Kazatel
  Kniha, která je blízká dnešním posluchačům. Její skeptický tón zní velmi moderně a současně. Pomáhá lidem, kteří jsou rozčarováni světem i Bohem. Byla však napsána prvotně především pro svou dobu.
Zrcadlí se v ní krize moudrosti, která se jiným způsobem projeví také v knize Jób. Kohelet se s krizí vyrovnává formou vlastního uvažování, není tu jako v Jóbovi osloven přímo Bůh, ani tu Bůh přímo nemluví.
Píseň písní
Název – hebrejsky: šir ha šírim – doslova „nejkrásnější píseň“, latinsky Canticum Canticorum
Pokračovat ve čteníTritoizajas
Jeremjáš
Jeremiášův příběh
Jeremiáš-dějiny
Pláč
Sbírka pěti žalozpěvů nad zkázou Jeruzaléma, kterou způsobili babylonští roku 587.
Pokračovat ve čteníDaniel
Zadní proroci
Starý Zákon má v hebrejštině několik skupin spisů: Zákon, Přední proroci, Zadní proroci a        Spisy
        I: Pentateuch – Zákon – nejstarší tradice národa, spisy z různých dob
        II: Přední proroci: v babylonském exilu vzniká deuteronomistiské dílo: Joz, Sd, 1-2        Samuelovy, 1-2 Královské
        III: Spisy: po exilu vzniká dílo Kronikářské: 1-2 Paralipomenon, Ezdráš a Nehemjáš +        knihy moudrosti ( Jb, Př, Kaz, Pís), knihy liturgické (Ž), naučné (Rt, Est).
        IV: Proroci: čtyři „velcí“ Iz, Jr, Ez, Da ( tvoří je celkem 180 kapitol) a 12 „        malých“ (celkem 67 kapitol, které tvoří jeden svitek, souhrnně se jim v hebrejské bibli        říká Zadní proroci)
Amos
        Postava proroka:
        Ámos žil v první polovině 8. století (800 -750). Veřejně vystoupil asi v roce 760 – dva        roky před jakýmsi zemětřesením (1,1 – doloženo např. ve vykopávkách v Chasoru). Vášnivě        protestuje proti sociální nespravedlnosti v severním království. Podobně jako na jihu        prorok Micheáš. Jeho jméno Ámos znamená Hospodin nese. Je to nejstarší „píšící“        prorok. Jeho kniha má 9 kapitol a asi 2 tisíce slov.
        Pocházel z jihu – z vesnice Tekóa kousek od Betléma a Jeruzaléma, ale působil jako prorok v        severním Izraeli, odkud ho nakonec vyhnali. Původní povoláním byl pastýřem, příležitostně        česač fíků. Ámos není prorok z povolání. Prorokem jej ustanovil Bůh, ale poslal jej za        hranice jeho vlasti do severního Izraele. 
        7,14: “Nebyl jsem prorok ani prorocký žák, zabýval jsem se dobytkem a sykomorami.        Hospodin mě vzal od ovcí, Hospodin mi rozkázal: »Jdi a prorokuj Izraeli, mému        lidu!«
        Amos ovšem není iniciátorem nějaké nové fáze izraelské víry. Jeho vystoupení je zakotveno v        tradicích. Opírá se především o knihu Deuteronomium. Volá k poslušnosti ty, kteří začali        žít v rozporu s Božím zákonem – smlouvou – především v jeho sociální rovině.