ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázáníŽárlivě vás střežím Boží žárlivostí

Žárlivě vás střežím Boží žárlivostí

18. 1. 2018

Žárlivě vás střežím Boží žárlivostí; zasnoubil jsem vás jedinému muži, abych vás jako čistou pannu odevzdal Kristu.

2 Kor 11, 2

    Žárlivě vás střežím Boží žárlivostí; zasnoubil jsem vás jedinému muži, abych vás jako čistou pannu odevzdal Kristu.

    2 Kor 11, 2

    Milé sestry a milí bratři!

    Když je někdo z nás žárlivý, je to projev jeho strachu a nejistoty. A často i sobectví. Chce mít druhého je pro sebe. Chce si ho k sobě připoutat a podmanit.

    Ale když žárlí Bůh, pak to není proto, že se bez nás neobejde. Vždyť mu patří celý svět. Když někdo z nás Pána Boha opustí, má Hospodin k dispozici tisíce dalších. Pán Bůh nebyl vázán k Abrahamovi ani k Mojžíšovi, ani k Izraeli a není vázán ani k současné církvi. Může si povolat nový lid doslova z ničeho. To že tak Bůh nikdy neučinil a svázal své jméno nejprve s Izraelem a potom s církví, který ho trvale opouštěla a zrazovala – je zázrak, který nemá vysvětlení. Lidsky se to dá pochopit pouze tak, že se do nás Bůh žárlivě zamiloval.

    Lidská žárlivost je projev zoufalství a strachu. Ale připoutat se k někomu – tak jako apoštol – Boží žárlivostí – znamená, že si zamilujeme někoho, koho nemusíme, koho nepotřebujeme a kdo nás všelijak trápí a souží a přece nám na něm záleží a nikdy se ho nevzdáme.

    Boží žárlivostí miluje matka své postižené dítě. Boží žárlivostí miluje člověk svou vlast, místo aby z ní emigroval za lepším. Boží žárlivostí miluje žena svého vězněného muže, ačkoli se s ním mohla už dávno rozvést. Boží žárlivostí milujeme nemocné zvíře, ačkoli bychom ho mohli nechat utratit a pořídit si nové. A stejnou Boží žárlivostí miluje apoštol korintský sbor, ačkoli mu přináší jen samé problémy a zklamání. Mohl to s korintskými dávno skočit a napsat jim: Když vám nejsem dost dobrý, najděte si jiné apoštoly. Mám mnoho jiných sborů, kde mě rádi přijmou a podpoří. Klidně se bez vás obejdu.

    Místo toho apoštol píše do Korintu jeden dopis za druhým, posílá tam své spolupracovníky a chystá se je znovu a znovu navštívit. Proč s nimi ztrácí čas? Je to jako, když máte problémové dítě. Místo, abyste ho vyhodili z domu, sháníte mu práci, píšete o pomoc na všechny strany a myslíte na ně, kudy chodíte – místo abyste si užívali klidu a pohody s druhým dítětem, které má práci, rodinu a dělá vám jen radost.

    Takto milující a obětující se člověk si však často připadá jako hlupák, když si spočítá, kolik času věnoval tomu, který mu žádnou radost neudělal. Ale i když nás mají za hlupáky, nestyďme se za to. Jestli je láska hloupost, pak je i Pán Bůh hlupák, když se zahazuje s námi lidmi a také apoštol by musel být pěkný trouba, když to s korintskými včas neskončil.

    Ale my věříme, že láska je víc než chladný rozum. Milosrdenství víc než pouhá spravedlnost. Raději buďme za hlupáky, kteří někoho milovali až do konce – než za chytráky, kteří ze všeho včas vycouvali a pro nic se neobětovali.

    Apoštol má o korintskou obec vážné obavy, protože vidí, jak snadno se dají strhnout a ovlivnit lidmi, kteří to s nimi nemyslí dobře. Obávám se, aby to nebylo tak, jako když had ve své lstivosti oklamal Evu, aby totiž vaše mysl neztratila nevinnost a neodvrátila se od upřímné oddanosti Kristu. Když někdo přijde a zvěstuje vám jiného Ježíše, než jsme my zvěstovali, nebo vám nabízí jiného ducha, než jste dostali, nebo jiné evangelium, než jste přijali, klidně to snášíte!

    Dnes už přesně nevíme, v čem tehdy spočíval jiný Kristus, jiný Duch Boží a jiné evangelium. Ale podle všeho musel být ten rozdíl velmi jemný. Nebylo to nic zásadně jiného. Pouze se něco málo přidalo nebo naopak vynechalo.

    K milosti se přidaly zásluhy, ke křtu obřízka, k víře obrácení, k církvi poslušnost biskupa,  požehnání se spojilo s úspěchem, pravda s násilím, odpuštění s penězi, Duch svatý se zázraky, království Boží s pokrokem – ale právě to už je jiné evangelium. To už není Kristus, který povzbuzuje chudé, uzdravuje nemocné a odpouští celníkům a nevěstkám. To už není Duch svatý, který působí nejen mocně ale i skrytě, zázračně i docela nenápadně.

    Jindy se z evangelia zase ubralo. Začalo se rozlišovat, kdo ještě je a kdo už není náš bližní, bohatství už církvi nevadilo a sama se začala podílet na moci pronásledovat jinak věřící. Byl zamlčen Kristův kříž, neúplnost našeho poznání vystřídala sebevědomá jistota a místo milosti opět nastoupily skutky a zákon.

    Je tak snadné k evangeliu něco přidat nebo ubrat a přizpůsobit ho svým zájmům a potřebám. Ale právě tomu se musí církev vytrvale a důsledně bránit. Naštěstí k tomu máme dost nástrojů a prostředků.

    Buďme proto vděční, že máme v bibli nejen Nový ale i Starý zákon, ne jedno ale čtyři evangelia, nejen apoštola Pavla ale také Petra, Jana a Jakuba. Kristus nesmí být zužován na jeden princip a poučku. Jakmile se evangelium zredukuje na nějaké jednoduché heslo nebo důraz, už to není evangelium, ale lidské učení – která pak někdo zneužije, aby s jeho pomocí ovládal druhé.

    Evangelium proto nesmíme ztotožnit se sociální otázkou, ani z ekologií, ani s bojem proti potratům nebo homosexualitě, stejně jako nás evangelium nenutí přijímat všechny uprchlíky nebo dávat červenou kartu prezidentu Zemanovi. Z vlastního přesvědčení můžeme bojovat za různé věci, ale nesmíme se přitom zaštiťovat Ježíšem Kristem. Evangelium musí svobodné od všech politických směrů, programů, nálad, strachů ale i nadějí.

    Z evangelia však nelze ani ubírat. Boží milost není jen bezbřehé odpuštění, ale také „jdi a nehřeš více“. Není to jen svoboda, ale také trvalý závazek. Není to jen radost, ale někdy i trápení. Nejsou to jen zázraky a uzdravení, ale také „dosti máš na mé milosti“.

    Jenže jak poznáme, kdo z evangelia ani neslevil ani k němu nic nepřidal. Jak víme, že to byl apoštol Pavel a ne ti superapoštolé, kteří přišli do Korintu po něm. Jak poznáme, který kazatel nebo církev se nechtějí pouze zalíbit, ale poctivě hledají slovo Boží. Vždyť z bible se dá vyčíst láska i nenávist, sebevědomí i pokora, nesmlouvavost i tolerance.

    Aby Pavel podpořil evangelium milosti, které ho přemohlo u Damašku, vsadil v Korintě na jednu velmi citlivou ale i dvojznačnou zásadu. Nikdy si za svou službu nevzal ani denár. Raději si vydělával vlastníma rukama šitím stanů pro římskou armádu.

    Jenže se to brzy obrátilo proti němu. Jeho protivníci říkali: „Vidíte, jak málo si cení své služby. Stydí se vám říci o peníze, protože sám dobře ví, že jeho služba za mnoho nestojí. Proto se vám nabízí pod cenou a zadarmo. My dobře víme, jak cenou věc vám přinášíme, a proto jsme také přiměřeně drazí. Pavel je na rozdíl od nás amatér. Byl pro vás dobrý leda na začátku, ale nyní jste díky nám na vyšší úrovni. Teprve my vám přinášíme skutečnou spásu, zatímco Pavel nabízí pouze nehotové, neověřené a zkreslené zprávy, které ke spáse nestačí.!

    Pavel se tak dostal do situace, kdy se jeho dobře míněné gesto obrátilo proti němu. Kázal v Korint zadarmo a proto se jeho slovo zdálo být některým laciné, prázdné a ubohé.

    Vždyť co nic nestojí, za nic nestojí. Co je ve slevě, toho se potřebují zbavit. Jiní apoštolé se uměli prodat lépe. Nechávali si platit hotel a brali sebou i svoje manželky. A lidé jim to baštili.

    Podobně jako si dnes mnozí platí drahé kurzy rozvoje osobnosti, dávají spoustu peněz různým léčitelům, jezdí meditovat do buddhistických klášterů a platí si drahou léčbu kmenovými buňkami, ačkoli nikdo neví, zda účinkuje. Co je drahé vzbuzuje naděje, že bude účinné a lepší než to, co je levné a obyčejné. A tak si mnozí si koupili zbytečné drahé vysavače, speciální hrnce, alternativní léky, prostředky na hubnutí atd.

    Pavel samozřejmě také potřeboval peníze. Ne vždycky si mohl vydělat nočními přesčasy. Ale pokud bral za své kázání peníze, pak jedině od důvěrných a takřka rodinných přátel, které měl třeba ve Filipis. Od lidí, kteří ho dobře znali a věděli, k čemu peníze potřebuje. Ale od korintských si nikdy nic nevzal – aby jim dokázal, že mu na nich opravdu záleží a ze svého zájmu o ně nic nemá.

    Vzpomínám si, jak mi kdysi lidé po pohřbech říkali, jak krásně jsem mluvil – ale jestli prý tomu také věřím? Mysleli totiž, že mluvím o vzkříšení proto, abych si vydělal pár korun podobně jako muzikanti, kteří přitom hráli pohřební marše.

    Není jednoduché přesvědčovat lidi o něčem, za co jste placení. Čí chleba jíš, toho píseň zpíváš. Během studia teologie jsme se zabývali vážnou otázkou. Co bychom dělali, kdybychom víru jednou ztratili. Odejdeme z fary nebo budeme předstírat, že se nic nestalo? Není snadné psát nová a nová kázání, když musíte nad každým znovu uvěřit.

    Proto je důležité, aby v církvi pracovali a sloužili také laici a dobrovolníci. Farář je profesionál, faráře to živí, ale když je kurátorem malíř pokojů nebo zemědělský inženýr, pak je zřejmé, že dělá něco, co nemusí a z čeho nemá žádný prospěch. A když učí v nedělní škole zdravotní sestra po noční, je jasné, že to dělá z přesvědčení a z lásky.

    Každý z nás potřebuje práci, která ho živí. Ale ty nejdůležitější věci děláme zadarmo. Zadarmo vychováváme dětí, zadarmo vaříme a uklízíme, zadarmo stavíme a opravujeme dům. Zadarmo děláme manželce pomyšlení, zadarmo vedeme světlušky, zadarmo pečujeme o rodiče, zadarmo chodíme do kostela a v zimě krmit zvířátka. Lidé nakonec poznají, zda pro ně pracujeme z lásky nebo pro zisk.

    Za to, co děláme zadarmo, přichází odměna až dodatečně a spíš nečekaně. Teprve když člověk ze sebe vydá většinu toho, co umí, mnohého se vzdá a dojdou mu síly i trpělivost – dostaví se neplánovaně úleva a radost, že jsme nakonec přijali víc, než jsme obětovali. To nejcennější nejsou nakonec peníze, ale vědomí dobře vykonané práce, naplněný život, úcta a vděčnost druhých a víra, že jsme se mohli podílet na Božím díle.

    Možná jsme zbytečně levní, když nabízíme radost a naději zadarmo. Možná by křest v kostele za dvacet a v řece za třicet tisíc přitáhl víc zájemců. Ale to už by bylo jiné evangelium. My jsme se však žárlivě zamilovali do toho laskavého a tichého Ježíše, který nechtěl peníze pro sebe ale pro chudé, třtinu nalomenou nedolomil a knot doutnající neuhasil.

    Pane, díky za Tvou lásku, i když si ji ničím nezasloužíme. Díky za tvou pomoc, i když si nevážíme. Díky za naději, kterou nám nabízíš, i když z ní často neumíme žít. Amen.

     

    Vstup Dt 6,10

    Čtení 2 Kor 11,1-15

    Poslání Gal 4,13

    Písně: 549,409, 292, 171

    Brno 17.1.2016 Jiří Gruber 

    Pochlubím se svou slabostí

    Peníze až na prvním místě

    Bohoslužby

    Zprávy ze sboru

    Naše kostely

    Dobrý rok 2024 přeje
    Farní sbor ČCE v Brně I

    Bohoslužby a sociální sítě

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    Sociální sítě

    O našem sboru

    • O nás
    • Naše kostely
    • Lidé ve sboru
    • Týden ve sboru
    • Historie sboru
    • Archiv bohoslužeb
    • Kontakt

    Další odkazy

    • Kurz Alfa / Beta
    • Středisko Blažkov
    • Koncerty a výstavy
    • GDPR
    • Dotace
    • Výroční zprávy

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz

    © 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
    Připomínky ke stránkám pište na