ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníZákon nebo láska

Zákon nebo láska

11. 4. 2005

Jednou v sobotu vešel Ježíš do domu jednoho z předních farizeů, aby jedl u jeho stolu; a oni si na něj dávali pozor. Tu se před ním objevil nějaký člověk stižený vodnatelností. Ježíš se obrátil na zákoníky a farizeje a otázal se jich: “Je dovoleno v sobotu uzdravovat, nebo ne?” Oni však mlčeli. I dotkl se ho a uzdravil jej a propustil. Jim pak řekl: “Spadne-li někomu z vás syn nebo vůl do nádrže, nevytáhnete ho hned i v den sobotní?” Na to mu nedovedli dát odpověď. Lk 14,1-7

    Jednou v sobotu vešel Ježíš do domu jednoho z předních farizeů, aby jedl u jeho stolu; a oni si na něj dávali pozor. Tu se před ním objevil nějaký člověk stižený vodnatelností. Ježíš se obrátil na zákoníky a farizeje a otázal se jich: “Je dovoleno v sobotu uzdravovat, nebo ne?” Oni však mlčeli. I dotkl se ho a uzdravil jej a propustil. Jim pak řekl: “Spadne-li někomu z vás syn nebo vůl do nádrže, nevytáhnete ho hned i v den sobotní?” Na to mu nedovedli dát odpověď. Lk 14,1-7

    Milí přátelé, bratři a sestry!
    Všichni dávno víme že farizejské příkazy o dodržování sobotního klidu byly přehnané. Sobotní klid však nebyla jen nějaká farizejská upjatost. Sobota byla největším židovským svátkem. Odpočinutí od práce bylo chápáno jako znamení osvobození člověka z otroctví. Byl to řád, který platil od samotného stvoření. Porušení sobotního klidu mohla zdůvodnit jen naprosto výjimečná situace jako je bezprostřední ohrožení lidského života. Jenže v sobotu se mohlo přihodit i leccos jiného. Například mohlo do příkopu spadnout zvíře a zranit se. Takové zvíře bylo třeba rychle vytáhnout a rituálně porazit. Ale když se to stalo v sobotu, bylo zle. Kumránské předpisy přikazovaly nechat zvíře v jámě až do večera. Ale když zvíře v jámě zdechlo, nikdo již takové maso nemohl jíst. Dovedete si představit, jaká to byla škoda. Ale zákon je zákon.
    Liberálnější rabíni proto dovolovali, aby se i v sobotu mohlo zraněné zvíře vytáhnout a porazit. Ale muselo být dospělé. Mládě mělo být ponecháno v jámě – protože škoda byla v tomto případě menší. Podobné to bylo s léčením. Bylo sice dovoleno zachránit člověka, který umíral, ale například vykloubené rameno se nesmělo v sobotu vracet do původní polohy. Muselo se čekat do dalšího dne. Voda se směla pít jen z potoka nebo z nádrže, ale ne čerpat ze studně.
    Otázka, co se sobotu ještě smí a co už se nesmí byla tehdy živá a často diskutovaná. Trápila ještě čtenáře Matoušova evangelia, kteří vyrostli v židovském prostředí a Sobotu zachovávali. Existovalo 40 druhů prácí, které se nesměly v sobotu konat. Rabíni dovedli odpovědět i na takové otázky, jaký uzel se smí v sobotu uvázat, kolik metrů se smí ujít a kolik písmen se smí napsat. Obyčejný člověk se v tom jen těžko vyznal – podobně jako se dnes nevyznáme v daňových zákonech.
    Kdyby Ježíš uzdravil člověka, který umíral nebo pomohl někomu, kdo právě utrpěl úraz, kdyby šlo tak říkajíc o první pomoc, asi by farizeové přimhouřili oko a proti sobotnímu uzdravení by v takovém případě nic nenamítali. Ale vodnatelnost není nic akutního. S tím by vás ani dnes na pohotovosti nepřijali a řekli by vám, že se máte hlásit v pondělí ráno u svého obvodního lékaře. Ježíš však uzdravil v sobotu člověka, který byl nemocný již dlouho. Klidně to mohlo počkat na druhý den. A přece ho uzdravil. Musel k tomu mít tedy vážný důvod.
    Když mu to vytkli, obrátil se na ně Ježíš s otázkou: „A co když vám spadne do nádrže syn nebo vůl?“ To je opravdu zvláštní dvojice – dítě a vůl ! Ale právě tím chtěl Ježíš ukázat, jak absurdní je hledat hranice, koho smíme v sobotu z jámy vytáhnout a koho ne. Vola vytáhneme a porazíme, abychom neměli škodu a malé dítě tam necháme trápit až do večera? Jinými slovy: jestliže i vy dovolujete v určitých případech sobotní klid porušit, nemáte právo říkat, co v sobotu smím a co nesmím. To je věc mého svědomí a odpovědnosti, kterou má každý z nás před Bohem.
    Farizeové a zákoníci však mlčeli. Na Ježíšovy námitky neřekli ani slovo. Dokonce dvakrát. V běžné praxi se mlčení chápalo jako souhlas. Ale zde tomu tak není! Ti muži mlčí, protože s Ježíšem bytostně nesouhlasí. Ale on je svou otázkou a příkladem dostal do úzkých. Vždyť oni sami připouští výjimky. Jak tedy mohou s takovou jistotou vědět, kdy se smí sobota porušit a kdy ne?
    Hostina sloužila v antické společnosti ke svobodné výměně názorů. Byla to tedy dobrá příležitost celý problém důkladně probrat. Ale zůstává nevyužita. Všimněme si, že od začátku zde něco není v pořádku. Čteme, že ti lidé si na něj „dávali pozor“. Jakoby kdyby ho schválně pozvali právě v sobotu, aby ho vyzkoušeli, zda neporuší nějaký předpis. A Ježíš je opravdu „nezklame“. Udělá, co bylo v jejich očích zbytečné. Uzdraví člověka, kterému nehrozilo žádné nebezpečí a tak poruší posvátný klid sobotního dne.
    Ten problém se však týkal samotné podstaty židovské víry. Kdyby farizeové uznali Ježíše za partnera v diskusi, mohli docela dobře říci. „Jošuo z Nazareta, kde by byl Izrael, kdyby neměl sobotu? Copak nevíš, že jen díky sobotě náš národ přežil babylonské zajetí!“ A měli by pravdu. Když Izraelci přišli o chrám a nemohli konat oběti, stalo se jejich bohoslužbou právě slavení soboty. Proto je v desateru sobota zdůvodněna samotným řádem stvoření. „V šesti dnech učinil Hospodin nebe a zemi a dne sedmého dne odpočinul.“ Na potvrzení vážnosti tohoto přikázání čteme: „zemře každý, kdo poruší sobotu.“
    Ale Ježíš mohl namítnout: „Ano, tak to čtete v Exodu. A byly doby, kdy to Izrael zachránilo. Ale nezapomeňte,. že sobota je v bibli zdůvodněna také jinak. V Deuteronomiu čtete:„Sedmého dne odpočineš na oslavu svého vysvobození z Egypta – aby z tebe už nikdo neudělal otroka. V ten den necháš odpočinout i svého otroka, býka a osla.“ Smyslem soboty není nicnedělání ale oslava Boží dobroty a lásky. A nejlépe člověk oslaví Boha tím, když činí dobře svým bližním. Proto je dovoleno ba přikázáno v sobotu uzdravovat a pomáhat těm, kteří jsou v nouzi.“
    Mohla to být zajímavá diskuse. Ale farizeové o ni neměli zájem. Poznali, že jim chybí argumenty a nebyli ochotni se zamyslet nad tím, co jim Ježíš říká. A podobně tomu bývá i dnes. Je škoda když lidé mlčí, myslí si své, navzájem se odsuzují a nedovedou spolu mluvit, přemýšlet a hledat pravdu. Ale bez vzájemného naslouchání tu pravdu nikdy nenajdou.
    Tak jako oni měli problém se sobotu, máme i dnes spory nad různými předpisy, normami a zvyklostmi. Pravidla a předpisy mají jednu velkou výhodu v tom, že nám svět zjednoduší. Ale jsou i chvíle, kdy ubližují. Zákoníci dovolovali porušit Mojžíšův zákon pouze v případech, kdy šlo o přímé ohrožení života nebo když hrozila velká škoda. Ježíš však porušuje zákon, když jde o „pouhou“ pomoc člověku. Pro Ježíše je nejvyšším zákonem láska k bližnímu. Všechny přepisy a tradice blednou, když jde o prospěch a dobro jednoho obyčejného člověka. Jindy to vystihl v jednoduché zkratce: Není tu člověk pro sobotu ale sobota pro člověka. Je to přesně ten princip, kterým se Ježíš řídil. Oslavit Boha neznamená dodržovat nějaký rituál a předpis, ale činit dobře svému bližnímu – stejně jako Bůh činí dobře nám!
    Tím nám evangelium odhaluje zásadu, která ani dnes není zdaleka běžná a samozřejmá. Žádný zákon, předpis ani žádné biblické slovo nesmí být vykládáno a použito proti člověku. Nikdy bychom neměli plnit Boží přikázání slepě, jen proto, že je „tak psáno“. Vždycky je třeba se ptát a společně zvažovat, jak to či ono prospívá našim bližním. Kdyby nějaký lidský zákon, církevní předpis či biblický verš ubližoval určité skupině lidí nebo jen jedinému člověku, nebo tak byl chápán a vykládán, vždycky bychom se měli přiklonit na stranu těch, kterým ubližuje a vykládat ho v jejich prospěch. Žádný zákon není víc než člověk. Pouhé dodržování předpisů, tradic a rituálů bylo Ježíšovi cizí – i když ho tento postoj nakonec stál život. Vždyť právě kvůli porušování soboty se ho rozhodli odstranit.

    Víme že církev musela v průběhu let mnohá svá stanoviska odvolávat, opouštět a přizpůsobit se světu. A většinou bylo dobře, když to dokázala! Byly přece doby, kdy církev zakazovala půjčovat na úrok, odmítala uznat rozvod, odsuzovala sebevrahy, a svobodné matky, nedovolovala smíšená manželství, odmítala lidi duševně nemocné a homosexuály, pronásledovala židy a kacíře, upalovala jinak věřící, schvalovala otroctví, neuměla si představit ženu za oltářem či na kazatelně. Mnohým z těchto lidí církev tragicky ublížila a připravila je o lidskou důstojnost.
    Postupné opouštění těchto kdysi tvrdě zastávaných zásad však nemusí být znamením menší věrnosti Božímu slovu ale právě naopak. Často jde o autentické naplnění a domyšlení Ježíšova evangelia. Nejde o schvalování hříchu, ale o leckdy překvapivé rozpoznání, jak je možné naplnit Boží lásku k člověku a osvobodit ho od předpisů a zákonů, které nás jen zbytečně svazují a nic dobrého již nepřináší.
    Tak jako Ježíš probojoval uzdravování v sobotu, má před sebou každá generace zákony, příkazy či zvyky, které se přežily nebo jsou špatně chápány. V mnoha případech je třeba nalézt řešení nová. Taková, která by odpovídala a vycházela z nejhlubších motivů evangelia a ne z toho, že je někde něco psáno nebo se to tak po staletí chápalo a dělalo. Není to ovšem snadné. Dnes třeba stojíme před otázkami, zda smíme dovolit terapeutické klonování a pomoci řadě nemocných, zda udržovat za každou cenu lidi při životě nebo je nechat v klidu zemřít, zda smíme požehnat celoživotnímu svazku lidí stejného pohlaví nebo jim toto právo upřít, jak se stavět k tomu, když spolu žijí nesezdaní atd. Pro mnohé z nás jsou některé tyto trendy nepřijatelné. Vidí v tom zradu jasných Božích zákonů. Jiní však zastávají názor, že je třeba smysl starých nařízení a tradic přezkoumat a nově pochopit. O tom všem je třeba otevřeně hovořit. Ježíš přece sobotu také nezrušil, ale nově naplnil a pochopil.
    Křesťanská víra by se vždycky měla vyznačovat láskou a otevřeností. Podobnou jakou vidíme u Ježíše. Jsem velice vděčný za to, že v naší církvi tuto otevřenost nacházím. Chápu, že se někteří změn postojů a názorů bojí . Mají strach, že příliš ustupujeme světu a že uvolněním určitých pravidel se může udělat víc chyb než užitku. Nebude to pak jako nakloněná rovina? Jednou něco dovolíme a nikdo už to pak nezastaví. Je to vážná věc. Ale vezměme vážně také Ježíše a jeho svobodu, s kterou porušuje sobotu. Pro něj byla láska k trpícímu člověku důležitější než pouhé dodržování předpisů, na nichž se lidé stejně nikdy nebyli schopni dohodnout.
    Všechno pravidla, ať jsou dána zákonem nebo zapsána v bibli, je třeba chápat a vykládat ve prospěch člověka a ne proti jeho svobodě a důstojnosti. Hřích nespočívá v porušení pravidel a předpisů. Hřích je, když můžeme, ale nečiníme svému bližnímu dobře! Hřích je, když někomu nepomohu, když někoho ponížím nebo přehlédnu. Právě na sobotě Ježíš ukazuje, jak máme chápat Boží zákon a každé jeho slovo. Milosrdenství, láska a úcta k člověku nebo zvířeti je víc, než všechny zákony. Vždyť to byl Ježíš, kdo dokonce i desatero vyložil jako příkaz lásky k Bohu a k člověku. Kdo v tomto smyslu jedná, kdo v každém svém slovu a činu oslavuje Boha tím, že myslí na dobro svého bližního – ten nemůže udělat chybu a dopustit se hříchu. Má plnou svobodu a odpovědnost v tom, jak se rozhodne. Hříchu se naopak dopouští ti, kteří hledají všelijaké kličky a někomu porušení zákona dovolí a jinému ne. Smyslem křesťanského života je jednat s láskou.

    Brno, 3. dubna 2005,JG

    Kam si sedneš

    O chudých a bohatých

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na