ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníPrvní přikázání

První přikázání

22. 1. 2006

Bůh vyhlásil všechna tato přikázání: “Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Ex 20,1-3

    Bůh vyhlásil všechna tato přikázání: “Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Ex 20,1-3

    Milí bratři a milé sestry!

    Když někdo slyší, co se smí a co nesmí – má většinou pocit, že se mu někdo příliš plete do života. Vždyť co je komu do toho, nač já myslím, co dělám a po čem toužím? Nikdo z nás nemá rád, když mu někdo poroučí a organizuje život. Touha po nezávislosti bývá také jedním z hlavních důvod, proč dnes mnoho lidí nechce věřit v Boha. Nejde o to, že by nedovedli nebo nemohli uvěřit. Ve skutečnosti nechtějí nikoho poslouchat a ničemu se podřizovat. Všichni toužíme po samostatnosti. Raději si občas rozbijeme ústa, než abychom se nechali vodit na špagáte.

    Ale jsou i chvíle, kdy je člověk vděčný za to, že mu někdo poradí. Někdy jsme doslova vyděšení z toho, co všechno můžeme. Přitom víme, že když si vybereme špatně, můžeme na to těžce doplatit. Co je nám platné, že můžeme jít vpravo i vlevo, dopředu i dozadu, když nevíme, jaký výsledek to bude mít. Být svobodný přece neznamená jen volnost pohybu, ale také poznání, jaké bude mít naše rozhodnutí následky. Svoboda je nemyslitelná bez možnosti včas odmítnout všechno, co sice chutná sladce, ale po čem zůstává hořkost a zklamání. A právě toto svobodu nám Bůh v Desateru nabízí.

    Každý z nás je rád, když má někoho, na jehož doporučení a zkušenosti se může spolehnout. Důvěřovat však můžeme jen tomu, koho dobře známe, o kom víme, že mu na nás záleží a už nám někdy pomohl.

    Právě takového přítele jsme měli to štěstí poznat v Hospodinu. Izrael to prožil, když byl vysvobozen z Egypta. Ještě nikdy se nic podobného nestalo. Otroci se mnohokrát v dějinách bouřili proti svým pánům, ale tentokrát poprvé zvítězili. Unikli svým pánům, byli zbaveni svého ponížení a ocitli se svobodní uprostřed pouště. Ale kam půjdou? Jak budou spolu žít, když nad sebou nebudou mít egyptské důtky a dozorce.

    Svoboda je úžasná příležitost, ale člověk ji snadno ztratí. Bůh však nenechává svůj lid napospas jeho náladám a zmatkům. Nevydal Izrael do spárů přirozenému vývoji, který dává přednost silným a bohatým a likviduje slabé a chudé. Nenechal člověka, aby trpěl pod knutou svého sobectví, pýchy a touhy po majetku. Vysvobodil svůj lid nejen z moci jeho nepřátel, ale současně mu ukázal, jak si tuto svobodu udrží a uhájí.

    Každé Boží přikázání je jako jeden z ukazatelů k cíli, kterým je naše svoboda a radost ze života. Každé z těch deseti slov je jako zábrana před propastí, do které bychom hnáni svými touhami, brzy spadli. Nikdo z nás nechce být omezován. Ale když se octne sám v hlubokém lese, je mu k ničemu, že si může jít, kam chce. Je vděčný za každou šipku, která mu ukáže cestu. Raduje se z každého světla, které v dálce spatří. Boží přikázání není rozkaz, ale pomoc. Když k nám Bůh mluví, je to jako když pastýř vede své ovce. Když Bůh říká ne, je to jako když táta radí svým dětem. Když Bůh říká, co je dobré a co zlé, je jako učitel, který předává své zkušenosti žákům.

    Dějiny biblického Izraele, příběh Ježíše Krista i svědectví církve říkají jednoznačně: Ten, kdo k nám v bibli mluví, je hoden naší důvěry. Nikdo jiný, co paměť sahá, se tak neosvědčil. Nikomu jinému než Hospodinu na lidech tak nezáleží. Mnohé z toho, co řekl a učinil se již ukázalo být dobré a pravdivé. Jako Ježíš Kristus se stal člověkem, odpustil nám naše hříchy a jako první vstal z mrtvých. Tím nám dal naději a svobodu, jako nikdo jiný. Jít za ním však bude vždycky projevem naší důvěry. Nikdo nás k té cestě nepřinutí. Nikdo za nás však to rozhodnutí také neudělá. Jít nebo nejít Boží cestou zůstává nejvyšším naplněním naší svobody.

    Kam tedy ukazuje Boží slovo na prvním rozcestí? Já jsem Hospodin tvůj Bůh. Já tě vyvedu z každého otroctví. Už nikdy se nemusíš obracet k jiným bohům. Já sám ti dám všechno, co potřebuješ, abys mohl být šťastný.

    V době, kdy většina lidí v žádného boha nevěří, zdá se být důraz na víru v jediného Boha skoro nadbytečný. Když lidé nevěří ani v jednoho boha, kdo by byl tak hloupý, aby věřil, že jich je víc! A přitom právě ten, kdo nesvěří svůj život jedinému Bohu, mívá v srdci tolik cizích a nezvaných bohů, že by je ani nespočítal. Bohem – tj. silou, která ovlivňuje a určuje náš život – se nám totiž stává všechno, čeho se bojíme, co nekriticky obdivujeme, po čem marně toužíme, co nás ovládá, bez čeho nemůžeme být, komu sloužíme a co nad námi má moc. Někomu se stane bohem jeho zdraví, jiný je na peníze, někdo se stane otrokem své práce, další žije jen pro svou rodinu, jinému stačí ke štěstí dobré jídlo a pití. Pro někoho je modlou potřeba být důležitý a slavný. Zdraví, jídlo, láska, úspěch v práci, peníze a mnoho jiných životních hodnot – to vše není v zásadě nic špatného – ale jen tehdy, pokud to člověk mít může ale nemusí. Ale běda nám, je-li to jediný smysl a důvod, pro který žijeme. Každý, kdo se upne k tomu, co si vysnil, velice riskuje. Neboť všechny tyto věci i lidi, bez kterých nemůžeme žít, dřív nebo později ztratíme. A pro co pak budeme žít? Nač se budeme těšit? Budeme mít pak ještě odvahu někomu či něčemu věřit? Ale může člověk žít, aniž by věřil, že to má smysl a měl před sebou nějaký cíl?

    Někdo však řekne: To přece není takové neštěstí. Když jedna věc nebo osoba zklame, najdu si jinou. Nebo se pro jistotu pojistím na více stranách. Jedno želízko v ohni je málo. Čím víc jich bude, tím lépe. Jsou lidé, kteří usilují mít od všeho kousek. Štěstí a naplnění života hledají v mnoha věcech najednou. Jak uhoněný a nervózní však musí být člověk, který potřebuje mít všechno, co vidí. A jak nešťastný, když vidí, že jedno pro druhé ztrácí. Neboť málo platné i modly na sebe žárlí.

    Kolikrát už je z toho člověk doslova na hlavu, když pomyslí, co všechno mu ještě chybí, co všechno by si přál a co všechno po něm za to chtějí. Bohové a modly dnes už dávno nejsou v chrámech a svatyních. Zabydlely se v našich obchodech, ovládají nás z televizních obrazovek, mluví k nám z kdejaké reklamy, filmu a bilbordů. Získávají nás svou pohodlností, lákavými slevami a průměrností. Jednou využijí naší ješitnosti a marnivosti, jindy našeho zklamání a úzkosti. Každý člověk v životě rád něčeho dosáhne. Ale nesmí se mu to stát drogou. Kdo nemá jasno, že na prvním místě jeho života je Bůh, stává se velmi snadno závislý na hloubce svých zážitků nebo intenzitě svých citových prožitků. Podobně jako jsou jiní závislí na svých cigaretách nebo šálku kávy. Často jsou z nás doslova otroci svých nikdy nenaplněných tužeb a snů. Příliš snadno podléháme svým zklamáním, špatným náladám a různým slabostem. Přitom se máme často až neskutečně dobře, ale nám už to nic neříká. Čím víc toho máme a můžeme, jako bychom byli prázdnější a unavenější.

    Do tohoto zmatku a zklamání, které provází lidstvo od jeho počátku až do dnešních dnů, však zaznívá jasné, určité a vysvobozující slovo. Je tu někdo, kdo o sobě říká: „Jsem jiný než všechno, co znáš. Jsem tu však pro tebe. Jsi můj. Nikdo jiný na tebe nemá právo. Nikdo jiný ti nemůže zkazit život. Nikdo jiný si tě nemůže koupit ani učinit šťastným. Jen já jsem tvým pánem. Já jediný. Jsem tvým soudcem i obhájcem. Já sám tě potrestám a já ti také odpustím. Jsem příčinou tvé radostí i výčitek svědomí. Všechno, co kolem sebe vidíš a tušíš – je v mých rukou. Všechno, co tě trápí, čeho se bojíš i po čem toužíš – to vše vyřešíme spolu. Jen my dva. Nikdo jiný nám do toho nemá, co mluvit. Ať se dostaneš v životě do jakékoli situace, vždycky smíš hledat pomoc a naději u mne. Na světě není místa, kde bych s tebou nebyl.

    Proto ti pravím: Ničeho se neboj. Před ničím se nekrč. U nikoho neškemrej. Nikomu se neklaň. Nikomu se nezavazuj. Jsi pouze můj.“

    To je sice hezké, říkáme si, ale proč máme právě tomuto hlasu věřit? Co když je to zas nějaká bouda? Co když nás i Bůh jednou zklame a nedá nám, co slibuje. Na to je jediná odpověď. Zeptej se těch, kteří jedinému Bohu uvěřili. Přečti si v bibli a dějinách církve jejich příběhy a poznáš, čeho ti lidé s Boží pomocí dosáhli. Není to důkaz, ale je to výzva, kterou nelze obejít.

    Věřit v jediného Boha ve světě, kde na nás tolik věcí útočí a chystá rafinované nástrahy, je veliké vysvobození a úleva. Je to podobné, jako kdyby člověk, který neumí řeči, zjistil, že se všude na světě domluví svou mateřštinou. Kdo pozná, že je jen jediný Bůh, jakoby dostal universální klíč, kterým otevře všechny dveře. A o těch, které neotevře, ví, že je otevírat nemusí.

    Ale copak na světě není nic důležitějšího než Bůh? Není to fanatismus, upínat se jen k jednomu jedinému bodu? Na světě je přece mnoho krásných věcí, bezvadných lidí i úžasných zážitků a možností. Ano, ale nic z toho se tomu Bohu, který se nám dal poznat v Ježíši Kristu, nevyrovná. Právě proto můžeme tolik věcí milovat, ale ne zbožňovat. Proto se smíme z tolika věcí radovat, a přitom na nich nebýt závislí. Vždyť jen k tomu, co mít můžeme, ale nemusíme, dokážeme mít správný a svobodný vztah. Jen to, čeho se dovedeme vzdát, dovedeme mít opravdu rádi. Když víme, jakou mají věci a vztahy kolem nás skutečnou cenu, nenecháme se ošidit těmi, kteří nám je nabízejí.

    Jestliže však není jiných bohů, jestli opravdu není mezi nebem a zemí nic, co by mohlo zásadně změnit náš život, pak ani Bůh nemá na světě nikoho důležitějšího než nás. Jestliže nejsou jiní bohové, pak nemá Bůh s kým zápasit, soupeřit ani bojovat. Všichni tito bohové mají společné to, že se starají jen sami o sebe. Člověk je nezajímá. Všechny modly jsou sobecké a uzavřené do svého vlastního světa. Člověk je pro ně bezvýznamný tvor, kterého pouze využívají.

    Ale v Izraeli poznali jiného Boha. Boha, který je sám svůj a nic mu nechybí. A přece se rozhodl mít tu člověka, aby jej mohl milovat a dopřát mu svobodu. Všechna Boží pozornost a zájem je od počátku upřena na nás. Všechna jeho láska a zájem míří k člověku. Jestliže nejsou žádní jiní bohové, pak je Boží láska k člověku daleko vážnější a výlučnější než tušíme. Je základnám kamenem tohoto světa a vesmíru. Boží očekávání a důvěra k člověku je mnohem větší, než si dovedeme představit. Jen díky jedinému Bohu, jsme my lidé tak důležití. Jen díky jedinému Bohu, který nás miluje, má každý lidský život nekonečnou cenu.

    Jiří Gruber

    Jan 1:35-45

    Druhé přikázání

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na