ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníZlo ve světě a člověk

Zlo ve světě a člověk

14. 3. 2005

Skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích a skrze hřích smrt; a tak smrt zasáhla všechny, protože všichni zhřešili. Hřích byl ve světě už před zákonem, ač se hřích nezapočítává, pokud není zákon. Smrt však vládla od Adama až po Mojžíše i nad těmi, kdo hřešili jiným způsobem než Adam. On je protějšek toho, který měl přijít. S milostí tomu však není tak jako s proviněním. Proviněním toho jediného, totiž Adama, mnozí propadli smrti; oč spíše zahrnula mnohé Boží milost, milost darovaná v jediném člověku, Ježíši Kristu. A s darem milosti tomu není jako s následky toho, že jeden zhřešil. Soud nad jedním proviněním vedl k odsouzení, kdežto milost po mnohých proviněních vede k ospravedlnění. Jestliže proviněním Adamovým smrt se zmocnila vlády skrze jednoho člověka, tím spíše ti, kteří přijímají hojnost milosti a darované spravedlnosti, budou vládnout v životě věčném skrze jednoho jediného, Ježíše Krista. A tak tedy: Jako jediné provinění přineslo odsouzení všem, tak i jediný čin spravedlnosti přinesl všem ospravedlnění a život. Jako se neposlušností jednoho člověka mnozí stali hříšníky, tak zase poslušností jednoho jediného mnozí se stanou spravedlivými.Ř 5:12 – Ř 5:19 (CEP)

    Skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích a skrze hřích smrt; a tak smrt zasáhla všechny, protože všichni zhřešili. Hřích byl ve světě už před zákonem, ač se hřích nezapočítává, pokud není zákon. Smrt však vládla od Adama až po Mojžíše i nad těmi, kdo hřešili jiným způsobem než Adam. On je protějšek toho, který měl přijít. S milostí tomu však není tak jako s proviněním. Proviněním toho jediného, totiž Adama, mnozí propadli smrti; oč spíše zahrnula mnohé Boží milost, milost darovaná v jediném člověku, Ježíši Kristu. A s darem milosti tomu není jako s následky toho, že jeden zhřešil. Soud nad jedním proviněním vedl k odsouzení, kdežto milost po mnohých proviněních vede k ospravedlnění. Jestliže proviněním Adamovým smrt se zmocnila vlády skrze jednoho člověka, tím spíše ti, kteří přijímají hojnost milosti a darované spravedlnosti, budou vládnout v životě věčném skrze jednoho jediného, Ježíše Krista. A tak tedy: Jako jediné provinění přineslo odsouzení všem, tak i jediný čin spravedlnosti přinesl všem ospravedlnění a život. Jako se neposlušností jednoho člověka mnozí stali hříšníky, tak zase poslušností jednoho jediného mnozí se stanou spravedlivými.Ř 5:12 – Ř 5:19 (CEP)

    Každý se narodí jako neopakovatelný originál, jako jednotlivec, osoba. Vyroste však do světa, ve kterém platí určitá – třeba i nepsaná – pravidla. Zkrátka, určité věci se dělají – a tak se obléká podle módy, jezdí se na dovolenou k moři, pořídí se auto atd. A kdo se chová jinak, vybočuje z řady, nezapadá mezi ostatní, ocitá se v izolaci. To nikdo nemá rád. To nikdo nechce, to nikdo nechceme. A tak jsme všichni na jedné lodi, táhneme za jeden provaz. V dobrém i zlém.

    O této solidaritě lidí v dobrém i zlém a zvláště v tom zlém, v hříchu, mluví bible v těch známých příbězích hned na začátku, Adam a Eva, to není jen první pár lidí, kteří se z našeho pohledu zachovali pošetile. Adam a Eva, to jsme my. Zkušenost se selháním má každý z nás i s tím, že kládu ve vlastním oku velkoryse přehlížíme, kdežto třísku v oku svého bližního komentujeme a kritizujeme. Kritizovat je snazší než snést kritiku od druhých. Vinu za své selhání snadno svalíme na druhého – Adam na Evu, Eva na hada. To vůbec není jednání z dávné minulosti, v tom zrcadle poznávám sama sebe. Poznává, že základ selhání, základ hříchu Adama a Evy, je stejný jako základ mé=ho selhání a mého hříchu. Je to jasné a zřetelné NE k Bohu a jeho cestě.

    Tohle NE se projevuje v celých lidských dějinách – a jeho výsledkem jsou války, chudoba, zločinnost, hlad, špatné vztahy mezi generacemi i v rodinách a také na poli mezinárodní politiky. Tohle NE má své důsledky a dopady i na lidské okolí, na prostředí, v němž žijeme, na přírodu. Konkrétně:černé skládky na kraji lesa, ta zátiší s hromadami plechovek a PETlahví, s pytli odpadků a starými pneumatikami jako důsledek bezmyšlenkovitosti, pohodlnosti a egoismu člověka. Pomalované zdi, zlámané větve, zničené lavičky a podupané trávníky jsou svědectvím o člověku a stavu jeho mysli či duše. Svět, který byl stvořen jako dobrý, je smrtelně raněn lidským hříchem. Úrodná země se stává smrtící pustinou. Skrze člověka vešel do světa hřích a skrze hřích smrt.To je naše situace, situace člověka i světa. Pohled kolem to jen potvrzuje, v mnoha oblastech. Některé národy žijí v dostatku ba nadbytku, jiné pod hranicí životního minima. Miliony denně svádějí boj s otylostí, miliony denně hladovějí, statisíce hlady umírají. Všichni tu situaci známe – v našem globalizovaném světě nám přinášejí televizní obrazovky až do pohodlných křesel našich obyváků obrazy života na celé naší planetě, obraz života poznamenaného smrtí. A řešení či východisko? V nedohlednu. Není divu, že mnozí vidí budoucnost zcela vážně ohroženou. Příčiny netkví ani tak v té materiální sféře jako v mentalitě člověka a národů. I možné sebezničení lidstva zbraněmi hromadného ničení hrozí v případě vítězství lidského velikášství nad zdravým rozumem. Řešení je nutno hledat v lidském nitru, v lidské mysli, ve změně lidského jednání.

    Mnohdy víme, co je správné a co ne, ale jednáme jinak. Proč bychom měli sundat nohu z plynu jen proto, že je tam čtyřicítka, když se přece nikdo nedívá, že.Největší nepřítel nás samých i našich dětí je v naší vlastní hlavě a v našem vlastním srdci. A tam se s ním utkat, to je vůbec to nejtěžší, ba nemožné.

    Celé stvoření je solidární v hříchu – ukazuje nám už Starý zákon. Tam vidíme, že se zlem je to jako s lavinou – stačí jen malý impuls a už se to valí. Selhání Adama a Evy, bratrovražda Kainova, mnohonásobná kletba Lámechova, Babylonská věž, potopa jako podtržení všeho. Stále znovu, stále nové selhání, nové zlo navzdory stále nové Boží nabídce života. A k tomu smrt jako n výslovně trpký konec lidského života, smrt jako nebytí, smrt jako velká neřešitelná hádanka. Prach jsi a v prach se obrátíš. V nic…

    Ale to přece nikdo nechtěl. To přece nikdo nechce. Nikdo nechce zlo, ale – přece jen mají špatné příklady takřka magickou přitažlivost Navzdory všemu pokroku vědy a techniky si s temnými silami v sobě samých dobře nevíme rady. Každý víme, kde nás tak říkajíc tlačí bota. Každý z nás už někdy řekl Bohu své NE, osobně a vědomě. Všichni jsme – obrazně řečeno – nedbali na ceduli – Pozor! Lavinové nebezpečí. Všichni jsme se už někdy vydali na nebezpečnou cestu a octli se na šikmé ploše, To je naše osobní selhání, osobní vina,..nikoli hřích Adamův.

    Apoštol Pavel nás nenechává na pochybách o moci hříchu a zla. Ale zároveň, jedním dechem, ujišťuje, že hřích a smrt není ta jediná moc, která nad námi může vládnout. Tak jako skrze jednoho člověka vešel do světa hřích a skrze hřích se smrt zmocnila vlády nade všemi, tak jediný čin spravedlnosti přinesl všem ospravedlnění a život, říká apoštol a má na mysli Pána Ježíše Krista. Jeho láskyplná poslušnost až do smrti na kříži je tím pramenem milosti a odpuštění, naděje pro člověka i svět. Dokud zde na světě žujem, žijem nejen pod vládou hříchu a smrti, ale stále znovu je nás nabízena milost a odpuštění skrze Ježíše Krista, neboť Bůh chce, aby všichni lidé došli života a spásy. Síla Kristovy milosti zastavuje lavinovitě se šířící moc hříchu. Milost se nám svobodně nabízí, nikomu se nevnucuje, nikdo není k životu z ní nucen jak je tomu v případě hříchu a smrti. Když se Kristově milosti otevřeme, nejsme už otroky hříchu, jsme osvobozeni k životu, ba co víc,ti, kteří přijímají hojnost milosti a darované spravedlnosti, budou vládnout v životě věčném skrze jednoho jediného, Ježíše Krista.

    Tahle nádherná budoucnost je zaslíbena každému, kdo se ve víře nechá milostí obdarovat. Je to šance pro každého – každý člověk ji může svobodně přijmout.

    My jsme řekli Krist své ANO ve svém křtu. Křest je počátkem nového člověka, nového života s Kristem. Jistě, i pro nás pokřtěné má hřích stále svou přitažlivost. S tím máme každý svou zkušenost, mnohdy velmi trpkou. Stále znovu potřebujeme odpuštění a milost. Kristus jednou pro vždy zvítězil a přemohl hřích i smrt. Z nás však nikdo už jednou pro vždy vítězství v kapse nemá. Kristus se však toho, koho ve křtu jednou pro vždy přijal, nikdy nezřekne. Znovu a znovu nám Kristus dává sílu obstát v pokušeních všedního dne. Znovu a znovu se nám dává on sám, ve svém odpuštění, ve své lásce, ve své hostině, k níž nás zve.

    29.2.04 – 1. neděle v postě O. Tydlitátová

    Boží světlo v lidské tváři

    V těch dnech bylo Hospodinovo slovo vzácné

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na