Znamení smlouvy s Abrahamem
1Když bylo Abramovi devětadevadesát let, ukázal se mu Hospodin a řekl: „Já jsem Bůh všemohoucí, choď stále přede mnou, buď bezúhonný! 2Mezi sebe a tebe kladu svou smlouvu; převelice tě rozmnožím.“ 3Tu padl Abram na tvář a Bůh k němu mluvil: 4„Já jsem! A toto je má smlouva s tebou: Staneš se praotcem hlučícího davu pronárodů. 5Nebudeš se už nazývat Abram; tvé jméno bude Abraham. Určil jsem tě za otce hlučícího davu pronárodů. 6Převelice tě rozplodím a učiním z tebe pronárody, i králové z tebe vzejdou. 7Smlouvu mezi sebou a tebou i tvým potomstvem ve všech pokoleních činím totiž smlouvou věčnou, že budu Bohem tobě i tvému potomstvu. 8A tobě i tvému potomstvu dávám do věčného vlastnictví zemi, v níž jsi hostem, tu celou zemi kenaanskou. A budu jim Bohem.“ 9Bůh dále Abrahamovi řekl: „Ty i tvoje potomstvo budete mou smlouvu zachovávat ve všech pokoleních. 10Znamením mé smlouvy mezi mnou a vámi i tvým potomstvem, kterou budete zachovávat, bude toto: Každý mezi vámi, kdo je mužského pohlaví, bude obřezán. 11Dáte obřezat své neobřezané tělo a to bude znamením smlouvy mezi mnou a vámi. 12Po všechna pokolení každý, kdo je mezi vámi mužského pohlaví, bude osmého dne po narození obřezán, doma zrozený i koupený za stříbro od kteréhokoli cizince, který není z tvého potomstva. 13Musí být obřezán každý zrozený v tvém domě i koupený za stříbro. Tak bude má smlouva pro znamení na vašem těle smlouvou věčnou. 14Neobřezanec, který by nedal své neobřezané tělo obřezat, bude ze svého lidu vyobcován; porušil mou smlouvu.“ 15Bůh také Abrahamovi řekl: „Svou ženu nebudeš už nazývat Sáraj, její jméno bude Sára (to je Kněžna) . 16Požehnám ji a dám ti také z ní syna; požehnám ji a stane se matkou pronárodů a vzejdou z ní králové národů.“ 17Tu padl Abraham na tvář, usmál se a v duchu si řekl: „Což se může narodit syn stoletému? Cožpak bude Sára rodit v devadesáti?“ 18Proto Abraham Bohu řekl: „Kéž by Izmael žil v tvé blízkosti!“ 19Bůh však pravil: „A přece ti tvá žena Sára porodí syna a nazveš ho Izák (to je Bude se smát) . Svou smlouvu s ním ustavím pro jeho potomstvo jako smlouvu věčnou. 20A pokud jde o Izmaela, vyslyšel jsem tě: Hle, požehnám mu a rozplodím a rozmnožím ho převelice; zplodí dvanáct knížat a učiním z něho veliký národ. 21Ale svoji smlouvu ustavím s Izákem, kterého ti porodí Sára příštího roku v tomto čase.“ 22Bůh skončil rozmluvu s Abrahamem a vystoupil od něho. 23Abraham tedy vzal svého syna Izmaela a všechny zrozené ve svém domě i všechny koupené za stříbro, všechnu svou čeleď mužského pohlaví, a obřezal jejich neobřezané tělo hned toho dne, kdy k němu Bůh promluvil. 24Abrahamovi bylo devětadevadesát let, když jeho neobřezané tělo bylo obřezáno. 25Jeho synu Izmaelovi bylo třináct let, když bylo jeho neobřezané tělo obřezáno. 26Abraham i jeho syn Izmael byli obřezáni v týž den. 27Také všechna jeho čeleď, ať doma zrození či za stříbro od cizince koupení, byli obřezáni spolu s ním.
Tihle všichni jednou stejně jako Abraham a Sára vykročí do neznáma víry, budou opouštět své jistoty, svá přesvědčení, a spoléhat se znovu a znovu na Hospodina, Boha, kterého neuvidí, nenahmatají, který bude možná mnohdy jen mlčet, který je však bude všemožnými způsoby ujišťovat, že je živým Bohem, kterému se dá věřit, který je má rád a vždycky jim bude jistit záda.
Při křtu se někdy taky dostává nové jméno. Možná jste takové dostali. Já třeba ne. Ale to nevadí. Pokřtěný se jednou pro vždy stává kristovcem, křesťanem, nositelem Kristova jména, jeho vyznavačem. Také křtem na sebe bereme zodpovědnost a úkol. Být těmi, kdo se budou snažit žít tak, aby nedělali Pánu Bohu ostudu, nezrazovali ho, ale pomáhali uskutečňovat boží řády a způsoby na této zemi, vnášeli pokoj, těšili smutné, přijímali lidi bez rodiny, podporovali dobré projekty, odpouštěli.
Celkem 13x zazní v 17. kapitole knihy Genese slovo „smlouva“. Třináctka je číslem nového začátku a taky číslem babylonského boha Nergala, boha podsvětí, prostoru, kterému vládne strach a úzkost; odtud lidská pověrčivost spojená se třináctkou. Ten, kdo se tu k něčemu zavazuje, je Bůh. Bude Izraeli Bohem na věky věků. Bude mu Bohem ve všech oblastech. I v těch, na které si dělá nárok někdo jiný nebo něco jiného. Není nic, co by Bůh nedokázal obsáhnout, na co by jeho působení nestačilo. Tuhle smlouvu nic nezruší. Nevěra, lež i zpupnost na ni bude krátká. Žádný lidský čin ji nezadupe do země. Požáry, vichřice ani povodně ji nezničí. Bůh bude lidem Bohem, přítelem, nenechá lidské pokolení vymřít. Je a bude Bohem, který nám přeje zemi, místo, kde můžeme přivádět na svět děti, kde se nám bude dobře dýchat a dobře spát, pěstovat vztahy, milovat. Místo, které bude vždycky patřit Pánu Bohu, a my v něm budeme jeho hosty. „Jsme jenom hosti na tomhle světě – přicházíme, odcházíme“, zpívá Jarda Svoboda. Tak mysleme na to, jaké stopy do ní jako hosté otiskujeme. Ať nejsou takové, o které budou ti, co přijdou po nás, zakopávat.
Pokolikáté vlastně už mluví Bůh o tom, že to s Abrahamem od samého začátku myslí vážně? Z kolika malověrných nocí ho vyvedl, aby mu připomněl, že není ten, kdo ruší sliby, háže flintu do žita nebo odchází od rozdělané práce. Jsou nehmatatelná slova tak málo? Potřebujeme ještě něco, co se dá vidět, na co se dá sáhnout? Bůh nás zná, zná taky naše pochybnosti, naši slabost a křehkou víru. Ví, jak jsme snadno ovlivnitelní slovy jiných, korumpovatelní lákavými nabídkami.
Proto připojí ke své smlouvě viditelné a nesmazatelné znamení. Obřízku. Odříznutí části pokožky na pohlavním údu muže je zvyk známý z různých oblastí světa, z Egypta i od Indiánů ze Severní Ameriky. Obřízka byla vstupem do dospělosti nebo taky součástí svatebních obřadů. S Abrahamem vstupuje obřízka i do židovství. Je zlomovým okamžikem v životě Izraelce. Proto se děje 8. den po narození, tzn. v první den nového týdne. Pro nás je tím zlomovým dnem nového začátku zase neděle, 8. den, den vzkříšení.
Když o obřízce vyprávím dětem, tak se vždycky začnou šklebit a kroutit a uchechtávat. Moc se jim tohle téma nelíbí, a vlastně by byly spíš rády, kdybych jim o tom vůbec nevyprávěla. I Kalvín kdysi prohlásil: „Mít znamení na přirození je trapná a podivná záležitost.“
Bůh neváhá, aby z trapného a pohoršlivého udělal znamení své smlouvy. Neváhá, aby z poníženého a k potupné smrti odsouzeného udělal Zachránce světa. Neváhá ani, aby z hříšného a nespolehlivého udělal svého partnera na věky.
Obřízka není záležitostí jen pro jednotlivce, ale podobně jako boží smlouva je věcí celého lidského společenství. Nejen Abraham, obřezán je i celý jeho dům. Na vlastní pěst zajištěný potomek Izmael, domácí, služebníci i otroci z tržiště. Boží znamení nezná hranic, dotýká se lidí bez ohledu na bariéry v podobě společenských vrstev, sociální zdatnosti, rodinných vazeb, příbuznosti či jiných kritérií. Tak to platí i pro Kristovu církev. Jen nepodlehnout pokušením chovat se povýšeně a soudit druhé. Rozhodovat, kdo kam smí, kdo si co zaslouží a koho patří vyhnat ven. Boží jednání s člověkem se vymyká našim představám i pravidlům. A mnohdy si taky vyslouží jen lidský výsměch podobný tomu Abrahamovu. Ale kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp. A v tom dnešním příběhu (a snad i v tom našem osobním) je to Bůh. Bůh, který dokáže dát lidem radost i na stará kolena. Bůh, který hřích obrací v požehnání. Bůh, který po všech lidských zakopnutích a selháních nepřestává připomínat trvalou a nezrušitelnou platnost své lásky k člověku, k nám, k tobě.