ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázání2022Ester a Mordokaj
Ester a Mordokaj

Ester a Mordokaj

20. 3. 2022 Iva Květonová2022Ester

1Mordokaj se dozvěděl o všem, co se stalo. Roztrhl svůj šat, oblékl žíněné roucho a posypal si hlavu popelem. Vyšel doprostřed města a převelice hořekoval. 2Tak došel až před královskou bránu; do královské brány totiž nebylo dovoleno vejít v žíněném rouchu. 3A všude, v každé krajině, kamkoli se dostal králův výrok, totiž jeho zákon, konali židé veliké smuteční obřady s postem, pláčem a naříkáním; mnohým se staly lůžkem žíněné roucho a popel. 4Tu přišly Esteřiny dívky a její kleštěnci a oznámili jí to . Královnu sevřela nesmírná úzkost. Poslala šaty, aby Mordokaje oblékli a sňali z něho žíněné roucho, ale on je nepřijal. 5Ester tedy zavolala Hatáka z královských dvořanů, který byl ustanoven osobně pro ni, a přikázala mu, aby od Mordokaje vyzvěděl, co se děje a proč si tak počíná. 6Haták vyšel k Mordokajovi na městské prostranství před královskou branou. 7Mordokaj mu oznámil všechno, co ho potkalo, i obnos stříbra, které Haman slíbil odvážit do královských pokladů za židy, aby byli zahubeni. 8Dal mu také opis vydaného zákona o jejich vyhlazení, který byl vydán v Šúšanu, aby jej ukázal Ester a oznámil jí to , též aby jí vyřídil příkaz, ať vejde ke králi prosit ho o milost a přimluvit se u něho za svůj lid. 9Haták přišel a oznámil Ester Mordokajův vzkaz. 10Ester však řekla Hatákovi a přikázala mu vyřídit Mordokajovi: 11„Všichni královi služebníci i lid králových krajin vědí, že pro každého muže i ženu, kteří by bez pozvání vešli do vnitřního nádvoří ke králi, platí jediný zákon – usmrtit! Jen ten, k němuž král vztáhne zlaté žezlo, zůstane naživu. Já jsem už třicet dní nebyla zavolána, abych vešla ke králi.“ 12Esteřin vzkaz oznámili Mordokajovi. 13Mordokaj však vzkázal Ester: „Nedomnívej se, že v domě králově vyvázneš životem, jediná ze všech židů. 14Budeš-li v tuto chvíli skutečně mlčet, úleva a osvobození přijde židům odjinud, ale ty a dům tvého otce zahynete. Kdo ví, zda jsi nedosáhla královské hodnosti právě pro chvíli, jako je tato.“ 15Ester dala odpovědět Mordokajovi: 16„Jdi, shromažď všechny židy, kteří jsou v Šúšanu, a postěte se za mne. Nejezte a nepijte po tři dny, v noci ani ve dne. Také já a mé dívky se budeme takto postit. Potom půjdu ke králi, třebaže to není podle zákona. Mám-li zahynout, zahynu.“ 17Mordokaj odešel a učinil všechno, co mu Ester přikázala .

Est 4 
  • Zvukový záznam
  • Obrazový záznam
https://cervenykostel.cz/wordpress/wp-content/uploads/2022/04/2022_03_20_09_00_CK.mp3
Uložit zvuk
V minulém týdnu slavili Židé svůj nejveselejší svátek Purim, při kterém si připomínají radost ze záchrany Židů v Perské říši před genocidou zosnovanou krutým královským rádcem Hamanem. Příběh o královně Ester, Superstar Persie, si vypráví dnes i naše děti v nedělní škole.

Ta událost je zasazena do doby před dvěma a půl tisíci lety a nejspíš se nikdy nestala. Reálné příběhy o mnoha různých genocidách však Židé ve svých učebnicích dějepisu mají. Třeba ten z března roku 1944, kdy právě na svátek Purim zahynul během pár hodin v Osvětimi nejvyšší počet českých Židů za celou nacistickou okupaci.

Kniha Ester je takovou zhuštěninou všech podobných příběhů a odráží vzpomínky, ale taky současnost lidí, na jejichž život si někdo mocnější dělá nárok.

V knize Ester se neobjeví jediná zmínka o Bohu, proto se taky učenci kdysi přeli o to, jestli má tahle kniha co dělat v kánonu Starého zákona. Ale i z jiných příběhů smíme vědět, že Bůh někdy mluví, jindy jen šeptá a někdy taky mlčí. A přesto pořád je Bůh s námi. A ne Bůh bez nás nebo dokonce proti nám.

Ester, chudá dívka, která se stala Hvězdou na královském dvoře. Kdo by po něčem takovém netoužil? Mít život jako z pohádky, ideální míry, povahu, kariéru, mít dost na to dopřát si různá potěšení, podívat se na zajímavá místa. Taky tu však můžeme najít inspiraci k tomu nahlížet životy těch, co se v našich očích „mají“, jinak. Nenechat se ovlivnit tím, co si myslíme, že vidíme. Ale být vnímaví k tomu, že i ten, co je podle nás za vodou, za ní třeba vůbec není, má své bolesti a trápení.

Ester žije v paláci uprostřed světové velmoci, přesto o dění za zdmi nemá ani páru. Marie Antonietta, když se k ní doneslo, že se lid bouří proto, že nemá chleba, se překvapeně zeptala: „Tak proč nejedí koláče?“ Izolace, zakonzervovanost v zaběhaném možná uklidňuje a vytváří jakýsi pocit bezpečí a jistoty, ale člověk ztratí kontakt se skutečností, přijde o zkušenosti a podněty, které pomáhají utvářet, rozvíjet, a mají zásadní význam pro budoucnost. Uzavřenost sociálních bublin, impérií, ideologií, církví, názorů napomáhá v šíření dezinformací, k tomu, aby někdo mocnější pak ohýbal svět, jak se mu zlíbí.

Ještě že je tu Mordokaj, dar z nebes. Bůh často má právě lidské ruce a lidské srdce. Počítá s nimi, stejně jako s našimi schopnostmi a obdarováními. A tak se Mordokaj stává poslem, který přináší nezávislé zpravodajství ze světa až na hrad. Varuje před zlem, které se začalo plíživě šířit, aby až nadejde čas, nabylo obřích rozměrů a zasadilo úder těm, kteří mají nehodící se národnost, jiný jazyk i zvyky. A přitom se mohl klidně vypařit, utéct někam do bezpečí. Místo toho se rozhodl táhnout dámou. Pohnout princeznu k tomu, aby využila své role a postavení pro zásadní věc.

Změnit svou pozici na šachovnici světa nejsme někdy dost dobře schopní sami. Potřebujeme k tomu leckdy své Mordokaje, pro které je život druhých cennější než jejich vlastní a právo na důstojnost a svobodu mají za podstatné a nedotknutelné. Mordokaje, kteří nás popostrčí, dokážou pojmenovat problém a hledat, co by se dalo udělat.

Ester má strach, aby taky ne, půjde jí o krk. Ztotožnit se s lidmi za zdí, zařadit se do zástupu utlačovaných, to znamená vložit hodně, nasadit třeba i svůj život. Ztotožnění se a nasazení života známe snad na vlastní kůži, vždyť Ježíš tohle udělal pro nás, položil svůj život za nás.

Někdy nám nemusí jít o krk, a přesto máme strach se angažovat, vzít na sebe úkol. Z pocitu, že se na to nehodíme, že druzí jsou přece jen vhodnější, lepší, mladší, nadanější, schopnější, vzdělanější. Nebo se nám prostě jen nechce. Máme toho dost jinde.

Ester k téhle záchranné misi potřebuje požehnání Toho-jehož-jméno-kniha-Ester-nikdy-nevysloví. Potřebujeme ho i my, když vezmeme vážně Ježíšovy výzvy a budeme se rvát za právo na štěstí pro všechny. Když se chopíme zodpovědnosti za dění ve světě, za to současné válečné, ale i za každé další, které není tak zjevné. Když se budeme angažovat ve službě pro druhé, třeba v církvi, nebo v našem sboru. I to dnešní výroční sborové shromáždění nám má připomenout naši odpovědnost za toto konkrétní společenství. Je dost na nás, zda tu bude a jaké bude. Myslím, že Mordokaj je jednou ze skulin, kudy do příběhu vstupuje Hospodin a zasahuje do hrozivě rozehrané hry. Věřím, že takové skuliny hledá i v našich příbězích, osobních i těch mezinárodních. Hospodin, Bůh Abrahama, Izáka, Jákoba, Ester, Mordokaje i tebe se totiž nebojí, že se o svět umaže, že se ponořením do našich břeček ztrapní nebo o něco zásadního přijde. Vždyť o Velikonocích, které jsou už tak blízko, vstoupil v Ježíšovi do našich životů tak hluboko, jak to jen jde a mnohem víc, než kam sahají naše možnosti a představy. Vstoupil a je v nich, je tu, tak se neděste.

Žalm 86

Narození Izáka

Hledat

Roky

  • 2025 (6)
  • 2024 (1)
  • 2022 (14)
  • 2021 (14)
  • 2020 (6)
  • 2017 (18)
  • 2016 (7)
  • 2015 (2)

Knihy

  • 1. Královská (1)
  • 1. Tes (5)
  • 2. Korintským (4)
  • 2. Timoteovi (1)
  • Ester (1)
  • Exodus (1)
  • Genesis (15)
  • Jan (3)
  • Jozue (1)
  • Kazatel (1)
  • Lukáš (9)
  • Marek (3)
  • Matouš (14)
  • Římanům (2)
  • Žalmy (6)

Kazatelé

  • Iva Květonová (13)
  • Jana Hofmanová (2)
  • Jiří Gruber (35)
  • Michel Cornuz (1)
  • Olga Tydlitátová (1)
  • Ondřej Macek (14)
  • Petr Loukota (1)
  • Vladimír Svoboda (1)

Bohoslužby a sociální sítě

Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

Sociální sítě

O našem sboru

  • O nás
  • Naše kostely
  • Lidé ve sboru
  • Týden ve sboru
  • Historie sboru
  • Archiv bohoslužeb
  • Kontakt

Další odkazy

  • Kurz Alfa / Beta
  • Středisko Blažkov
  • Koncerty a výstavy
  • GDPR
  • Dotace
  • Výroční zprávy

Kontaktní informace

Farní sbor ČCE v Brně I

Opletalova 6
602 00 Brno

+420 542211453

https://cervenykostel.cz

© 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
Připomínky ke stránkám pište na