ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníU vdovy v Sareptě

U vdovy v Sareptě

1. 3. 2005

Ježíš řekl: “Amen, pravím vám, žádný prorok není vítán ve své vlasti. Po pravdě vám říkám: Mnoho vdov bylo v Izraeli za dnů Eliášových, kdy se zavřelo nebe na tři a půl roku a na celou zemi přišel veliký hlad. A k žádné z nich nebyl Eliáš poslán, nýbrž jen k oné vdově do Sarepty v zemi sidonské. Lukáš 4,25-26

    Ježíš řekl: “Amen, pravím vám, žádný prorok není vítán ve své vlasti. Po pravdě vám říkám: Mnoho vdov bylo v Izraeli za dnů Eliášových, kdy se zavřelo nebe na tři a půl roku a na celou zemi přišel veliký hlad. A k žádné z nich nebyl Eliáš poslán, nýbrž jen k oné vdově do Sarepty v zemi sidonské. Lukáš 4,25-26

    Milí bratři a milé sestry!

    Když jsme se minulý týden zabývali úvodní částí Eliášova příběhu, musím se přiznat, že jsem si nevěděl rady s těmi podivnými ptáky, kteří proroka sytili u potoka Kerít. Ne snad proto, že bych nedokázal věřit, že se Pán Bůh může i tímto neobvyklým způsobem postarat o své vyvolené. Vrtala mi hlavou jiná věc. Proč jsou to zrovna havrani? Kdyby to byli bílé holubičky, prosím, ty jsou symbolem Ducha svatého. Ale havran? To byl přece pták nečistý. Takového se Izraelec nesměl ani dotknout. Natož od něj přijímat potravu. Havran byl symbolem zkázy, Božího soudu a marnosti. Kraličtí krkavci jsou proto na tomto místě daleko případnější. Jinými slovy: Eliáš musel mít hodně velký hlad a musel se hodně přemáhat, než od těchto ptáků přijal svůj každodenní pokrm.

    Když jsem si pak připravoval dnešní kázání o vdově ze Sarepty sidonské, uvědomil jsme si nečekanou souvislost. To přece také nebylo samozřejmé, když jde prorok za pohanskou ženou a žádá ji o vodu a chléb. Židé se přece s pohany nestýkali. Nevstoupili do jejich domů, nejedli s nimi chléb, nepřijali od nich vodu. Zvlášť Eliáš, který tolik zápasil s pohanstvím, se jistě snažil zůstat čistý a neposkvrněný. Jeho cesta do Sarepty se však děje na výslovný Boží příkaz. Tím spíš to muselo být pro Eliáše nepochopitelné. Proč se o něj má starat zrovna pohanská žena? Proč má přijmout dobrodiní jejího domu. Ale ten, kdo se musel dát sytit krkavci, už se asi nedivil ničemu.

    Smysl tohoto neobvyklého příběhu proto vidím v tom, že nečistými krkavci chce Pán Bůh Eliáše připravit na to, aby se později dokázal setkat s ženou z nenáviděného národa a stát se ochráncem její rodiny. Ti nečistí ptáci jsou tu znamením, kudy povedou další Boží cesty. Zázrak z havrany tak přestává být samoúčelný, ale zapadá do moudrého Božího vedení, které má Eliášovi i nám ukázat, proč je tak důležité, aby Izrael nekulhal na obě strany a nectil střídavě Hospodina i Baala. Nejde přitom o nějakou Boží pýchu a uraženost. Jde o to, že Izrael a dnes i církev jsou tu proto, aby skrze nás poznal jediného, živého Boha celý svět. Právě kvůli ostatním národům má být Izrael jiný než tyto národy. Dar víry nemáme sami pro sebe, ale kvůli druhým, kvůli těm, kteří pravého Boha neznají. Ale jak ho mohou poznat, když se i mezi námi stává Svatý Hospodin jen obyčejným pánbíčkem, pouhou tradicí a zvykem, pouhou útěchou, když už nic jiného nepomáhá. Eliášova překvapivá cesta do Sarepty nám má ukázat, proč má Izrael nést břímě odlišnosti a jedinečnosti. Izrael ani církev tu nejsou sami pro sebe, ale pro druhé. Smyslem našeho povolání je služba a svědectví tomuto světu. Nic víc, nic míň.

    Podobný příběh najdeme i ve Skutcích. Apoštol Petr se tu modlí a ve vytržení spatří plachtu, v které se na zem snáší spousta živočišní havěti. Všechno jsou to živočichové nečistí a pro Izraelce zapovězení. Ale Boží slovo je neúprosné. Zabij a jez! Petr to nechápe a brání se. A v tu samou chvíli klepou na dveře jeho domu neznámí lidé a volají ho do Cesareje, kde si ho žádá jakýsi pohanský důstojník jménem Kornelius. Petr s nimi jde a celou cestu přemýšlí, co mu vlastně chtěl Pán Bůh říci. A pak konečně pochopí. Když už pro něho nejsou nečisté pokrmy, nesmí být pro něho nečistý a cizí ani žádný člověk! A tak odvážně poruší všechny své dosavadní zvyky a zásady, vstoupí do pohanského domu a pokřtí tu prvního pohana. A v tu chvíli se naplní požehnání dané kdysi Abrahamovi: „v tobě dojdou požehnání všechny národy“. Kruh se uzavírá. Staletí oddělování dostávají smysl. Věřící člověk má být jiný, ne proto, že je lepší, ale proto, aby mohl druhým pomoci a ukázat jim cestu. To chtěl Pán Bůh naučit Eliáše, Izrael a chce to naučit i nás.

    Vdova ze Sarepty byla v zoufalé situaci. V zemi byl hlad, ale ona na tom byla ze všech nejhůř. Čteme, že sbírala dřevo na oheň, na kterém by upekla svůj poslední chléb. Ta žena se chystala spolu se svým synem umřít. Nic jiného jim už nezbývalo. Na víc neměli síly ani naděje.

    Pán Bůh to viděl a chtěl tu ubohou ženu a jejího syna zachránit. Současně však pečuje i o proroka Eliáše. A je-li scéna s krkavci skutečně jen záměrnou předehrou, pak vidíme, že Boží divy a zázraky nikdy nejsou zaměřeny pouze na jednotlivce a zvlášť vybrané osoby, ale že Bůh chce do své pomoci zahrnout širší společenství. V tomto případě proroka, chudou vdovu a jejího syna. Pomáhá nám, abychom si navzájem pomáhali. Eliášova víra probouzí naději v zoufalé vdově a její poslední chléb zase sytí vyhladovělého proroka. Tak se to Pánu Bohu líbí. Když jeden dává druhému. Pán Bůh nám žehná, když vidí, že někdo dává víru a druhý peníze, někdo svou odvahu a jiný své zkušenosti, někdo svůj nápad a jiný svou vytrvalost. Ano Bůh nám pomáhá, ale vždycky tak, abychom si tím mohli pomáhat navzájem. Ale běda nám, jestli si v Boží pomoci tak libujeme, že u nás všechna skončí a na nikoho dalšího už se nedostane.

    Eliáš přichází do Sarepty, aby v té zoufalé ženě vzbudil naději. Když od ní přijal vodu a dal najevo, že jí nepohrdá. Pak prosí ještě o chléb. Ona mu však s bolestí v hlase říká, že je na dně a chystá se umřít. Ještě poslední placku pro sebe a svého syna a pak přijde neodvratný konec. A tu ji Eliáš nabízí: „Když se o ten poslední chléb se mnou rozdělíš, slibuji ti jménem Boha, kterému věřím, že nezemřeš a najíš se dosyta ty i tvůj syn a budete žít.“

    Těžko říci, co by člověk v takovou chvíli udělal. Ale pravda je, že když by to byl opravdu poslední chléb, že už je to vlastně jedno. Záleží snad na tom, jestli má člověk umřít dnes nebo zítra? Možná si řeknete, že v takovou chvíli byste Eliášovi také uvěřili. Tonoucí se přece stébla chytá. Ale kdo z nás ví, jak by se choval tváří tvář smrti? V každém případě měla ta žena před sebou jasno. Buď se nají a zítra zemře nebo zůstane hlady a uvěří tomuto zvláštnímu muži, který říká, že jí chce Bůh pomoci. Buď nechá věci jak jsou a umře nebo vsadí na to, co se zdá nemožné. Buď půjde dál svou cestou nebo zkusí, co ještě nepoznala.

    Před podobnou volbou a rozcestím stojí každý z nás dnes a denně. Většinou nám však přitom nejde o život. Proto o tom asi tak málo přemýšlíme. Ve skutečnosti však člověk stále volí mezi tím, co se zdá být neodvratné a mezi tím, co nám nabízí víra. Je jedno kolikátý chléb se chystáme jíst. Možná je poslední, možná je předpředposlední, Ale na tom příliš nezáleží. Stejně nakonec zemřeme. Naše síly a zdroje, i kdybych jich bylo sebevíc, nakonec dojdou a nám nezbude nic jiného, než smutně odejít. Člověk, je-li odkázán jen sám na sebe a žije-li jen sám pro sebe, nedokáže víc, než že se jednoho dne nají a umře. A nebo uvěří slovu, s kterým ho navštíví nějaký Eliáš a místo, aby to málo, co má, pevně držel v rukou, rozdělí se. Vzdá se toho, co považoval za své. A to je ta chvíle, kdy se začínají dít divy a zázraky. Teprve když se člověk něčeho vzdá, pozná, jak může být život krásný a nádherný. Každý den máme před sebou tuto alternativu. Každý den volíme mezi sobectvím a radostí. Mezi resignací a nadějí. Mezi hněvem a odpuštěním. Mezi svou vlastní hrdostí a Boží pomocí. Mezi smrtí a životem.

    Vyprávění o mouce, která neubývá a oleji, který nedochází, působí přes všechnu úctu k biblickému textu jako pohádka. Ale na druhé straně musíme přiznat, že to, co je tu řečeno snad až příliš realisticky a názorně, patří ke zkušenosti naší víry. Je přece pravda, že když se člověk o něco rozdělí, s úžasem poznává, že mu neschází a že měl víc, než si myslel. Když se něčeho dokážeme vzdát, není to většinou taková ztráta, jak se na první pohled zdálo. Často se to člověku naopak mnohanásobně vrátí. Když na něco potřebného dáme peníze, kupodivu nám nechybí. Když si na druhého uděláme čas, stihneme toho nakonec víc, než jsme si mysleli. Když někomu odpustíme a něčeho se vzdáme, zjistíme, že jsme bez toho mnohem šťastnější a klidnější, než kdybychom se kvůli tomu dále hněvali a soudili. Prostě to funguje. Možná ne s moukou a olejem, ale v mnoha jiných věcech ano.

    Má to však jednu podmínku. Napřed se toho jako ta vdova musíš vzdát. V jednu chvíli tedy nemáš opravdu nic. Ani ten poslední chléb. Jen Boží slib a víru, že Bůh dovede dát víc, než si umíme představit. Ale právě takové lidi Pán Bůh mezi námi hledá. A je vidět že nedělá rozdílu. Hledá je a nachází mezi Izraelci i neizraelci, mezi církevníky i necírkevníky. Kéž by nás dnešní příběh povzbudil natolik, abych jich mezi námi našel víc než kdysi v Izraeli za Eliáše proroka. Amen.

    Pane, prosíme nauč nás dávat a vzdávat se i toho, na čem lpíme. Osvoboď nás od pocitů bezvýchodnosti a strachu. Dej, prosíme, aby z toho,co nám dáváš, mělo užitek co nejvíce lidí Amen..

    Jiří Gruber

    Záchrana jediného syna

    U potoka Keritu

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na