ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníSpása pro všechny

Spása pro všechny

11. 2. 2005

Bůh chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu. 1 Tm 2,4

    Bůh chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu. 1 Tm 2,4

    Čtení: Sk 11,1-8
    „O tom, že i pohané přijali slovo Boží, dověděli se apoštolové a bratří v Judsku. Když přišel Petr do Jeruzaléma, začali mu bratří židovského původu vyčítat: “Navštívil jsi neobřezané lidi a jedl s nimi!” A tak jim to Petr začal po pořádku vysvětlovat: “Byl jsem v městě Joppe a právě jsem se modlil, když jsem ve vytržení mysli měl vidění: Cosi se snáší dolů a podobá se to veliké plachtě, kterou spouštějí za čtyři cípy z nebe; zastavila se právě u mne. Když jsem se do ní pozorně podíval, uviděl jsem tam nejrůznější zvířata i divokou zvěř, plazy a ptáky. Uslyšel jsem hlas, který mi řekl: ,Vstaň, Petře, zabíjej a jez! Odpověděl jsem: ,To ne, Pane! Ještě nikdy nevešlo do mých úst nic, co poskvrňuje a znečišťuje. Ale hlas z nebe promluvil znovu: ,Co Bůh prohlásil za čisté, nepokládej za nečisté. To se opakovalo třikrát a vše bylo opět vyzdviženo do nebe. A právě v tu chvíli se zastavili před domem, kde jsme bydleli, tři muži, poslaní ke mně z Cesareje. Duch mi řekl, abych bez rozpaků šel s nimi. Se mnou se vydalo na cestu i těchto šest bratří a všichni jsme vstoupili do Kornéliova domu. On nám vypravoval, jak se mu v jeho domě zjevil anděl a řekl mu: ,Pošli někoho do Joppe a pozvi k sobě Šimona, kterému říkají Petr. Co on ti poví, přinese spásu tobě i tvé rodině. Když jsem k nim začal mluvit, sestoupil na ně Duch svatý, jako už na počátku sestoupil na nás. Tu jsem si vzpomněl na to, co řekl Pán: ,Jan křtil vodou, ale vy budete pokřtěni Duchem svatým. Jestliže tedy jim Bůh dal stejný dar jako nám, když uvěřili v Pána Ježíše Krista, jak jsem já v tom mohl Bohu bránit?” – Po těch slovech bratří už nic nenamítali, ale velebili Boha: “Tak i pohany povolal Bůh k pokání, aby dosáhli života!”

    Milý bratři a milé sestry!

    Při četbě Skutků apoštolských jsem si znovu uvědomil, jak obrovský to musel být zlom, když se někteří z apoštolů odvážili zvěstovat evangelium pohanům a přijmout je za své bratry a sestry. Pro Petra to musel být velký zápas a přemáhání, než vůbec vešel do pohanského domu. Jen si to představte: od malička neslyšel nic jiného než toto: „Nesmíš se stýkat s těmi, kteří nevěří v jediného Boha! Nesmíš vstupovat do jejich domů. Nesmíš s nimi ani jíst! Nesmíš si mezi nimi hledat přátele ani svou budoucí ženu. Ty si musíš si uchovat víru svých otců. Musíš být jiný než oni. Je to tvůj úkol a poslání.“

    Dnes nás to samozřejmě zarazí, ano pohorší. Proč taková výlučnost a uzavřenost? Odkud ta nadřazenost? Jakým právem? Ale copak to bylo jinak možné? Jak jinak si mohli židé uchovat svou jedinečnou a odlišnou víru, když byli obklopeni takovým mořem náboženských směrů, které neznaly a nechtěly znát, co je to věrnost jedinému Bohu. Copak to není zázrak, že si tak malý, vojensky i kulturně bezvýznamný národ dokázal podržet svoji víru a přežít i to nejhorší pronásledování. A kdyby jen to, Izrael přežil i ztrátu vlastní země, politické samostatnosti, ba dokonce zboření svého jediného chrámu. Jak jinak si mohli jako menšina uchovat svou víru než tím, že se důsledně oddělili a uzavřeli. Svou odlišnost si uvědomovali s každým jídlem, s každou sobotou. Ano i ty legrační třásně na šatech jim připomínaly Boží přikázání.

    A teď si představte, že Petr náhle slyší Boží hlas, který ho nutí, aby to všechno naráz popřel. Aby se úplně změnil. Aby vešel do pohanského domu a sedl si za stůl s římský důstojníkem. Aby tohoto cizího člověka přijal do společenství vyvoleného národa, stal se mu bratrem a na všechny dřívější rozdíly zapomněl. Copak to vůbec bylo možné?

    Řekněme si na rovinu: Nebylo! Tak radikální a náhlé změny není žádný z nás schopen. Petr to dokázal jen proto, že byl ochoten naslouchat Božímu slovu a nezakrýval si oči před tím, čeho byl svědkem. Nešlo to naráz. Nejprve mu to Pán Bůh naznačil ve vidění. Pak zabušili na dveře tři neznámí lidé. Petr s nimi šel dva dny cesty, aby se setkal s velitelem římském posádky. Když viděl dychtivost, s kterou ten cizí člověk naslouchá evangeliu, začínalo mu svítat. Ale teprve když slyšel, jak se ten cizinec hlasitě modlí a chválí Boha, tu se konečně otevřelo Petrovo srdce dokořán, aby ho objal a pokřtil. Chápete jak dlouhou cestu musel Petr ujít? Právě on, který už mohl být pyšný jakou má v církvi autoritu, si musel pokorně přiznat: „Pane, ty mne vždycky předběhneš. Ty činíš víc, než si já umím představit. Tvá milosrdenství jsou nová každého jitra.“

    A právě taková má být i naše víra. Ne, že se na něčem zasekneme a do omrzení budeme opakovat stále to samé. Víra se nesmí spokojit pouze s tím, co jsme se kdysi naučili, co jsme pracně vybojovali a co se nám zdá být pevné a jisté. Víra je odvaha jít dál. Víra znamená pozorně naslouchat, otevřít oči, otevřít srdce a nebát se změn. Nebát se nových věcí. Vždyť Pán Bůh není žádný setrvačník, ani neměnný přírodní zákon. Bůh není jako hvězdy, které obíhají po stále stejných drahách. Bůh, v něhož jsme uvěřili, je Bůh živý, Bůh jednající. Je to Bůh změn, který nás vede stále dál, protože každý den tvoří něco nového, pro nás nečekaného, ale krásného, dobrého a obohacujícího.

    To ale neznamená, že by ty staré věci, postoje a názory, které je třeba opouštět, byly od samého počátku špatné nebo zbytečné. Právě naopak. Když se Petr začal stýkat a jíst s pohany nemusel proto odsoudit své rodiče a učitele, kteří ho vychovávali v oddělenosti. To všechno bylo ve své době správné, důležité a potřebné. Kdyby Petr přísně nedodržoval židovské zvyky, jak by si mohl v pohanské Galileji uchovat víru v jediného Boha a jak by ji potom mohl předat dychtivému Římanovi, který si ho k sobě zavolal. Petrova oddělenost a uzavřenost teprve nyní došla svého cíle a naplnění. Nic, co Petr až dosud vyznával a dělal, nebylo tou změnou znehodnoceno. V určité chvíli a situaci to mělo svou jedinečnou a nezastupitelnou cenu. Ale ta chvíle nyní skončila! Bůh na rozdíl od nás nepřešlapuje na místě, ale jde stále dál. A přitom zůstává sám sobě věrný. Věrný všemu, co kdy učinil a řekl. To je to úžasné a jedinečné. Jenže my lidé to tak málokdy chápeme.

    Teprve když apoštolé začali křtít pohany, vyšlo najevo, proč bylo tak důležité, aby se židé celá staletí oddělovali a žili rozptýleni po celém světě. Teprve nyní se ukázalo, jak obrovský význam mělo, když vedle jediného chrámu vybudovali snad v každém větším městě synagogu, kde se místo obětí konaly společné modlitby a četlo z Písma. To vše, co se až dosud mohlo zdát samoúčelné a do sebe uzavřené, docházelo nyní svého smyslu a naplnění. Vždyť právě odtud, z těch podivných a do sebe uzavřených ulit, v nichž Izrael odolával světu, vyletí do světa ta úžasná zvěst, radost a naděje: „Bůh miluje všechny lidi. Bůh chce zachránit každého. V Ježíši Kristu je ke všem stejně spravedlivý a milosrdný.“ Ale ještě dřív, než to ti nejbystřejší pochopí, už se to děje. Bůh sám to činí před našima očima a my jen zíráme a nevěříme vlastním očím.

    Přiznám se, že vždycky obdivuji lidi, kteří se dovedou změnit, pod tlakem poznané pravdy zvážit své dosavadní názory a udělat v životě nový krok. Toho je schopen jen člověk, který není pyšný. Ten, kdo nelpí na obraze světa, který si sám vytvořil a má odvahu začít jej s pokorou stavět znovu. Právě vy., kteří jste dnes byli pokřtěni, jste nám toho živým příkladem.

    My v církvi býváme někdy hrozně zatvrzelí a uzavření sami do sebe. Pyšní na to, co jsme kdysi vybojovali, promysleli a zachránili. Bojíme se změn. Chceme být věrní, jenže místo, abychom byli věrni Bohu, jsme věrni svým vlastním zvykům a vzpomínkám. Ale i vám, kteří mezi nás přicházíte, teď hrozí, že se už dál měnit nebudete a zastavíte se na cestě, na níž vás Bůh povolal. Právě proto je tu však společenství církve, abychom si navzájem pomáhali a nenechali nikoho, aby obdivoval sám sebe, ale vydal se spolu s ostatními na další nesnadnou cestu víry a naděje.

    Na příběhu o Petrovi a Kornéliovi je nejkrásnější, jak se lidé navzájem potřebují. Kornélius potřebuje Petra, aby mohl uvěřit. Ale i Petr potřebuje Kornélia, aby se dokázal vzdát svého starého myšlení, strachu a uzavřenosti. Podobně potřebují nejen děti své rodiče, ale i rodiče své děti, aby viděli, kam vedou jejich životní postoje. Slabí potřebují silné ale i silní slabé, aby jejich síla sloužila dobrému. Nemocní potřebují zdravé ale i zdraví nemocné, aby si uvědomili jaké nezasloužené možnosti mají. Právě tak se navzájem potřebují věřící a nevěřící. Ti, co již našli i ti, co teprve hledají. My jim smíme předávat svědectví víry a oni nám kladou otázky, které si sami nechceme připustit.

    Schválně si doma spočítejte, kolikrát v tom příběhu zasahují andělé. Nebýt Pán Boha nikdy by se ti dva Petr a Kornélius nesetkali. I my bychom mohli vyprávět, jak nás Pán Bůh podivuhodně vedl. Kolik zdánlivých náhod vedlo k tomu, že jsme se vůbec začali zabývat myšlenkou na Boha, číst si v bibli a vejít do kostela. Pán Bůh si to dovede tak mistrně zrežírovat, že se člověku dokonce zdá, že to on sám Boha hledá, nalézá a objevuje. Ale když pak vidí, jak podivuhodně to do sebe všechno zapadá, jak si ho Pán Bůh připravoval a jak ho k sobě den za dnem přitahoval, musí vděčně povědět. Díky Pane, žes mě k sobě vedl. Je to tvá zásluha, tvé dílo a milost.

    To rozhodující se pak ale vždycky odehraje mezi člověkem a člověkem. Žádný anděl nemá právo zvěstovat evangelium, tuhle výsadu a radost svěřil Pán Bůh pouze nám, hříšným lidem. Je to neuvěřitelná milost, důvěra a odpovědnost. Jen si to představte. Nikdo jiný než my lidé nemůže našim bližním zvěstovat Ježíše Krista a tak je vysvobodit z jejich uzavřenosti a samoty. Nikdo jiný to za nás neudělá. Jejich spása je v našich rukou. V našem příběhu mají andělé spoustu práce, než přivedou Petra do Kornéliova domu. Ale pak musí ustoupit. Pomoc, kterou jsme nalezli v Ježíši Kristu, může předat člověku jen člověk. V tom je také největší cena a smysl našeho života. V tom, že můžeme jeden druhého zachránit. Amen.

    JG, Brno, 18.4.1999

    Svatba v Káni

    Soudný den

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na