Jeremjáš
Jeremiášova slova ( 1-25) 
        poetické slovo prorokovo společně s texty v próze – které mají blízko k tradici Dt
        „prasvitek“, který psal Báruk – vše je nakonec zpracováno a uhlazeno společnou redakcí
        
        I: 1-10 převládá prorocká poezie, která je uzavřena oslavným hymnem (10,12-16) a        modlitbou (23- 25)
        
        oddíly: 1 / 2-4,4 / 4,5-6,30 / 7-8,3 / 8,4-9,25/ 10
        1 povolání proroka
        zdráhání dokládá, že Jeremiáš není samozvanec. Není to z jeho vlastní iniciativy. Bránil        se, ale nemůže jinak. Jeho poslání bude nevděčné – negativní : pozitivní je v poměru 4:        2
        první prorocké vidění – mandloňový prut – Bůh bdí nad slovem i prorokem, dále kypící        hrnec
        Jeremiáš je povolán kvůli zvláštnímu úkolu – jeho život bude spojen s osudem národa
        2 slovo k Jeruzalému. Následky doby Menašéovy jsou hrozné. Lid opustil Hospodina. Je        třeba se vrátit k jedinému Bohu, k době první lásky, kdy byl Izrael jako Hospodinova        nevěsta ( sr. Oz).
        2,1-3: Stalo se ke mně slovo Hospodinovo: “Jdi a provolávej v Jeruzalémě: Toto praví        Hospodin: Připomínám ti zbožnost tvého mládí, tvou lásku před sňatkem, jak jsi za mnou        chodila pouští, zemí neosívanou. Svatý byl Izrael Hospodinu, prvotina jeho úrody;        všichni, kdo jej sžírají, se proviňují, dolehne na ně zlo, je výrok Hospodinův.”
        Hospodin je přirovnán k živé tekoucí vodě, kdežto modly k cisternám, kde voda vysychá.        Izrael se provinil tím, že vyměnil bohy, což žádný jiný národ neučinil.
        2,13: Dvojí zlo spáchal můj lid: Opustili mne, zdroj živých vod, a vytesali si        cisterny, cisterny rozpukané, jež vodu neudrží.”
        Prorok kritizuje cestou egyptskou i cestu asyrskou – odpovídá situaci kolem roku 600
        Izrael se tak znovu stává otrokem! Sám si to způsobil. Přitom o svém hříchu ví a snaží se        jej odstranit. 
        2,19-20: Tvá vlastní zloba tě ztrestá, tvé odvrácení se ti vymstí. Uznej a pohleď,        jak je to zlé a trpké, že opouštíš Hospodina, svého Boha, a ze mne strach nemáš, je výrok        Panovníka, Hospodina zástupů.” “Už dávno jsi zlomila své jho, zpřetrhala svá pouta a        řekla: »Nebudu sloužit modlám.« Ale na každém vysokém pahorku, pod každým zeleným stromem        se, nevěstko, rozvaluješ. A já jsem tě zasadil, révu ušlechtilou, samou spolehlivou        sadbu. Jak ses mi mohla proměnit v révu planou a cizí? Kdyby ses umyla potaší,        vypotřebovala přemnoho louhu, zůstane přede mnou špína tvé nepravosti, je výrok Panovníka        Hospodina.”
        Lid je přirovnán k nenasytné velbloudici a oslici, které se páří s každým:
        2,22-28: “Jak můžeš říkat: »Neposkvrnila jsem se, za baaly jsem nechodila!« Podívej        se na svou cestu v Údolí, přiznej, co jsi páchala, velbloudice, která se volně proháníš po        svých cestách. Divoká oslice, navyklá poušti, toužebně větříš! Kdo ji udrží v čas        říje? Každý, kdo ji hledá, nalezne ji v jejím měsíci bez námahy. Chraň se, ať        nechodíš jednou bosa a hrdlo ať ti nevyschne žízní! Ale ty jsi řekla: »Zbytečné řeči.        Nikoli, miluji cizáky a za nimi půjdu.« … Dřevu říkají: »Ty jsi můj otec« a        kameni: »Ty jsi mě zplodil«, a ke mně se obracejí zády, nikoli tváří. Ve zlý čas volají:        »Povstaň a zachraň nás!« Kde jsou tví bohové, které sis udělala? Ať vstanou a        zachrání tě ve zlý čas, vždyť máš tolik bohů kolik měst, Judo.”            
Lid stále upíná naděje k Egyptu, ale bude zklamán stejně jako se zklamal v Asýrii. Úpadek Asýrie byl chápán jako Boží milost a vysvobození. Místo toho však, aby se přidali k Hospodinu, hledají pomoc v Egyptě.
2,36:
3 Izrael je přirovnán k propuštěné ženě, která se již nesměla vrátit (Dt 24,1-4). Ale Boží slitování je větší než zákon “Jestliže muž propustí svou ženu a ona od něho odejde a vdá se za jiného, smí se k ní znovu vrátit? Což by tím země nebyla nesmírně potřísněna? Smilnila jsi s mnoha druhy, avšak vrať se ke mně, je výrok Hospodinův. Pozdvihni své oči na holá návrší a pohleď: Kde ses neposkvrnila nevěrou? Kvůli nim jsi vysedávala při cestách jako Arab na poušti, potřísnila jsi zemi svým smilstvem, svými zlořády. Byla zadržena vláha, nepřišel podzimní déšť, ale ty máš čelo nevěstky, odvrhla jsi stud. Což ani teď ke mně nezvoláš: »Můj Otče, tys byl vůdce mého mládí«? Ale říkáš: »Bude mě na věky hlídat, ustavičně stát na stráži?« Hle, mluvíš a pácháš zlé věci, jak jen můžeš.”
6 – slovo, které Jeremiáš přijal za dnů krále Jóšijáše!! Zkáza severního Izraele měla být výstrahou pro Judu (její sestru), ale nebála se a činila totéž. Neobrátila se ke mně celým srdcem ale licoměrně ! – verš 10
Výzva k návratu a odpuštění – přijmu vás jednoho z každého města a po dvou z čeledi
už nebude připomínána schrána smlouvy – nebudou ji zhotovovat – problém severního Izraele
18 – první slovo naděje pro Izrael i Judu
22 – 25 slova pokání: Zde jsme, přišli jsme k tobě …
4 Výzva k obrácení a odstranění modloslužby – podmínka – přísaha při živém Bohu, dbát pravdy a spravedlnosti
3-4: zorejte si úhor, nesejte do trní, obřežte srdce
6 předpověď války od severu: 16-26: Hle, připomeňte pronárodům, rozhlaste po Jeruzalémě: »Přicházejí hlídky z daleké země, jejich hlas se rozléhá nad judskými městy. Budou kolem Jeruzaléma jako ti, kdo hlídají pole, protože se proti mně vzbouřil, je výrok Hospodinův.« Způsobí ti to tvá cesta a tvé skutky. Je to plod tvé zloby, zhořkne ti a zasáhne tvé srdce!”
Prorok poprvé naříká na lidem a zemí
Nitro, mé nitro! Jak se chvěji! Srdce se mi svírá, srdce mi buší, nemohu mlčet. Slyšíš, má duše, hlas polnice, válečný ryk? Zkáza za zkázou se hlásí, celá země je zpleněna. Náhle byly vypleněny mé stany, znenadání mé stanové houně. Jak dlouho budu vidět korouhev, slyšet hlas polnice? “Můj lid je pošetilý, nezná se ke mně, jsou to synové pomatení, nemají rozum. Jsou moudří, ale ke zlému, dobro konat nedovedou.” Viděl jsem zemi, a hle, je pustá a prázdná, nebesa jsou beze světla. Viděl jsem hory, a hle, třesou se, všechny pahorky se otřásají. Viděl jsem, a hle, nikde žádný člověk, i všechno nebeské ptactvo odletělo. Viděl jsem, a hle, sad je pouští, všechna města v něm jsou podvrácena Hospodinem, jeho planoucím hněvem.
27: slovíčko naděje: Celá země bude zpustošená, ale neskončím s ní docela.
        5 1-10: Hospodin hledá někoho, kdo uplatňuje právo, aby mohl odpustit, ale marně.        Vysvětlení: jsou to jen ubožáci, půjdu tedy k „velkým“, ale ti jsou stejní!
        12 : sebejistota – Bůh nás nepotrestá – proroci přejdou jako vítr
        proto přijde národ zdaleka, nebude rozumět, co říká
        18-19: ani tehdy s nimi neskoncuji docela. Jako oni opustili mně, tak zase já nyní opustím        svůj lid
        20-31: Slovo proti Jákobovi – moře mne poslouchá, příroda drží můj řád, ale můj lid je        umíněný,
        je stejný jako jejich modly: má oči, ale nevidí, má uši ale neslyší !
        28: jsou tlustí – nikdo se nezastane sirotka, za právo ubožáků se nepostaví
        31: vaši proroci lžou, kněží vládnou na vlastní pěst a lidem to vyhovuje
        6 Blíží se obležení Jeruzaléma, výzva synům Benjamínovým, aby z něho utekli – už nebude        útočištěm
        Jeruzalém je jako studna, která však uchovává zlo místo čerstvé vody!
        verš 8: Hospodin prosí Jeruzalém, aby se vzpamatoval …
        verš 10: neobřezané uši
        verš 14: marné ubezpečování slovy : „Pokoj, pokoj!“ ale žádný pokoj není!
        verš 16: strážní odmítají dávat pozor, odmítají svůj úkol
        verš 19: uvedu na tento lid ovoce jejich úmyslů – konej nuž smuteční obřady
        verš 20: všechny oběti jsou zbytečné, ani drahé kadidlo nepomůže, soud přijde na otce i        syny.
        27-30: prorok je zkouškou, ve které se ukáže, co jsou ve skutečnosti – umíněnci,
        jsou slabí jako bronzu a ze železa, stanou se stříbrem odvrženým
        
        7 z nešťastného roku 609, kdy zemřel Jóšijáš. Vládne král z milosti faraovy Jójakím.        Opět ožívají kulty plodnosti, bohyně Ištar. Při podzimní slavnosti se prorok staví        do brány chrámu a varuje zástupy, přicházející na svátky z celého Judska do Jeruzaléma.        Znovu v kap. 26 jako příběh.
        7,3-11: Toto praví Hospodin zástupů, Bůh Izraele: “Napravte své cesty a své skutky a        nechám vás přebývat na tomto místě. Nespoléhejte na klamná slova: »Je to chrám Hospodinův,        chrám Hospodinův, chrám Hospodinův.« Jestliže napravíte své cesty a své skutky,        budete-li mezi sebou zachovávat právo, nebudete-li utlačovat bezdomovce, sirotka a        vdovu, nebudete-li na tomto místě prolévat nevinnou krev a nebudete-li chodit ke své škodě        za jinými bohy, pak vás nechám přebývat na tomto místě, v zemi, kterou jsem dal        vašim otcům na věky věků. Ale vy spoléháte na klamná slova, jež nejsou k užitku.        Smí se krást, vraždit, cizoložit, křivě přísahat, pálit kadidlo baalům a chodit za        jinými neznámými bohy? A přitom přicházíte a stavíte se přede mne v tomto domě,        který je nazýván mým jménem, a říkáte: »Jsme vysvobozeni.« To proto, abyste mohli páchat        všechny tyto ohavnosti? Což se stal ve vašich očích tento dům, který je nazýván mým        jménem, úkrytem lupičů? Hle, také já vidím, je výrok Hospodinův.
        Juda je opět ovládán pohany (Egypt 609-605). Čeho se má držet ? Chrámu! Ten se jeví jako        záruka Boží pomoci. Zvolání „chrám Páně“ bylo příslovečné. Při chrámu se už tehdy        přísahalo. Prorok však dává za příklad zničení svatyně v Šílu – 40 km od Jeruzaléma.
        7,12-15: Jen jděte do Šíla, na místo, kde jsem dal zpočátku přebývat svému jménu, a        podívejte se, jak jsem s ním pro zlobu svého izraelského lidu naložil. Nyní tedy, protože        jste se dopustili všech těch činů, je výrok Hospodinův, mluvil jsem k vám, nepřetržitě jsem        mluvil, ale neposlouchali jste, volával jsem vás, ale neodpovídali jste, proto naložím s        domem, který je nazýván mým jménem a na který spoléháte, s místem, jež jsem dal vám a vašim        otcům, stejně, jako jsem naložil se Šílem. Odmrštím vás od své tváře, jako jsem        odmrštil všechny vaše bratry, všechno potomstvo Efrajimovo.
        Prorok, je dokonce vyzván, aby se za lid nemodlil l!!
        16-19: “Nemodli se za tento lid, nepozvedej svůj hlas k bědování a modlitbě za ně a        nenaléhej na mě, neboť tě nevyslyším. Což sám nevidíš, čeho se v judských městech a na        ulicích Jeruzaléma dopouštějí? Synové sbírají dříví, otcové zapalují oheň a ženy hnětou        těsto, dělají obětní koláč pro královnu nebes a přinášejí úlitby jiným bohům, aby mě        uráželi. Urážejí tím opravdu mne? je výrok Hospodinův. Což nedělají ostudu sami        sobě?”
        Svatyně v Šílu byla zničena v boji s Pelištejci roku 1050. To je důkazem, že Hospodin není        vázán na žádnou věc ani místo. Mluvit proti chrámu však bylo nebezpečné. Bylo to chápáno        jako rouhání.
        22: Oběti nejsou důležité, dokonce o nich nebyla řeč, když byli vyvedeni z Egypta,
        to co Hospodin žádá je jediné: poslušnost
        Marně jsem jim posílal proroky – nepřetržitě, denně, jednali hůř než jejich otcové
        28: ztratila se věrnost, je odťata od jejich úst
        29: Jeremiáš si má ostříhat vlasy svého nazirejského zasvěcení ( vlasy znamení Boží přízně        stále
        rostou)
        30: vrchol hříchu: postavení model v chrámu, obětování dětí ohněm v údolí Hinóm a uctívání        hvězd
        8 1-3: nejvyšší trest: znesvěcení hrobů judských králů a živí si raději zvolí smrt než        život
        4-12: ptáci se vracejí – ale můj lid se nedovede vrátit, nepozná čas, kdy je to ještě        možné
        Lidé jsou pyšní, že mají zákon Hospodinův, ale falšují jej – všichni klamou: od proroka až        po kněze
        nestydí se, stále se ujišťují: „Pokoj, pokoj!“
        dopadnou jako hrozny a fíky – nezbude žádný
        18 – 23: prorokův druhý nářek – jsem raněn spolu se svým lidem, lék v Gileádu není
        nemám už nemám ani slzy:
        Což mohu okřát v těch strastech? Srdce mám zemdlené. Hlasitě volá o pomoc dcera mého lidu        ze země předaleké. Což není Hospodin na Sijónu? Jeho Král tam není? “Proč mě uráželi svými        modlami, cizáckými přeludy?” Minula žeň, skončilo léto, a spása nikde. Těžkou        ranou dcery svého lidu jsem těžce raněn, tíží mě chmury, zmocnil se mě úděs. Což        není v Gileádu balzám, což tam není lékař? Proč není zhojena rána dcery mého lidu?        Kdo poskytne mé hlavě vodu a očím zdroj slzí, abych oplakával dnem i nocí skolené syny        dcery svého lidu?
        9 Porok zvažuje utéct na poušť, opustit svůj lid, na nikoho se nedá spolehnout, nedá se        mezi nimi žít
        7: šíp, který zabíjí, je jejich jazyk, mluví o pokoji, ale strojí úklady
        9: Hospodin pláče nad zaslíbenou zemí, jak bude zničena
        11: kdo to pochopí, kdo je tak moudrý, proč přijde všechno nazmar?
        12: odpověď – opustili můj zákon a chodili za baaly, proto je nakrmím pelyňkem
        16-21: nářek nad zkázou města
        22-23: nepomůže lidská moudrost, síla ani bohatství, ale znát Hospodina a jeho        milosrdenství
        24 – 25: soud nad všemi obřezanými národy – Egypt, Edóm, Amón, Moáb a k ni připojen i        Juda!
        obřezávají se a přesto jsou neobřezaní – znamení, že člověk patří k Hospodinu
        10 slovo proti modlám – je to jen pozlacené dřevo, jsou stejně platní jako strašák v        poli
        nemohou udělat nic zlého ani dobrého i když jsou dovezeny z dalekého Taršíše a afrického        Úfazu
        6 a 10: oslava Hospodina a jeho jedinečnosti,
        11: aramejská vsuvka – pozdější doplnění opisovačů
        12 -16: hymnus na Hospodina a proti modlářství
 17: výzva, aby se lid přichystal        k odchodu do zajetí
 23-25: modlitba v které prorok přijímá trest, ale prosí, aby        byl zbaven Božího hněvu
        II: 11- 25: Do popředí se dostává vyprávění podobné Dt, stylizované scény jeremiášovské        zvěsti. Mají rovnoměrnou stavbu: a/ podnět, b/ poselství o soudu, c/ slovo soudu, d/        pronásledování proroka, e/ nářek – prorokovo utrpení v úřadu „Jeremiášovy konfese! –        žalozpěv – individuální výraz utrpení proroka
        Jeremiášovo rozervané srdce: Na jedné straně stojí na straně svého lidu a stejně        silně stojí na straně Boží. Musí s Bohem a jeho soudem souhlasit. Přitom by tak rád mluvil        o Boží lásce a odpuštění, ale musí mluvit o Božím soudu a zániku chrámu. Má např. zakázáno        modlit se za lid (7,16 11,14 14,11). To slouží jako znamení , že Juda promrhal poslední        výzvu k obrácení a milosti. Je pozdě. Jediný komu se může prorok svěřit se svou bolestí je        Hospodin. Lidé mu nerozumí, nikdo mu nevěří. Předvídané neštěstí navíc stále nepřichází a        proto si mnozí vysvětlují Jeremiášova slova jako kletbu nebo jeho vlastní škodolibé přání.        Duševní trýzeň ho vede až k samotné obžalobě Boha. Tyto zápisky snad dal Jeremiáš svým        nejbližším, kteří je pak zařadili do jeho spisu. Jeremiáš si troufá v rozčilení nazvat Boha        dokonce nespolehlivým pramenem (15,18).Cítí se Bohem podveden, ale Bůh mu odpovídá: Ty sám        se musíš obrátit a nalézt ke mně cestu.
        11 připomenutí smlouvy, kterou Izrael porušil – vrátili jste se k nepravostem svých        otců
        konec Jóšijášovy reformy: vždyť máš tolik bohů, kolik měst
        14: zákaz přímluvných modliteb
        18-22: Jeremiáš má nepřátele v rodné obci Anatótu i vlastní rodina je proti němu – chtějí        ho zabít 
        12 1-6 Prorok žaluje Bohu a dostává odpověď – Jer: Jsi spravedlivý,        Hospodine, i když s tebou vedu spor. Chci s tebou mluvit o tvých soudech: Proč je úspěšná        cesta svévolníků? Všichni, kdo se dopouštějí věrolomnosti, žijí si v klidu. Zasadil jsi je        a oni zakořenili, vyrůstají a nesou plody. Jsi blízko, mají tě v ústech, ale daleko jsi        jejich ledví.Ty mě, Hospodine, znáš a vidíš mě, zkoušíš mé srdce, je s tebou. Vytřiď je jak        ovce na porážku, zasvěť je ke dni pobíjení. Jak dlouho ještě bude země truchlit a bylina        schnout na všech polích? Pro zlobu těch, kdo na ní bydlí, jsou vyhlazována zvířata i        ptactvo. Ale říkají: “Do naší budoucnosti Bůh nevidí.”
        JHVH: Běžel jsi s pěšími a unavili tě; jak bys chtěl závodit s koni? V pokojné        zemi žiješ v bezpečí, co si počneš v houštinách Jordánu?Vždyť i tvoji bratři a dům tvého        otce se vůči tobě zachovali věrolomně. Také oni z plna hrdla za tebou volali. Nevěř jim, i        když s tebou pěkně mluví.” 
        7-13: Boží žalozpěv nad lidem – 8: už je nemám rád
        9: Juda není jen návnada, která má přilákat cizí národy jako při lovu na dravce, aby je Bůh        mohl pochytat,
        Juda je sám předmětem a cílem soudu
        14-17: po vykonání trestu – možnost návratu a slitování, jestliže se odvrátí od Baala k        cestám Hospodinovým. 
        13 1-11: podobenství o zničeném lněném opasku – má ho ukrýt u Eufratu (záhada jak tam        prorok dostal)
        pás ( který má člověk přímo na těle) byl zcela zničen – podobně bude zničena pýcha        Jeruzaléma
        12-14: podobenství o vinném měchu: všechny opiji a roztříštím jednoho o druhého
        15-17: prorok pláče nad lidem, který bude odveden do zajetí
        Jer: Slyšte a naslouchejte, nebuďte domýšliví, tak promluvil Hospodin.Vzdejte slávu        Hospodinu, svému Bohu, dříve než způsobí tmu, dříve než nohama narazíte o zšeřelé hory. S        nadějí se upínáte k světlu, ale on učinil z něho šero smrti, obestřel je černým        mračnem. Jestliže o tom nechcete slyšet, vskrytu bude plakat má duše kvůli vaší        povýšenosti, slzy mi proudem potečou z očí, až bude Hospodinovo stádce vedeno do        zajetí.
        18: slovo králi a královně ( Jójakín a jeho matka Nechušta: 2 Kr 24,8 – první zajetí        597)
        21: ustanovení žáků místo učitelů – došlo k výměně vládnoucí garnitury !!
        23: jste navždy zlí, tak jako je černoch černý
        26: zvedl jí sukně, aby byla vidět její hanba
        14 1-6: ohlášení sucha
        7-9: liturgická prosba o pomoc – nezříkej se nás, jednej pro své jméno
        Jestliže mluví proti nám naše nepravosti, jednej, Hospodine, pro své jméno. Mnohokráte jsme        se odvrátili, hřešili jsme proti tobě. Naděje Izraele, jeho spasiteli v čase soužení! Proč        jsi v zemi jako host, jak pocestný, který se zdrží jen přes noc? Proč jsi jak        zdrcený člověk, jak bohatýr, který není s to spasit? Ty jsi Hospodine, uprostřed nás a        nazývají nás tvým jménem. Nezříkej se nás!” 
        10- 16: Boží odpověď prorokovi: Nemodli se za dobro tohoto lidu, nevyslyším je, jejich        proroci lžou
        17-22: prorokův nářek
        Řekni jim toto slovo: Z mých očí tekou slzy dnem i nocí bez přestání, neboť těžká rána        rozdrtila panenskou dceru mého lidu velikou, bolestnou ranou. Vyjdu-li na pole, hle,        skolení mečem, přijdu-li do města, hle, zesláblí hlady; jak prorok, tak kněz procházejí        zemí a nevědí si rady.”
        “Což jsi opravdu zavrhl Judu? Tvá duše si zprotivila Sijón? Proč nás biješ, což pro nás        není uzdravení? S nadějí jsme vyhlíželi pokoj, ale nic dobrého nepřichází, čas uzdravení, a        hle předěšení. Hospodine, uznáváme svou svévoli, i nepravost svých otců, hřešili        jsme proti tobě. Neodmítej nás však pro své jméno, nenech zhanobit trůn své slávy.        Rozpomeň se a neruš svou smlouvu s námi. Což jsou mezi přeludy pronárodů ti, kdo by mohli        dát déšť? Což nebesa vydávají deště? Nejsi to ty sám, Hospodine, náš Bože? Skládáme naději        v tebe, neboť ty konáš všechny tyto věci!”
        15 1-4: JHVH odpovídá: Ani Mojžíš a Samuel by lid nezachránili svými modlitbami
        Někdo zemře přirozenou smrtí, někdo mečem, někdo hladem, a další půjdou do zajetí – kvůli        Menašemu
        5-9: slovo soudu – 6: Ty sám sis mne přestal všímat a odešel jsi ode mne
        10: prorok lituje svého narození: 
        Běda mi, matko má, že jsi mě zrodila, muže sporu a sváru pro celou zemi. Nic jsem si        nevypůjčil, nikdo mi nepůjčil, všichni mi klnou
        11-14: JHVH trvá na svém soudu, mnohokrát lid vysvobodil, ale teď je konec
        15-21: Prorok naříká – troufá si říci, že mu Bůh lže
        .” Tys o tom věděl, Hospodine, pamatuj na mě a ujmi se mne. Vykonej za mne pomstu na těch,        kdo mě pronásledují. Pro svou shovívavost mě odtud ještě neber. Věz, že pro tebe snáším        potupu. Jakmile se objevila tvá slova, pozřel jsem je. Tvá slova mi byla veselím a radostí        srdce. Nazývají mě tvým jménem, Hospodine, Bože zástupů. Nesedám v kruhu těch, kdo        se vysmívají, a nejásám. Kvůli tvé ruce sedím osamocen, neboť jsi mě naplnil svým hrozným        hněvem. Proč je má bolest trvalá a má rána nevyléčitelná a nechce se hojit? Stal        ses mi tím, kdo jako by lhal, vodou nestálou.
        19-21: Bůh ho znovu volá a ujišťuje svou pomocí:
 Proto praví Hospodin toto:        “Jestliže se obrátíš, vrátím tě k sobě, staneš přede mnou. Budeš-li pronášet vzácná slova,        nic bezcenného, budeš mými ústy. Oni se musejí obrátit k tobě, ty se k nim neobracej.        Učinil jsem tě vůči tomuto lidu nedostupnou bronzovou hradbou. Budou proti tobě bojovat,        ale nepřemohu tě, neboť já jsem s tebou, abych tě spasil a vysvobodil, je výrok        Hospodinův. Vysvobodím tě z rukou zlovolníků a vykoupím tě ze spárů katanů.”
        16 1-13: Prorok dostává tři příkazy: neber si ženu (1), nevcházej do smutečního domu (5),        nevcházej ani do domu veselí (8-9)
        Tyto tři výzvy: aby žil v celibátu, neutěšoval truchlící a nechodil na svatby ho musely        společensky znemožnit. Bude bez rodiny, bez přátel – ale taková bude budoucnost lidu –        mrtvé nikdo nebude oplakávat a nikdo se nebude ženit a vdávat. Jeremiáš se stává znamením        jako kdysi Ozeáš. Znamení proti dobovému mravu a řádu.
        12: tato generace činí horší věci než jejich otcové! Už pro vás nemám žádné smilování        !!
        14-21: výhled do budoucna – návrat lidu ze zajetí bude jako vysvobození z Egypta,
        dokonce se obrátí i pohané !!
        17 1-4: hřích Judy nelze smazat, je vyryt na oltáři a v jejich srdcích diamantovým        hrotem
        5-7: proklet buď kdo doufá v člověka a požehnán, kdo doufá v Hospodina
        9 -11: lidské srdce je zlé a úskočné, ale Bůh do něj vidí
        12 -18: prorok rozmlouvá s Bohem, stěžuje si na své protivníky, vyznává, že nechtěl být        prorokem:
 Trůne slávy, od počátku vyvýšený, místo naší svatyně, naděje        Izraele, Hospodine, všichni, kdo tě opouštějí, propadnou hanbě. Ti, kdo se ode mne        odvracejí, jsou zapsáni v zemi stínů, protože opustili zdroj živých vod, Hospodina.        Uzdrav mě, Hospodine, a budu zdráv, spas mě a budu spasen, neboť ty jsi můj        chvalozpěv. Hle, oni mi říkají: “Kde je Hospodinovo slovo? Ať se přece        splní!”
 Nedral jsem se o to být tvým pastýřem, netoužil jsem po dnu        zkázy. Ty víš, co vyšlo z mých rtů; je to přímo před tebou. Nebuď mi tím, kdo děsí.        Tys mé útočiště ve zlý den. Ať propadnou hanbě ti, kdo mě pronásledují, a já ať se hanbit        nemusím. Ať oni jsou zděšeni, a já ať zděšen nejsem. Uveď na ně zlý den a dvojnásob těžkou        ranou je rozdrť!
        19-27: výzva ke slavení dne odpočinku, bude-li slaven, bude dobře, nebude-li slaven,        Jeruzalém zanikne
        18 1-12: podobenství o hlíně a hrnčířovi – když se nádoba nepovede, mohu z ní udělat nádobu        jinou
        11: výzva k pokání: Navraťte se …
        12: odpověď Izraele – Oni však řekli: „Zbytečné řeči
        13-17 – připomíná hrůzu pohanství 
 18-23 prorok si ztěžuje Bohu na nepřátelství        a svolává na ně trest
        Ale oni řekli: “Pojďme a něco si na Jeremjáše vymyslíme. Knězi přece nechybí zákon, mudrci        úradek, proroku slovo. Pojďme, utlučeme ho jazykem, nedáme na žádné jeho slovo.”
        Pozornost mi věnuj, Hospodine, a slyš hlas těch, kdo se mnou vedou spor. Což má být        odměňováno dobro zlem, že mi kopou jámu? Pamatuj, jak jsem před tebou stával a mluvil v        jejich prospěch a odvracel od nich tvé rozhořčení. Proto vydej jejich syny hladu, vydej je        na pospas meči, jejich ženy ať jsou bez dětí a ovdovělé a muže ať skolí smrt, jejich jinoši        ať jsou pobiti v boji mečem. Z jejich domů ať se rozléhá úpění, přiveď na ně znenadání        hordu, neboť vykopali jámu, aby mě polapili, nastražili osidla mým nohám. Ty, Hospodine,        víš o každém jejich záměru, že mi chtějí způsobit smrt. Nezprošťuj je viny, jejich hřích ať        u tebe smazán není, ať jsou před tebou přivedeni k pádu, tak s nimi nalož v čas svého        hněvu.
        19. začíná text, kde se mluví o Jeremiášovi ve třetí osobě (verš 14) -. snad Baruchovy        zápisky
        1-15: Jeremiášovi -podobenství o rozbitém džbánu – vypálenou nádobu nejde už opravit – už        není tvárná
        11: Právě tak, jako se rozbijí hliněná nádoba a nelze ji už opravit, rozbiji tento lid a        toto město
        děje se to v údolí Tófet, kde se kdysi přinášeli lidské oběti – nyní je nečisté. 
        20. 1-3: Jeremiáš zbit ( 40 ran) a vsazen do klády
        prorok za to odsuzuje kněze Pašchúra, který to provedl – nazývá ho Magór mi-sábíb =        Kolkolem děs
        vše bude brzy vydáno Babylonu včetně Pašchúra – už se nikdy nevrátí a bude tam        pohřben
        7-18 :svědectví vnitřního zápasu – jsem jen pro smích, už toho nechám, avšak nemohu
        prorok lituje, že se narodil a musí se dívat na trápení a hanbu kolem sebe
        přemlouval jsi mne – sloveso o svádění děvčete, které je oklamáno a pak necháno na        holičkách!
        je to rouhání! – to si mohl dovolit jen Jeremiáš svým intimním vztahem k Bohu
        svolává pomstu na nepřátele a končí chvalozpěvem
        20, 7-13: Přemlouvals mě, Hospodine, a dal jsem se přemluvit. Zdolal jsi mě a přemohl.        Po celé dny jsem jen pro smích, každý se mi vysmívá. Sotvaže promluvím, upím, přivolávám        násilí a zhoubu, neboť Hospodinovo slovo mi přináší jen potupu a pošklebky po celé dny.        Řekl jsem: “Nebudu je připomínat, už nebudu v jeho jménu mluvit”, avšak je v mém srdci        jak hořící oheň, je uzavřeno v mých kostech, jsem vyčerpán tím, co musím snášet, dál už        nemohu. Z mnoha stran pomluvy slyším. Kolkolem děs! “Udejte        ho!” “Udáme ho!” Kdekdo z těch, s nimiž jsem pokojně žil, čeká, až se zhroutím. “Snad se dá        nachytat, pak ho přemůžeme, zajmeme ho a pomstíme se mu.”
 Ale Hospodin je        se mnou jako přesilný bohatýr, proto moji pronásledovatelé upadnou a dál nebudou moci,        velice se budou stydět, že nebudou mít úspěch, jejich věčná hanba nebude zapomenuta.        Hospodine zástupů, který zkoumáš spravedlivého, ty vidíš do ledví i do srdce, kéž        spatřím tvou pomstu nad nimi. Vždyť tobě jsem předložil svůj spor. Zpívejte        Hospodinu, chvalte Hospodina, protože vysvobodil ubožáka z rukou zlovolníků.
        20, 14-18: prorok proklíná den svého narození (ne rodiče!) – ten den ani posel nepřinesli        nic dobrého.
        Proklet buď den, v němž jsem se narodil. Den, v kterém mě má matka porodila, ať není        požehnán. Proklet buď muž, jenž zvěstoval mému otci: “Narodilo se ti dítě, chlapec”, a        udělal mu velkou radost. Ať je ten muž jako města, která Hospodin nelítostně vyvrátil; ať        zrána slyší úpěnlivé volání a za poledne válečný povyk.
        Že mě neusmrtil hned v matčině lůně, aby mně má matka byla hrobem, aby její lůno bylo věčně        těhotné!
        Proč jsem vyšel z matčina lůna? Abych viděl trápení a strasti, aby v hanbě skončily mé        dny?
        Podobné Jobovi
        
        III: 21-24 Slova proti králům a vůdcům
        21 1-2: poslední král Sidkijáš (597-587) se roku 588 ptá , zda Nebúkadnesar s Boží        pomocí odtáhne nebo ne
        3-10: Porok odpovídá: Hospodin bude bojovat proti vám, kdo se vzdá, získá život jako        kořist
        11-1: slovo proti královskému domu 
        22 1-9: kritika krále Jójakíma : výzva ke spravedlnosti pro bezbranné
        když se nezmění – promění se jeho palác v hromadu sutin.
        Vloženo(10-12) slovo o Šalúmovi ( Jóachaz) – tříměsíční král, který byl odvlečen do        Egypta roku 609
        13-19: Jójakím odváděl Egyptu obrovské daně (2Kr 23,31-37). Jeho stavební rozmařilost je        zavrženíhodná – čeká ho „oslí pohřeb“. Nikdo ho nebude oplakávat – jak se to naplnilo        nevíme, asi nebyl dlouho pohřben.
        20-30: o Jójakínovi – první zajetí ( 2Kr 24,8-17) – i kdyby byl pečetním prstenem        strhnu tě a nechám odvézt i s tvou matkou. Je marné vkládat naděje do tohoto muže, jeho        potomci již nevstoupí na trůn,
        ale jeden z jeho vnuků – Zerubábel se stane jen místodržitelem – přes něj jde rodokmen        JK
        30: Nikomu z jeho potomků s nepodaří dosednout na Davidův trůn a být opět v Judsku        vladařem
         
        23 1-8: zaslíbený král z rodu Davidova – nebude jako dosavadní pastýři, ale bude        prozíravý a spravedlivý,
        není to Sidkijáš = „Má spravedlnost je Hospodin“, ale bude se jmenovat: „Hospodin – naše        spravedlnost“
        znovu je zvěstováno, že jednou se bude Hospodin oslavovat již ne jako vysvoboditel z        Egypta, ale jako vysvoboditel z Babylóna – severní země
        9-40: slova proti prorokům
        24 dva koše fíků – Boží povzbuzení prvním exulantům – vy jste ten dobrý koš
        25 1-13: závěr a shrnutí sbírky Jeremiášových slov, obžaloba a ohlášení soudu
        vrací se do roku 604 -slouží Hospodinu nepřetržitě 23 let a připomíná jeho slovo –        marně
        zajetí bude trvat 70 let a pak bude potrestán i král babylonský – je to celý lidský        život
        historicky chápáno jako doba od zničení chrámu 587/6 do jeho obnovení 515 15-38: Hospodinův        soud proti národům – proč je zařazen sem se neví, LXX ho má jinde 
        
        II: 11- 25: Do popředí se dostává vyprávění podobné Dt, stylizované scény jeremiášovské        zvěsti. Mají rovnoměrnou stavbu: a/ podnět, b/ poselství o soudu, c/ slovo soudu, d/        pronásledování proroka, e/ nářek – prorokovo utrpení v úřadu „Jeremiášovy konfese! –        žalozpěv – individuální výraz utrpení proroka
        Jeremiášovo rozervané srdce: Na jedné straně stojí na straně svého lidu a stejně        silně stojí na straně Boží. Musí s Bohem a jeho soudem souhlasit. Přitom by tak rád mluvil        o Boží lásce a odpuštění, ale musí mluvit o Božím soudu a zániku chrámu. Má např. zakázáno        modlit se za lid (7,16 11,14 14,11). To slouží jako znamení , že Juda promrhal poslední        výzvu k obrácení a milosti. Je pozdě. Jediný komu se může prorok svěřit se svou bolestí je        Hospodin. Lidé mu nerozumí, nikdo mu nevěří. Předvídané neštěstí navíc stále nepřichází a        proto si mnozí vysvětlují Jeremiášova slova jako kletbu nebo jeho vlastní škodolibé přání.        Duševní trýzeň ho vede až k samotné obžalobě Boha. Tyto zápisky snad dal Jeremiáš svým        nejbližším, kteří je pak zařadili do jeho spisu. Jeremiáš si troufá v rozčilení nazvat Boha        dokonce nespolehlivým pramenem (15,18).Cítí se Bohem podveden, ale Bůh mu odpovídá: Ty sám        se musíš obrátit a nalézt ke mně cestu.
        11 připomenutí smlouvy, kterou Izrael porušil – vrátili jste se k nepravostem svých        otců
        konec Jóšijášovy reformy: vždyť máš tolik bohů, kolik měst
        14: zákaz přímluvných modliteb
        18-22: Jeremiáš má nepřátele v rodné obci Anatótu i vlastní rodina je proti němu – chtějí        ho zabít 
        12 1-6 Prorok žaluje Bohu a dostává odpověď – Jer: Jsi spravedlivý,        Hospodine, i když s tebou vedu spor. Chci s tebou mluvit o tvých soudech: Proč je úspěšná        cesta svévolníků? Všichni, kdo se dopouštějí věrolomnosti, žijí si v klidu. Zasadil jsi je        a oni zakořenili, vyrůstají a nesou plody. Jsi blízko, mají tě v ústech, ale daleko jsi        jejich ledví.Ty mě, Hospodine, znáš a vidíš mě, zkoušíš mé srdce, je s tebou. Vytřiď je jak        ovce na porážku, zasvěť je ke dni pobíjení. Jak dlouho ještě bude země truchlit a bylina        schnout na všech polích? Pro zlobu těch, kdo na ní bydlí, jsou vyhlazována zvířata i        ptactvo. Ale říkají: “Do naší budoucnosti Bůh nevidí.”
        JHVH: Běžel jsi s pěšími a unavili tě; jak bys chtěl závodit s koni? V pokojné        zemi žiješ v bezpečí, co si počneš v houštinách Jordánu?Vždyť i tvoji bratři a dům tvého        otce se vůči tobě zachovali věrolomně. Také oni z plna hrdla za tebou volali. Nevěř jim, i        když s tebou pěkně mluví.” 
        7-13: Boží žalozpěv nad lidem – 8: už je nemám rád
        9: Juda není jen návnada, která má přilákat cizí národy jako při lovu na dravce, aby je Bůh        mohl pochytat,
        Juda je sám předmětem a cílem soudu
        14-17: po vykonání trestu – možnost návratu a slitování, jestliže se odvrátí od Baala k        cestám Hospodinovým. 
        13 1-11: podobenství o zničeném lněném opasku – má ho ukrýt u Eufratu (záhada jak tam        prorok dostal)
        pás ( který má člověk přímo na těle) byl zcela zničen – podobně bude zničena pýcha        Jeruzaléma
        12-14: podobenství o vinném měchu: všechny opiji a roztříštím jednoho o druhého
        15-17: prorok pláče nad lidem, který bude odveden do zajetí
        Jer: Slyšte a naslouchejte, nebuďte domýšliví, tak promluvil Hospodin.Vzdejte slávu        Hospodinu, svému Bohu, dříve než způsobí tmu, dříve než nohama narazíte o zšeřelé hory. S        nadějí se upínáte k světlu, ale on učinil z něho šero smrti, obestřel je černým        mračnem. Jestliže o tom nechcete slyšet, vskrytu bude plakat má duše kvůli vaší        povýšenosti, slzy mi proudem potečou z očí, až bude Hospodinovo stádce vedeno do        zajetí.
        18: slovo králi a královně ( Jójakín a jeho matka Nechušta: 2 Kr 24,8 – první zajetí        597)
        21: ustanovení žáků místo učitelů – došlo k výměně vládnoucí garnitury !!
        23: jste navždy zlí, tak jako je černoch černý
        26: zvedl jí sukně, aby byla vidět její hanba
        14 1-6: ohlášení sucha
        7-9: liturgická prosba o pomoc – nezříkej se nás, jednej pro své jméno
        Jestliže mluví proti nám naše nepravosti, jednej, Hospodine, pro své jméno. Mnohokráte jsme        se odvrátili, hřešili jsme proti tobě. Naděje Izraele, jeho spasiteli v čase soužení! Proč        jsi v zemi jako host, jak pocestný, který se zdrží jen přes noc? Proč jsi jak        zdrcený člověk, jak bohatýr, který není s to spasit? Ty jsi Hospodine, uprostřed nás a        nazývají nás tvým jménem. Nezříkej se nás!” 
        10- 16: Boží odpověď prorokovi: Nemodli se za dobro tohoto lidu, nevyslyším je, jejich        proroci lžou
        17-22: prorokův nářek
        Řekni jim toto slovo: Z mých očí tekou slzy dnem i nocí bez přestání, neboť těžká rána        rozdrtila panenskou dceru mého lidu velikou, bolestnou ranou. Vyjdu-li na pole, hle,        skolení mečem, přijdu-li do města, hle, zesláblí hlady; jak prorok, tak kněz procházejí        zemí a nevědí si rady.”
        “Což jsi opravdu zavrhl Judu? Tvá duše si zprotivila Sijón? Proč nás biješ, což pro nás        není uzdravení? S nadějí jsme vyhlíželi pokoj, ale nic dobrého nepřichází, čas uzdravení, a        hle předěšení. Hospodine, uznáváme svou svévoli, i nepravost svých otců, hřešili        jsme proti tobě. Neodmítej nás však pro své jméno, nenech zhanobit trůn své slávy.        Rozpomeň se a neruš svou smlouvu s námi. Což jsou mezi přeludy pronárodů ti, kdo by mohli        dát déšť? Což nebesa vydávají deště? Nejsi to ty sám, Hospodine, náš Bože? Skládáme naději        v tebe, neboť ty konáš všechny tyto věci!”
        15 1-4: JHVH odpovídá: Ani Mojžíš a Samuel by lid nezachránili svými modlitbami
        Někdo zemře přirozenou smrtí, někdo mečem, někdo hladem, a další půjdou do zajetí – kvůli        Menašemu
        5-9: slovo soudu – 6: Ty sám sis mne přestal všímat a odešel jsi ode mne
        10: prorok lituje svého narození: 
        Běda mi, matko má, že jsi mě zrodila, muže sporu a sváru pro celou zemi. Nic jsem si        nevypůjčil, nikdo mi nepůjčil, všichni mi klnou
        11-14: JHVH trvá na svém soudu, mnohokrát lid vysvobodil, ale teď je konec
        15-21: Prorok naříká – troufá si říci, že mu Bůh lže
        .” Tys o tom věděl, Hospodine, pamatuj na mě a ujmi se mne. Vykonej za mne pomstu na těch,        kdo mě pronásledují. Pro svou shovívavost mě odtud ještě neber. Věz, že pro tebe snáším        potupu. Jakmile se objevila tvá slova, pozřel jsem je. Tvá slova mi byla veselím a radostí        srdce. Nazývají mě tvým jménem, Hospodine, Bože zástupů. Nesedám v kruhu těch, kdo        se vysmívají, a nejásám. Kvůli tvé ruce sedím osamocen, neboť jsi mě naplnil svým hrozným        hněvem. Proč je má bolest trvalá a má rána nevyléčitelná a nechce se hojit? Stal        ses mi tím, kdo jako by lhal, vodou nestálou.
        19-21: Bůh ho znovu volá a ujišťuje svou pomocí:
 Proto praví Hospodin toto:        “Jestliže se obrátíš, vrátím tě k sobě, staneš přede mnou. Budeš-li pronášet vzácná slova,        nic bezcenného, budeš mými ústy. Oni se musejí obrátit k tobě, ty se k nim neobracej.        Učinil jsem tě vůči tomuto lidu nedostupnou bronzovou hradbou. Budou proti tobě bojovat,        ale nepřemohu tě, neboť já jsem s tebou, abych tě spasil a vysvobodil, je výrok        Hospodinův. Vysvobodím tě z rukou zlovolníků a vykoupím tě ze spárů katanů.”
        17 1-13: Prorok dostává tři příkazy: neber si ženu (1), nevcházej do smutečního domu (5),        nevcházej ani do domu veselí (8-9)
        Tyto tři výzvy: aby žil v celibátu, neutěšoval truchlící a nechodil na svatby ho musely        společensky znemožnit. Bude bez rodiny, bez přátel – ale taková bude budoucnost lidu –        mrtvé nikdo nebude oplakávat a nikdo se nebude ženit a vdávat. Jeremiáš se stává znamením        jako kdysi Ozeáš. Znamení proti dobovému mravu a řádu.
        12: tato generace činí horší věci než jejich otcové! Už pro vás nemám žádné smilování        !!
        14-21: výhled do budoucna – návrat lidu ze zajetí bude jako vysvobození z Egypta,
        dokonce se obrátí i pohané !!
        17 1-4: hřích Judy nelze smazat, je vyryt na oltáři a v jejich srdcích diamantovým        hrotem
        5-7: proklet buď kdo doufá v člověka a požehnán, kdo doufá v Hospodina
        9 -11: lidské srdce je zlé a úskočné, ale Bůh do něj vidí
        12 -18: prorok rozmlouvá s Bohem, stěžuje si na své protivníky, vyznává, že nechtěl být        prorokem:
 Trůne slávy, od počátku vyvýšený, místo naší svatyně, naděje        Izraele, Hospodine, všichni, kdo tě opouštějí, propadnou hanbě. Ti, kdo se ode mne        odvracejí, jsou zapsáni v zemi stínů, protože opustili zdroj živých vod, Hospodina.        Uzdrav mě, Hospodine, a budu zdráv, spas mě a budu spasen, neboť ty jsi můj        chvalozpěv. Hle, oni mi říkají: “Kde je Hospodinovo slovo? Ať se přece        splní!”
 Nedral jsem se o to být tvým pastýřem, netoužil jsem po dnu        zkázy. Ty víš, co vyšlo z mých rtů; je to přímo před tebou. Nebuď mi tím, kdo děsí.        Tys mé útočiště ve zlý den. Ať propadnou hanbě ti, kdo mě pronásledují, a já ať se hanbit        nemusím. Ať oni jsou zděšeni, a já ať zděšen nejsem. Uveď na ně zlý den a dvojnásob těžkou        ranou je rozdrť!
        19-27: výzva ke slavení dne odpočinku, bude-li slaven, bude dobře, nebude-li slaven,        Jeruzalém zanikne
        18 1-12: podobenství o hlíně a hrnčířovi – když se nádoba nepovede, mohu z ní udělat nádobu        jinou
        11: výzva k pokání: Navraťte se …
        12: odpověď Izraele – Oni však řekli: „Zbytečné řeči
        13-17 – připomíná hrůzu pohanství 
 18-23 prorok si ztěžuje Bohu na nepřátelství        a svolává na ně trest
        Ale oni řekli: “Pojďme a něco si na Jeremjáše vymyslíme. Knězi přece nechybí zákon, mudrci        úradek, proroku slovo. Pojďme, utlučeme ho jazykem, nedáme na žádné jeho slovo.”
        Pozornost mi věnuj, Hospodine, a slyš hlas těch, kdo se mnou vedou spor. Což má být        odměňováno dobro zlem, že mi kopou jámu? Pamatuj, jak jsem před tebou stával a mluvil v        jejich prospěch a odvracel od nich tvé rozhořčení. Proto vydej jejich syny hladu, vydej je        na pospas meči, jejich ženy ať jsou bez dětí a ovdovělé a muže ať skolí smrt, jejich jinoši        ať jsou pobiti v boji mečem. Z jejich domů ať se rozléhá úpění, přiveď na ně znenadání        hordu, neboť vykopali jámu, aby mě polapili, nastražili osidla mým nohám. Ty, Hospodine,        víš o každém jejich záměru, že mi chtějí způsobit smrt. Nezprošťuj je viny, jejich hřích ať        u tebe smazán není, ať jsou před tebou přivedeni k pádu, tak s nimi nalož v čas svého        hněvu.
        19. začíná text, kde se mluví o Jeremiášovi ve třetí osobě (verš 14) -. snad Baruchovy        zápisky
        1-15: Jeremiášovi -podobenství o rozbitém džbánu – vypálenou nádobu nejde už opravit – už        není tvárná
        11: Právě tak, jako se rozbijí hliněná nádoba a nelze ji už opravit, rozbiji tento lid a        toto město
        děje se to v údolí Tófet, kde se kdysi přinášeli lidské oběti – nyní je nečisté. 
        20. 1-3: Jeremiáš zbit ( 40 ran) a vsazen do klády
        prorok za to odsuzuje kněze Pašchúra, který to provedl – nazývá ho Magór mi-sábíb =        Kolkolem děs
        vše bude brzy vydáno Babylonu včetně Pašchúra – už se nikdy nevrátí a bude tam        pohřben
        7-19 :svědectví vnitřního zápasu – jsem jen pro smích, už toho nechám, avšak nemohu
        prorok lituje, že se narodil a musí se dívat na trápení a hanbu kolem sebe
        přemlouval jsi mne – sloveso o svádění děvčete, které je oklamáno a pak necháno na        holičkách!
        je to rouhání! – to si mohl dovolit jen Jeremiáš svým intimním vztahem k Bohu
        svolává pomstu na nepřátele a končí chvalozpěvem
        20, 7-13: Přemlouvals mě, Hospodine, a dal jsem se přemluvit. Zdolal jsi mě a přemohl.        Po celé dny jsem jen pro smích, každý se mi vysmívá. Sotvaže promluvím, upím, přivolávám        násilí a zhoubu, neboť Hospodinovo slovo mi přináší jen potupu a pošklebky po celé dny.        Řekl jsem: “Nebudu je připomínat, už nebudu v jeho jménu mluvit”, avšak je v mém srdci        jak hořící oheň, je uzavřeno v mých kostech, jsem vyčerpán tím, co musím snášet, dál už        nemohu. Z mnoha stran pomluvy slyším. Kolkolem děs! “Udejte        ho!” “Udáme ho!” Kdekdo z těch, s nimiž jsem pokojně žil, čeká, až se zhroutím. “Snad se dá        nachytat, pak ho přemůžeme, zajmeme ho a pomstíme se mu.”
 Ale Hospodin je        se mnou jako přesilný bohatýr, proto moji pronásledovatelé upadnou a dál nebudou moci,        velice se budou stydět, že nebudou mít úspěch, jejich věčná hanba nebude zapomenuta.        Hospodine zástupů, který zkoumáš spravedlivého, ty vidíš do ledví i do srdce, kéž        spatřím tvou pomstu nad nimi. Vždyť tobě jsem předložil svůj spor. Zpívejte        Hospodinu, chvalte Hospodina, protože vysvobodil ubožáka z rukou zlovolníků.
        20, 14-18: prorok proklíná den svého narození (ne rodiče!) – ten den ani posel nepřinesli        nic dobrého.
        Proklet buď den, v němž jsem se narodil. Den, v kterém mě má matka porodila, ať není        požehnán. Proklet buď muž, jenž zvěstoval mému otci: “Narodilo se ti dítě, chlapec”, a        udělal mu velkou radost. Ať je ten muž jako města, která Hospodin nelítostně vyvrátil; ať        zrána slyší úpěnlivé volání a za poledne válečný povyk.
        Že mě neusmrtil hned v matčině lůně, aby mně má matka byla hrobem, aby její lůno bylo věčně        těhotné!
        Proč jsem vyšel z matčina lůna? Abych viděl trápení a strasti, aby v hanbě skončily mé        dny?
        Podobné Jobovi
        
        III: 21-24 Slova proti králům a vůdcům
        21 1-2: poslední král Sidkijáš (597-587) se roku 588 ptá , zda Nebúkadnesar s Boží        pomocí odtáhne nebo ne
        3-10: Porok odpovídá: Hospodin bude bojovat proti vám, kdo se vzdá, získá život jako        kořist
        11-1: slovo proti královskému domu 
        22 1-9: kritika krále Jójakíma : výzva ke spravedlnosti pro bezbranné
        když se nezmění – promění se jeho palác v hromadu sutin.
        Vloženo(10-12) slovo o Šalúmovi ( Jóachaz) – tříměsíční král, který byl odvlečen do        Egypta roku 609
        13-19: Jójakím odváděl Egyptu obrovské daně (2Kr 23,31-37). Jeho stavební rozmařilost je        zavrženíhodná – čeká ho „oslí pohřeb“. Nikdo ho nebude oplakávat – jak se to naplnilo        nevíme, asi nebyl dlouho pohřben.
        20-30: o Jójakínovi – první zajetí ( 2Kr 24,8-17) – i kdyby byl pečetním prstenem        strhnu tě a nechám odvézt i s tvou matkou. Je marné vkládat naděje do tohoto muže, jeho        potomci již nevstoupí na trůn,
        ale jeden z jeho vnuků – Zerubábel se stane jen místodržitelem – přes něj jde rodokmen        JK
        30: Nikomu z jeho potomků s nepodaří dosednout na Davidův trůn a být opět v Judsku        vladařem
         
        23 1-8: zaslíbený král z rodu Davidova – nebude jako dosavadní pastýři, ale bude        prozíravý a spravedlivý,
        není to Sidkijáš = „Má spravedlnost je Hospodin“, ale bude se jmenovat: „Hospodin – naše        spravedlnost“
        znovu je zvěstováno, že jednou se bude Hospodin oslavovat již ne jako vysvoboditel z        Egypta, ale jako vysvoboditel z Babylóna – severní země
        9-40: slova proti prorokům
        24 dva koše fíků – Boží povzbuzení prvním exulantům – vy jste ten dobrý koš
        25 1-13: závěr a shrnutí sbírky Jeremiášových slov, obžaloba a ohlášení soudu
        vrací se do roku 604 -slouží Hospodinu nepřetržitě 23 let a připomíná jeho slovo –        marně
        zajetí bude trvat 70 let a pak bude potrestán i král babylonský – je to celý lidský        život
        historicky chápáno jako doba od zničení chrámu 587/6 do jeho obnovení 515 15-38: Hospodinův        soud proti národům – proč je zařazen sem se neví, LXX ho má jinde