ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníCo jsem napsal, napsal jsem.

Co jsem napsal, napsal jsem.

29. 4. 2011

 

Tu
jim ho Pilát vydal, aby byl ukřižován, a oni se Ježíše
chopili. Nesl svůj kříž a vyšel z města na místo zvané Lebka,
hebrejsky Golgota. Tam ho ukřižovali a s ním jiné dva, z každé
strany jednoho a Ježíše uprostřed. Pilát dal napsat nápis a
připevnit jej na kříž. Stálo tam: Ježíš Nazaretský, král
židovský. Ten nápis četlo mnoho Židů, neboť místo, kde byl
ukřižován, bylo blízko města; byl napsán hebrejsky, latinsky a
řecky. Židovští velekněží řekli Pilátovi: “Neměls psát
‘židovský král´, nýbrž ‘vydával se za židovského krále´.”
Pilát odpověděl: “Co jsem napsal, napsal jsem.” Když
vojáci Ježíše ukřižovali, vzali jeho šaty a rozdělili je na
čtyři díly, každému vojákovi díl; zbýval ještě spodní šat.
Ten byl beze švů, od shora vcelku utkaný. Řekli mezi sebou:
“Netrhejme jej, ale losujme, čí bude.!” To proto, aby se
naplnilo Písmo: ‘Rozdělili si mé šaty a o oděv můj metali los.´
To tedy vojáci provedli.

Jan
19,16-24

     

    Tu
    jim ho Pilát vydal, aby byl ukřižován, a oni se Ježíše
    chopili. Nesl svůj kříž a vyšel z města na místo zvané Lebka,
    hebrejsky Golgota. Tam ho ukřižovali a s ním jiné dva, z každé
    strany jednoho a Ježíše uprostřed. Pilát dal napsat nápis a
    připevnit jej na kříž. Stálo tam: Ježíš Nazaretský, král
    židovský. Ten nápis četlo mnoho Židů, neboť místo, kde byl
    ukřižován, bylo blízko města; byl napsán hebrejsky, latinsky a
    řecky. Židovští velekněží řekli Pilátovi: “Neměls psát
    ‘židovský král´, nýbrž ‘vydával se za židovského krále´.”
    Pilát odpověděl: “Co jsem napsal, napsal jsem.” Když
    vojáci Ježíše ukřižovali, vzali jeho šaty a rozdělili je na
    čtyři díly, každému vojákovi díl; zbýval ještě spodní šat.
    Ten byl beze švů, od shora vcelku utkaný. Řekli mezi sebou:
    “Netrhejme jej, ale losujme, čí bude.!” To proto, aby se
    naplnilo Písmo: ‘Rozdělili si mé šaty a o oděv můj metali los.´
    To tedy vojáci provedli.

    Jan
    19,16-24

    Milí
    bratři a milé sestry!

    Poslední
    chvíle Ježíšova života jsou popsány v evangeliích velmi
    podrobně. Takřka hodinu po hodině. V řadě detailů se ovšem
    liší. První tři evangelia (Mt, Mk, Lk) si však až na malé
    odchylky neodporují a jejich vzájemným doplněním lze utvořit
    poměrně souvislý popis Ježíšova ukřižování. Dal by se podle
    něho dokonce napsat scénář filmu a mnozí se o to s větším
    či menším úspěchem pokusili.

    Janovo
    evangelium se tomu však vzpírá. Je zde mnoho odchylek, s nimž
    si tak snadno neporadíme. Nabízí se snadné vysvětlení. Janovo
    evangelium vzniklo až jako poslední, zhruba koncem prvního
    století. Je tedy možné, že si evangelista již některé věci
    tak přesně nepamatoval. Na druhé straně zná evangelista Jan
    tolik autentických podrobností, že je těžko pochopitelné, aby
    jiné důležité detaily zapomněl.

    Je
    tu ovšem ještě jiná možnost. Jan možná neměl problém
    z pamětí, ale pokusil se napsat nikoli historii Ježíšova
    ukřižování, kterou již všichni znali, ale vyjádřit její
    význam. Jan píše v době, kdy první tři evangelia jsou
    v církvi již všeobecně známa. Nebylo tedy třeba
    rozmnožovat, co již bylo napsáno a zaznamenáno. Mnohé však
    dosud vysloveno nebylo. Například proč Ježíš zemřel? To se ze
    sebe podrobnějšího popisu Ježíšovy smrti nedozvíme.

    Jan
    píše úmyslně trochu jiné evangelium. Nenabízí reportáž, ale
    komentář. Jako jeden z posledních žijících svědků má
    odvahu mnohé důležité věci vynechat a jiné stejně důležité
    přidat. Jeho evangelium není historie ale teologie. Jan chce
    vysvětlit, jaký to má všechno význam. A to je právě to, co
    dnes potřebujeme. Ne scénář k filmu, ale klíč k pochopení
    tehdejších událostí

    Schválně
    si proto dnes všimněme, co má Jan na rozdíl od ostatních
    evangelistů jinak. Právě tam se ukazuje jeho rukopis, jeho víra a
    obdarování Duchem svatým.

    První
    odchylku najdeme v samotném datu Ježíšovy smrti. Není ovšem
    sporu o to, že se tak stalo v pátek. Podle prvních třech
    evangelií to však bylo následující den po večerní hostině,
    při níž celý Izrael jedl beránka a Ježíš ustanovil večeři
    Páně. Ale Jan nechává Ježíše zemřít o den dřív. Podle Jana
    je Ježíš odsouzen a ukřižován v době, kdy na chrámovém
    nádvoří zabíjeli velikonoční beránky. Tento posun byl pro Jana
    tak důležitý, že dokonce vynechal poslední večeři a nahradil
    ji mytím nohou.

    Takže
    kdy vlastně Ježíš zemřel? Bylo to již 14. nebo až 15. března?
    První tři evangelisté podle všeho zachycují historickou
    realitu. Pro Jana má však datum tak zásadní význam, že nechává
    Ježíše zemřít o den dřív. Načasování jeho smrti
    do okamžiku, kdy byli v jeruzalémském chrámu zabíjení
    velikonoční beránci – vysvětluje jeho smrt lépe než všechny
    teologické komentáře. Už to není osobní tragedie ani prohra –
    ale oběť, kterou Bůh sám ustanovil na záchranu svého lidu.

    Historik musí prominout, ale význam události je pro Jana
    důležitější než časová realita. Myslím, že bychom tomu
    mohli rozumět. To na čem stojí naše víra přece není datum, ale
    skutečnost, že Bůh přijal Ježíšovu smrt jako výkupné za
    naše hříchy. Velikonoční beránek je ve Starém zákoně
    synonymem záchrany a vysvobození. V domech, jejichž dveře
    byly v Egyptě pomazány beránkovou krví, byl zachován život.
    Když Jan Křtitel poprvé spatřil Ježíše řekl: Hle – beránek
    Boží, který snímá hřích světa. A nyní se toto slovo
    naplnilo.

    Pro nás to znamená, že už nemusíme do nekonečná hloubat, proč
    Ježíš zemřel a jak může jeho smrt přinést někomu odpuštění
    hříchů. Logicky to nemá vysvětlení. A přece to dává dobrý
    smysl. Velikonoční beránek také z nikoho přímo nesejme
    vinu. Ale když Bůh řekne, kdo mi věří a chce být vysvobozen
    z otroctví, ať označí svůj dům krví, je to jasná a
    srozumitelná výzva. Podobný význam má pro nás i Ježíšova
    smrt. Kdo věří v Boží lásku a milost, přijímá Ježíšovu
    oběť jako znamení a pečeť, kterou nám Bůh potvrzuje své
    odpuštění.

    Proto
    dnes půjdeme k večeři Páně, abychom označili své životy
    krví velikonočního beránka, kterého Bůh poslal na svět, aby
    nás zachránil a vysvobodil ze zajetí hříchu a smrti.

    Další
    tentokrát již méně nápadná odlišnost Janova evangelia se týká
    nesení kříže. Podle prvních tří evangelistů ho Ježíš
    neunesl a tak našli jakéhosi Šimon z Kyrény, který ho nesl
    za něj. Šimon je nepochybně historická postava, protože církev
    zachovala i jména jeho dvou synů, kteří se pak stali členy
    církve.

    Podle
    Jana si však Ježíš nese kříž sám. Evangelista tím chce
    zdůraznit, že během zatčení, celého soudního procesu i
    vlastního křižování a umírání zůstává Ježíš pánem
    situace. Není bezvýznamnou figurkou, kterou si mezi přehazují
    Židé a Římané. Není to ubožák, který už ani neví, co se
    ním děje. Ježíš je zatčen, souzen, potupen, ale přitom celou
    dobu ví, co dělá. Kříž přijímá s plným vědomím a
    svobodně. Ani v této chvíli není poražen a události se mu
    nevymkly z rukou. Kdo si sám nese kříž, jde na smrt
    z vlastní vůle. Jeho to jeho rozhodnutí a vůle. To je pro
    Jana důležitější, než vzpomínka na Šimona, který se octil
    v nesprávnou chvíli na nesprávném místě a musel pár metrů
    nést kříž, který mu nepatřil.

    Pro
    nás to znamená, abychom se i v těch nejtěžších chvílích
    snažili uchovat si vnitřní svobodu, nenechali se tupě a odevzdaně
    vláčet událostmi a ve všem co nás potká, hledali výzvu
    k následování a odvaze. Je zlé, když někoho vedou na kříž.
    Ale Ježíš nese kříž se vztyčenou hlavou. Nepláče a nepadá
    únavou, protože ví, jaký to má smysl. I kříž se dá nést
    statečně a odhodlaně. Podobně i my smíme přijmout trápení,
    která nás potkala. Často je to podobná nespravedlnost, která
    postihla Ježíše. Ale i v ní smí člověk najít smysl, úkol
    a poslání, které mu pomohou přijmout, co si nikdy nepřál a
    nechtěl. Bolest je zlá, ale víra ji dovede dát jiný smysl a tak
    ji odzbrojit

    Další
    odlišnost se týká nápisu na kříži. Ostatní evangelisté ho
    zmiňují také, pouze Jan zdůrazňuje, že byl ve třech jazycích:
    hebrejsky, řecky a latinsky. Ty tři jazyky znamenají, že Ježíšova
    smrt má význam pro celý svět. Všichni se mají dozvědět, co se
    tu stalo. Neděje se tu žádná osobní ani národní tragedie. Je
    to událost, která změní celý svět. Ježíšovu smrt je oznámena
    ve třech jazycích podobně jako císařské výnosy. Nikdo nemůže
    říci, že by nerozuměl a neslyšel. Každý se to dozví.

    Pouze
    u Jana je zmíněna žádost velekněží, aby byl nápis změněn:
    „Nepiš: Židovský král. Napiš, že se za něho pouze vydával.”
    Pilát však není hloupý. Vědomě chtěl židovský národ urazit
    a ponížit. Tou tabulkou se jim veřejně vysmíval: „Podívejte
    se, jak jste na tom. Tak jako tento muž skončí celý váš národ,
    jestliže se nepodřídíte římské moci.” Pilát se tím trefil
    do černého. Mnoho lidí tehdy ten nápis četlo a pochopilo, co
    znamená. Proto ten protest. Proto ten hněv a žádost o tiskovou
    opravu. Nešlo jim o teologii, ale o politiku.

    A
    přece v tom evangelista nachází pozoruhodné znamení.
    Zatímco se politické strany perou a jedna druhou uráží, vychází
    najevo pravda. Vždyť Ježíš tím králem a Mesiášem skutečně
    je. Ne proto, že udělal nějaký zázrak, jak všichni čekali, ale
    tím, že vydal svůj život za druhé. Pilát si myslí, jak pěkný
    bonmot se mu podařil, a přitom píše do celého světa větu,
    která se navždy stane vyznáním všech pokřtěných: Ježíš je
    Kristus. Ježíš je Král a Pán.

    Pilát
    velekněžím odpověděl: „Co je psáno, to je dáno.” Již se
    na tom, nedá nic změnit. A evangelista v tom vidí další
    znamení. Ježíšovu smrt už nikdo nevymaže a nepopře. O jeho
    slovech je možno diskutovat, nad jeho výzvami lze přemýšlet a
    váhat, o jeho vzkříšení lze pochybovat. Ale jeho smrt je
    nezpochybnitelná. Ježíš zemřel. Bůh to chtěl a dopustil. A my
    se s tím musíme podobně jako jeho učedníci vyrovnat.

    Je
    těžké to pochopit. Takového člověka, jako byl ježíš, si měl
    Bůh vzít rovnou do nebe podobně jako Enocha a Eliáše. Ale on ho
    nechá potupně zemřít. A nad ním je napsáno: Toto je král těch,
    kteří věří Bohu. Bylo to míněno jako urážka. Ale pro nás se
    to stalo důvodem naděje a důkazem Boží milosti. Kdyby Kristus
    nezemřel, byli bychom dál zajatci svého hříchu a nemohli bychom
    se radovat ze svého spasení již dnes. Kdyby se Kristus nestal
    naším velikonočním Beránkem, Bůh by nám sice odpouštěl naše
    hříchy, ale my bychom si tím nikdy nemohli být jisti. Takto je to
    zpečetěno krví a nikdo to nemůže zrušit ani popřít.

    Nakonec
    si všimněme losování o Ježíšův oděv. V ostatních
    evangeliích je také doloženo, ale bez dalších podrobností. U
    Jana se dovídáme, že ty oděvy byly dokonce dva. První je
    roztržen na čtyři díly. Spodní je však ponechán v kuse a
    připadne losem jednomu z vojáků. Jan zmiňuje tento detail,
    protože v něm nachází další symbolický význam.

    Musíme
    si uvědomit jak důležitou roli hrál tehdy symbolika oděvu. Oděv
    byl součástí osoby, která v něm chodila. První šat
    rozdělený na čtyři díly nám připomíná čtyři světové
    strany – do nichž se roznese zvěst evangelia.. Ježíšova tunika
    rozpáraná na čtyři díly znamená, že Ježíš je dán celému
    světu. Každý z těch čtyř legionářů, až bude rozkazem
    císaře poslán do jiné provincie, ho sebou ponese až na samé
    hranice tehdejšího impéria.

    Není
    to paradox. Žádný z tehdejších historiků a kronikářů
    Ježíšovu smrt bezprostředně nezaznamenal. Nikdo si ničeho
    zajímavého nevšiml. A přitom se právě o této smrti bude mluvit
    a psát znovu a znovu. Malíři ji nesčetněkrát namalují,
    muzikanti mnohokrát zhudební, sochaři ji opakovaně vytesají do
    kamene a takřka na každém našem hrobě se objeví malý kříž.
    Každý z nás na té smrti získal svůj malý díl. Každý
    z nás si na sebe při své smrti vezme kus Ježíšova šatu,
    aby jím přikryl svou nahotu.

    Ale
    byl tu ještě spodní šat a ten zůstal nerozdělen. Pro Jana je to
    odkaz na vnitřní jednotu církve a jejich učedníků, která nesmí
    být narušena. Církev se má rozdat celému světu, ale uvnitř
    musí zůstat jednotná. Evangelia mohou být klidně čtyři: Jedno
    židům, druhé pohanům, třetí lidem prostým a čtvrté
    přemýšlivým. Ale Ježíš musí zůstat nerozdělen. Pro všechny
    stejný. Církví může být více. Římská, evangelická,
    pravoslavná i letniční. To není žádná tragedie. Ale jde o to,
    aby si každá z nich zachovala celé evangelium. Aby
    se evangelium netrhalo na kousky, které se nám líbí.
    Ježíšovu zvěst je třeba přijmout celou, nerozdělenou a ne si z
    ní vyzobávat, co nás zajímá. Pouze jako celek má evangelium
    smysl a přináší spásu každému, kdo mu věří.

    Pane
    Ježíši Kriste, věříme, že tvá smrt, jakkoli nespravedlivá,
    nebyla zbytečná. Přinesla nám jistotu Božího odpuštění.
    Očistila nás od hříchu a dala nám naději věčného života.
    Amen.

     

    Brno
    22.4.2011, Velký pátek, JG

     

     

    Matouš 1:21

    Sk 2,42-47

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na