ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníVzkříšení už začalo

Vzkříšení už začalo

8. 1. 2018

Anděl řekl ženám: “Vy se nebojte. Vím, že hledáte Ježíše, který byl ukřižován. Není zde; byl vzkříšen, jak řekl. Pojďte se podívat na místo, kde ležel. Jděte rychle povědět jeho učedníkům, že byl vzkříšen z mrtvých; jde před nimi do Galileje, tam ho spatří. Hle, řekl jsem vám to.”

Mt 28,5-7

    Anděl řekl ženám: “Vy se nebojte. Vím, že hledáte Ježíše, který byl ukřižován. Není zde; byl vzkříšen, jak řekl. Pojďte se podívat na místo, kde ležel. Jděte rychle povědět jeho učedníkům, že byl vzkříšen z mrtvých; jde před nimi do Galileje, tam ho spatří. Hle, řekl jsem vám to.”

    Mt 28,5-7

    Milé sestry a milí bratři!

    Víra v Ježíšovo vzkříšení je hlavním důvodem naděje, která spojuje lidi, kteří se hlásí ke křesťanství. V dnešním textu nám chce evangelista povědět, jak se tato víra zrodila a na čem stojí.

    Nejprve mluví o dvou ženách, které jdou ráno ke hrobu. Dvě Marie, které byly svědky Ježíšovy smrti a pohřbu mu jdou projevit svou úctu a lásku. Neboť i mrtvé lze milovat, vážit si jich, vzpomínat na ně, chodit k jejich hrobu, připomínat si jejich slova. Křesťanství mohlo docela dobře přežít jako vzpomínka na Ježíše, který to myslel dobře a mnohým pomohl – ale pak byl umlčen a odstraněn. Jeho odkaz však přesto žije dál! Kolik máme podobných hrdinů, které si takto připomínáme i po mnoha letech.

    Ale kdybychom si Ježíše připomínali pouze jako velkého myslitele, proroka a učitele, bylo by to docela jiné křesťanství, než to, které už dva tisíce let vyznáváme. Ježíš není jako Hus, ani jako Komenský, ani jako Masaryk, ani jako Milada Horáková, ani jako Jan Palach. Ti všichni si zaslouží naši úctu a obdiv. Ale kdyby byl Ježíš jako oni, znamenalo by to, že pravda na tomto světě je trvale ohrožena a většinou prohrává. Znamenalo by to, že teprve my lidé musíme odkaz těchto výjimečných mužů a žen rozšířit, prosadit, porazit jejich protivníky a přesvědčit je o své pravdě. Takové křesťanství by ovšem bylo závislé na nás – kteří mu věříme. A to by znamenalo fanatismus. Víra, která se neobejde bez těch, kdo jí šíří, musí být tvrdá, nesmlouvavá a nemilosrdná, protože jinak jí hrozí, že bude vymýcena. Je to víra plná skrytého strachu a proto se navenek tváří a mluví tak suverénně a sebejistě. Díky Bohu, že křesťanství takové být nemusí.

    Víra v Ježíšovo vzkříšení se zrodila jako úžas a radost. Byla nám darována. Není třeba ji za každou cenu hájit a prosazovat. Je možné se z ní těšit a radovat. Tak jako z lásky, s kterou jsi nepočítal nebo nově narozeného života. Tak jako když se před námi z ničeho nic otevře krásný výhled do krajiny. Ježíšovo vzkříšení totiž nikdo neočekával ani neplánoval. Přišlo jako blesk z čistého nebe.

    Když jdou ženy ráno ke hrobu, Ježíšův hrob je zapečetěn, uzavírá ho velký kámen a hlídají ho stráže. Přesto je v tu chvíli ona jeskyně už prázdná! Ježíš v ní není! U samotného vzkříšení totiž nikdo nebyl. Je to Boží tajemství, které nelze žádným způsobem popsat, vysvětlit nebo dokázat. A přece k němu došlo, i když ho nikdo neviděl.

    Podobně neumíme popsat vznik vesmíru, počátek života, lidského vědomí, zrození lásky, naděje, odvahy, stejně jako lítosti, pokání nebo milosrdenství. To jediné, co můžeme v takových případech vidět a popsat, jsou důsledky těchto událostí. Nevíme, jak vznikl vesmír, pozorujeme však, jak se rozpíná. Nevíme, jak začíná nový život, jsme však svědky jeho narození. Nevíme, proč nás má někdo rád, ale je nám spolu dobře. Nevíme, proč se někdo rozhodl obětovat pro druhé, ale víme, že nebýt jeho, nebyl by náš svět takový, jaký je.

    Evangelista si je vědom toho, že vysvětlení prázdného hrobu, která podává víra, není žádný důkaz. Nedá se odvodit z ničeho, co lidé dosud znali a čemu věřili. Proto ten anděl. Ne aby Ježíše vzkřísil, ale aby nám vysvětlil, co to všechno znamená. Když Bůh učiní něco nového, čemu by se nikdo neodvážil ani věřit, musí přijit anděl, aby nám pověděl, co se vlastně stalo.

    Anděla předchází zemětřesení. Jeho vzezření je jako blesk a jeho šat bílý jako sníh. To všechno jsou znamení, která napovídají, že dochází k událostem, které měly doprovázet konec světa. Podobné zemětřesení zmiňuje Matouš už ve chvíli, když Ježíš umíral. Pro evangelistu to však není náhodný přírodní úkaz, ale znamení, které signalizuje, že to, k čemu mělo dojít až na samém konci lidských dějin, nastalo už nyní.

    Ke vzkříšení mrtvých mělo totiž podle tehdejších představ dojít až na samém konci světa, aby mohl proběhnout Boží soud. Při něm se zatřese země a jedni procitnou k životu a druzí budou odhaleni jako hříšnici. Jedni povstanou k životu věčnému a druzí k věčné ostudě a trápení. Tato víra byla odpovědí na všechny nespravedlnosti tohoto světa. Byla výrazem naděje, že nakonec si nás Bůh všechny srovná – a to, co bylo až dosud skryto, se projeví v plné síle. Tato představa nám dnes může připadat naivní, ale nějakým způsobem ji pořád sdílí většina z nás. Všichni slušní lidé přece věří, že spravedlnost nakonec zvítězí. Všichni poctiví lidé doufají, že slušnost a poctivost se nakonec vyplatí. Jenže tato spravedlnost je stále kdesi v nedohlednu, proto to mnozí vzdávají a říkají – vše je dovoleno. Jezme, pijme a všeho si užívejme, neboť zítra zemřeme.

    Anděl však říká něco jiného. Vzkříšení už začalo! Boží soud se již děje a spravedlnost vydala svůj první plod. Ježíšův prázdný hrob znamená, že Boží království vstoupilo do tohoto světa. Ale jinak, než jsme si představovali. Nenastal konec světa, zemětřesení se opět uklidnilo, andělé se vrátili do nebe, slunce stále vychází a zapadá a lidé se dál rodí, žijí a umírají. Ale to rozhodující už se stalo. Náš hřích byl odpuštěn a smrt přemožena. Bůh řekl své poslední slovo. Jestliže Kristus zemřel, naše hříchy jsou odpuštěny. A jestliže nyní vstal z mrtvých, pak to znamená, že náš život bude pokračovat.

     

     

    Abychom si převratnost andělského sdělení lépe představili, zkusme si ho přirovnat k podobným situacím lidského života, které občas zažíváme. Radost z Kristova vzkříšení se podobá radosti, kterou má delší dobu nezaměstnaný člověk, který právě podepsal pracovní smlouvu. I když nastoupí do práce až za dva měsíce, už nyní ví, že se nemusí stresovat a obíhat úřady práce. Nebo když student udělá přijímačky a má před sebou dlouhé a klidné prázdniny. Zatímco jiní se budou odvolávat, on může slavit a být v pohodě. Nebo když se dva mladí lidé zasnoubí a dohodnou na datu svatby. Mají před sebou ještě víc jak půl roku, ale už nyní si mohou plánovat a připravovat společnou budoucnost. Nebo když mladé ženě lékař potvrdí, že je samodruhá. Zatím není nic vidět, ale ona už se těší a raduje, že bude chovat. A brzy se to dozví i budoucí tatínek, budoucí babičky a dědečkové. Ale proč budoucí? Vždyť to dítě už je na světě. Už je to pravda! Už se to může všem říkat a jít koupit kočárek, i když nevíme, zda to bude holčička nebo chlapeček.

    Vzkříšení Ježíše Krista znamená, že Boží království už začalo, i když nevíme, jak a kdy se to v našem životě projeví. Ale když člověk ví, že už nehledí vstříc jen smrti, ale i novému životu, může už dnes žít jinak. Svobodně, radostně, s chutí, s nadějí, s odvahou, s pokorou, s vděčností.

    Je to, jako když stavíš dům. Ježíšovo vzkříšení znamená, že hrubá stavba je už hotova. Dům má střechu, okna i dveře, i když vevnitř ještě zbývá leccos dodělat. Ale dům už stojí. Je to podobné, jako když se nemocný při vizitě, dozví, že operace se podařila, nádor je odstraněn a on se uzdraví. Ještě si pobude pár dnů v nemocnici, čekají ho různá vyšetření, bude muset brát léky, ale místo, aby myslel na nejhorší, může si teď plánovat, kam pojede na dovolenou. Kdo z vás byl na vojně, jistě si vzpomene, jaké to bylo pár týdnů před propuštěním do zálohy. Civil nám už visel ve skříňce, krejčovský metr se stále zkracoval a protivný lampasák nám už mohl být ukradený. Ještě jsme museli dělat rajony, ale už jsme si u toho mohli zpívat: „Volný jsem, volný jsem, Bohu díky volný jsem.“

    A dnes si můžeme prozpěvovat také. Díky vzkříšení Ježíše Krista víme, co má budoucnost, co obstojí tváří tvář smrti, nač se máme soustředit, co můžeme zanedbat, odpustit nebo nechat plavat. Ježíšovým vzkříšením se vyjasnilo. Už je jasné, kdo zvítězí a kdo odejde s prázdnou. A my už nemusíme propadat nejistotě, zoufalství a beznaději. Ježíšův prázdný hrob znamená, že láska zvítězila a pravda už se nemusí krčit v koutku.

    Všechna přirovnání, která jsem tu uvedl, jsou jistě nedokonalá, ale mají jedno společné. Je v nich jakási časová prodleva mezi první a závěrečnou fází děje. Něco důležitého už se stalo. Ale pak následuje zvláštní čas, kdy je sice rozhodnuto, a přece ještě není všechno hotovo. Snoubenci už si řekli, že se vezmou, ale svatba ještě nebyla. Dům je pod májkou, ale bydlet se v něm ještě nedá. Dítě už je počato, ale ještě se nenarodilo.

    Je to zvláštní čas, který může být velice krásný a požehnaný, ale mnozí ho nezvládnou a neunesou. Někteří mají pocit, že už je vymalováno a své štěstí si pošlapou a promarní. Rozestavěný dům zůstane nedokončen, rodiče se ještě před narozením dítěte rozejdou, uzdravený přestane brát léky a znovu onemocní.

    Nebo naopak neuvěří, že mají dobře nakročeno a stále se bojí se, že se něco pokazí. Přijali nás na školu, ale co když ji nedokončíme? Sehnali jsme práci, ale co když nás z ní ve zkušební době propustí? Jsme vyléčeni, ale co když se nemoc znovu objeví. Máme se rádi, ale co když si to ten druhý rozmyslí. Cítíme, jak se dítě v bříšku pohybuje, ale co když se nakonec živé nenarodí?

    Když se stane něco dobrého a nadějného, snadno upadáme do dvou extrémů. Buď si myslíme, že už nemusíme dělat vůbec nic – nebo máme strach, že to špatně dopadne. Ale v tomto případě můžeme být klidní. Tohle je Boží začátek. Vzkříšení jsme si nevymysleli, ale oznámil nám ho sám Bůh. Proč bychom se tedy měli dál stresovat a trápit.

    Čas, kdy už se můžeme těšit, na to, co ještě nemáme, je čas darovaný. Proto si ho máme náležitě užít. Je to čas radosti a uklidnění. Kristovo vzkříšení je důvod k radosti a vděčnosti, ale současně i čas příprav. Nyní je ta chvíle, kdy se šijí košilky, babičky pletou botičky, dědečkové vyrábějí přebalovací stoly, tatínkové vybírají v hračkářství panenky i autíčka a maminky cvičí pánevní dno.

    Vzkříšení už začalo. Boží království je mezi námi. Už není čeho se obávat. A přitom je možné ještě mnohé udělat. Už není třeba nic splnit, ale v mnohém lze navázat a mnohé přidat. Pokračovat v tom, co Ježíš začal. Nechat se vést jeho Duchem a příkladem.

    Anděl povzbuzuje učedníky slovy: „Nebojte se. Jděte a oznamte mým bratřím, aby šli do Galileje, tam mě uvidí.“ Galilea nám připomíná Ježíšovy začátky. Vzkříšený Ježíš nebude jiný než ten, s nímž jsme se potkali u jezera Genezaretského. Každý, kdo uvěří andělské zprávě, začne si znovu číst evangelia, aby si připomněl jeho stopy a dílo v tomto světě, které stále pokračuje. Až dosud jsme však mysleli, že to byl člověk, který měl blízko k Bohu. Nyní však víme, že je to Bůh, který má blízko k člověku.

     

    Pane, dej, abych Tě viděl a slyšel, jak přicházíš, pomáháš, napomínáš, zachraňuješ a uzdravuješ. Dej, ať se dovedu radovat z toho, co dobrého se již stalo a věřím, že to už nikdo neskončí. Díky za každou splněnou modlitbu i za ty, které se teprve naplní. Amen.

     

    Vstup: Iz 25,8-9

    Čtení: Da 21,1-13

    Písně: 341, 660, 667, 178, 346

    Brno 27.3. 2016, Jiří Gruber

    Rodiče spoří pro děti

    Past na Ježíše

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na