ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníJe odpuštění nutné?

Je odpuštění nutné?

14. 2. 2005

Matouš 18,21-35

Všichni víme, že se ve světě rozmáhá zlo. Vidíme to ve zprávách v televizi, čteme o tom v novinách, bohužel se s tím setkáváme osobně.I my to zlé ve světě rozmnožujeme – třeba tím,že jsme na sebe zlí, že se nemáme rádi, že nedovedeme jeden druhému pomoci, že mluvíme o druhých lidech nepěkné věci. Ježíš tohle dobře věděl a proto kladl svým učedníkům na srdce, jak mají druhé bratrsky napomínat, napravovat a odpouštět.

    Matouš 18,21-35

    Všichni víme, že se ve světě rozmáhá zlo. Vidíme to ve zprávách v televizi, čteme o tom v novinách, bohužel se s tím setkáváme osobně.I my to zlé ve světě rozmnožujeme – třeba tím,že jsme na sebe zlí, že se nemáme rádi, že nedovedeme jeden druhému pomoci, že mluvíme o druhých lidech nepěkné věci. Ježíš tohle dobře věděl a proto kladl svým učedníkům na srdce, jak mají druhé bratrsky napomínat, napravovat a odpouštět.

    Na to si asi vzpomněl učedník Petr a chtěl se zeptat, kolikrát je třeba napomínat a odpustit. Petr vyrůstal v krajině,kde se lidé učili, že odpustit se má jednou, dvakrát i třikrát, ale po čtvrté už ne. Tak učili židovští rabíni. Odvolávali se přitom na proroka Amose,že prý Bůh taky odpouští jen třikrát a počtvrté už nikoli. To jsou ty výroky: pro trojí zločin, ba pro čtvrtý soud neodvolám, praví Hospodin. (To je Amos .kapitola) Petr jako zbožný Žid své doby samozřejmě znal. Od Pána Ježíše se ovšem naučil, že spravedlnost učedníků musí být hojnější než spravedlnost farizeů.Proto i to odpuštění musí být větší než u farizeů. A tak si Petr myslel: třikrát odpustit, to je málo.Když víc, tak víc – dvakrát víc, to je šestkrát, no řekněme sedmkrát, to už je dokonalé. A možná čekal, že ho Ježíš pochválí, jakže dobře pochopil jeho učení.

    A Pán Ježíš místo toho vypráví Petrovi, všem učedníkům i nám jedno ze svých podobenství o nebeském království. Vypráví je jako odpověď na otázku: Co mám dělat, když mi někdo ublíží? – Najít správnou odpověď na tu otázku není nic těžkého, že bratři a sestry. Máme přece odpouštět. Tak to od nás očekává Pán Ježíš, to přece víme. Ale ono se to snadno řekne, ale těžko se to dělá. Odpustit není lehká věc. Docela jistě každý z nás ví o někom, kdo nám moc ublížil. A my se mu nemstíme, to jasně ne. Ale už s ním třeba nekamarádíme, vyhýbáme se mu, není nám sympatický. Nic mu neřekneme, ani na něj nemyslíme, ale on třeba cítí, že jsme mu doopravdy neodpustili.

    Denně se modlíme:odpusť nám naše viny …. Jak je to díl? – opravdu odpouštíme?

    A přitom je tolik věcí, které jsme zavinili my, které nám mají odpouštět jiní lidé. Svým jednáním jim ubližujeme a zarmucujeme Pána Boha. Tím, co jsme udělali špatně i tím, co dobrého jsme jim opomenuli udělat:komu jsme nepomohli, neporadili, pro koho jsme neměli čas. A to jde možná vůbec nejvíc- ne že bychom něco udělali, ale právě že jsme neudělali nic tam, kde jsme mohli a měli něco udělat.

    Ono se řekne odpouštět, ale co když se setkám s nepochopením, co když toho někdo zneužije? To se opravdu může stát. Vždycky se najdou lidé, kteří dovedou lásky a dobroty zneužít. Všechno skutečně nové ve světě naráží na odpor. Ani u revoluce nenásilné lásky, kterou přinesl do našeho světa Ježíš z Nazareta, tomu nemohlo být jinak.Ve světě totiž vládnou docela jiné zákony – zákon msty nenávisti. Divoká píseň Lámechova,, kterou jsme četli z 1.Mojžíšovy vyjadřuje to, že se člověk cítí v tomto světě nejistý a chce se zabezpečit hrozbou a silou.

    Ježíš přišel do tohoto světa, aby nám ukázal, že dobrota, láska a odpouštění mohou proměnit svět, v němž dosud vládla je bezbřehá msta Kainových potomků. Ježíšovi učedníci mají lidem ukázat stejně bezbřehou lásku – tu lásku, kterou sami u Pána Ježíše objevili a která je proměňuje. Ježíš lidem prokazoval milosrdenství, aby je učinil milosrdnými. Takový život začíná pod Božím působením.

    Petr poznal dobrotu a lásku svého P8na. Poznal ji v tom, že Ježíš měl zájem o to, co on Petr dělá. Jednou se vracel z nočního lovu a nic nechytil. Tenkrát mu Ježíš pomohl a Petr vytáhl plné sítě. A pak ho Ježíš pozval, aby se stal jeho učedníkem. A Petr šel, protože viděl, že ho má Pán Ježíš rád.

    Každý člověk je rád, když ho má někdo rád. I my jsme rádi, že nás má někdo rád. Máme rodiče, kteří se o nás starají, máme přátele, kterým můžeme důvěřovat, a víme taky, že nás má rád Pán Bůh. Tohle všichni nemají. Jsou děti a lidé, kteří žijí bez lásky. Jsou jako nemocní. Proto nedovedou odpustit. Ale my jim svým odpuštěním můžeme pomoci pochopit, že i na nich někomu záleží, že i je má někdo rád. Tak se má láska a odpuštění po světě šířit. Tak mohou lidé poznávat Boha. Neboť kde je dobrota a láska, tam je také Bůh – to zpívali už naši dávní předkové ve víře.

    Na podobenství o muži, který nechtěl odpustit, zarazí několik věcí:

    1. obrovská výše dluhu. Šla do milionů. Takovou sumu si neumíme představit. Nikdy jsme s tolika penězi do styku nepřišli. Je to jaksi mimo náš obzor. Naproti tomu ten obnos, který dlužil jeden služebník druhému, ten si představit umíme. A asi jsme už každý někdy někomu půjčili nějaké peníze, které jsme pak horkotěžko dolovali zpět. A mnohdy jsme se s půjčenou sumou mohli rozloučit navždy. Nesrovnatelnost obou sum, o které tady jde, ukazuje, jak nesrovnatelné je to, co dluží lidé nám s tím, co dlužíme Bohu. Ale zároveň – obojí dluh spolu souvisí. Na jiném místě to Ježíš říká s nepříjemnou jasností: neodpustíte-li, nebude vám odpuštěno.

    2. Ten král dal mnohem víc, než oč ho ten služebník prosil. Služebník prosil o poshovění, o úlevu, o odložení splatnosti. Král dobře věděl, že by ten dluh nikdy nesplatil – vždyť šlo o obnos větší, než byl výnos celé provincie za 10 let. Takový je Bůh. Velkoryse odpouští, protože bychom si jeho milost nikdy nezasloužili. A tato velkorysost zavazuje, i nás.

    3. Ten služebník si vůbec neuvědomil, že ho ten druhý sluha prosil stejnými slovy, se kterými on sám před chvíli klečel před králem. Tvrdé srdce si samo připravuje zkázu. Boží odpuštění si můžeme podržet jen tehdy, jestliže se otevřeme pro bližního. Kdo neodpustí bližnímu, ten se sám odpuštění zbaví.

    4. Petr si myslel, že může počítat, kolikrát má odpustit. Ale dokud počítáme, potud nechápeme, co je to odpuštění a láska. Pokud počítáme, nechápeme, že život je všechno možné, ale vposledu vždycky dar a milost.Pokud počítáme, kolikrát odpustit, nechápeme, co to odpuštění je. Kde bychom byli, kdyby Bůh počítal, kolikrát může odpustit nám! Když jsme přijali odpuštění, když víme, že je nám odpuštěno, jsme osvobozeni od myšlenek a plánů na pomstu či odvetu. Tvrdý zůstává jen ten, kdo odpuštění nepřijal.

    5. A to se právě stalo tomu služebníkovi. Sotva vyšel od krále, zapomněl, co prožil a dostal. Takový je člověk. Když prosí, je pokorný a zkroušený. Ale když máme sami něco dát, tak to je horší. Chceme, aby nás Bůh osvobodil od naší minulosti, ale děláme málo pro to, se jiní nemuseli třást o svou budoucnost. Chceme, aby od nás Bůh odejmul strach a jiní se bojí, jakou budeme mít náladu při příštím setkání…

    6. A ještě něco – tohle vypravoval Pán Ježíš učedníkům ne o těch druhých. To říkal pro ně! Protože i Ježíšův učedník má někdy příliš dobrou paměť- na dluhy těch druhých. A může se stát, že i kvůli Ježíšovu učedníku nemůže někdo spát. A to zas proto, že na něco máme špatnou paměť. Lehce zapomínáme, za jakou cenu nám Bůh odpustil. „Odpuštění není nic snadného. Má-li odpuštění přetrhnout řetěz příčin a následků, stane se to tak, že odpouštějící z lásky bere na sebe odpovědnost za následky toho, co jsi udělal ty. Odpuštění proto vždy obsahuje oběť. A ten Boží impuls k odpuštění snadno přehlédneme. Olga Tydlitátová

    Co je potřebné?

    Skepse nebo víra?

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na