 25.12. 2004

    Být jako dítě

    Eliáš a sucho

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na