Micheáš
        Doba: Izrael je ohrožen asyrskou velmocí, která vyvrátila severní království (722) a        ohrozila i Jeruzalém. Juda však nehledá jistotu v Bohu. Proto je povolán prorok        Micheáš.
        Micheáš působil za judských králů: Jótama, Achaze, a Chizkijáše. Překrýval se s působením        proroka Izajáše. Zmínka o soudu nad Samařím (722) napovídá, že začal působit ještě předtím.        Oddíl 1,8-16 asi zmiňuje trasu asyrské armády (701), která táhla na Jeruzalém. Působil pak        ještě za krále Chizkijáše. Jde tedy o období cca 730 – 690. Díky působení Micheáše a        Izajáše král Chizkijáš činil pokání.
        Jeho prorocký pohled do budoucnosti se naplnil – 586 je zničen Jeruzalém. V exilu bylo jeho        proroctví chápáno jako splněné. Ukazuje však i k obnově Jeruzaléma. Bylo proto čteno a        doplňováno ještě po návratu. Kapitoly 6-7 někteří datují do doby exilní (II Iz) nebo        poexilní. 
Sofonjáš
        Doba:
        Po prorocích , kteří působili kolem roku 700 ( Izajáš a Micheáš), nastává období 60-70 let,        kdy se zdá, že se Hospodin odmlčel. Je to především doba krále Menašeho (687 -642), což byl        věrný vazal Asyřanů (viz.2Kr 21,1-9). Za jeho vlády se rozmohla modloslužba. Podporoval        asyrský kult hvězd, v zaslíbené zemi dal stavět pohanské oltáře a jednoho ze svých synů        obětoval bohu Molochovi. Proroci i v této době mluvili, ale byli pronásledování a umlčeni.        Nedochovalo se žádné přímé svědectví z těch dob. Víme však, že proroci působili: 
        2Kr 21,12-15: Ale Hospodin mluvil skrze své služebníky proroky: “Protože se        judský král Menaše dopouští těchto ohavností, horších, než jakých se dopouštěli před ním        Emorejci, že svedl k hříchu svými hnusnými modlami též Judu, toto praví Hospodin, Bůh        Izraele: Hle, já uvedu zlo na Jeruzalém a na Judu. Každému, kdo o tom uslyší, bude znít v        obou uších. Nad Jeruzalémem natáhnu měřicí šňůru jako nad Samařím a spustím olovnici jako        na dům Achabův. Vydrhnu Jeruzalém, jako se vydrhne mísa, vydrhne se a překlopí. Pozůstatek        svého dědictví zavrhnu, vydám je do rukou jeho nepřátel, v lup a plen všem jeho        nepřátelům, protože se dopouštějí toho, co je zlé v mých očích, a urážejí mě ode        dne, kdy vyšli jejich otcové z Egypta, až dodnes.” Také nevinné krve prolil Menaše        velice mnoho, až jí naplnil Jeruzalém od jednoho konce k druhému. Navíc tu byl jeho hřích,        kterým svedl k hříchu Judu, takže se dopouštěl toho, co je zlé v Hospodinových        očích.
Ageus
Zachariáš
Deutero-Zacharjáš
Malachiáš
Literatura ke knihám SZ
Vox Iuvenalis v Červeném kostele – 6. června 2005
Do zšeřelého Červeného kostela poklusem vbíhádvojstup třiceti mladých žen v dlouhých šatech vínové barvy a stejný početmladých mužů v oblecích s černými motýlky a zaplňují kněžiště osvětlenédvěma reflektory. Chrám ztichne, dirigent zvedá ruce, v tom shora z kazatelnyzaburácí mohutný bas: „Prijditěs, poklonimsja …“ Začíná „Všenoční bdění“. Podobu 80 minut šedesát hrdel pěveckého sboru se sólovým tenorem RichardaSamka a jedinečným basem Jurije Gorbunova zcela naplňují prostor chrámu.Obecenstvo v plném kostele odměnilo silný zážitek dlouhotrvajícím potleskem.
Pokračovat ve čteníPozvání na cestu – slovo úvodem
Pozvání na cestu. Co může evangelická církev nabídnout těm, kteří ji znají i neznají.
V následujících dvaceti kapitolách jsem se pokusil stručně odpovědět na otázku, čemu věří a ke komu se hlásí evangelická církev. Je to zajisté odpověď neúplná a to nejen vymezeným rozsahem tohoto textu, ale především proto, že křesťanská víra se týká celého lidského života. Všeho nač myslíme a co děláme. Psát o všem, co souvisí s vírou, by znamenalo napsat o všem, co se týká života jako takového.
Pokračovat ve čtení1. Proč věřit?
Hned na začátku je třeba říci, že nikdo z nás Pánu Bohu věřit nemusí. Nic nás k tomu nenutí a nedonutí. Každý má právo jít si svou vlastní cestou. Víra v Boha je však možnost, která je otevřená pro každého. Pro mnohé to může být alternativa, o které by se rádi dozvěděli něco víc.
Pokračovat ve čtení