ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázání2021Vjezdy do Jeruzaléma
Vjezdy do Jeruzaléma

Vjezdy do Jeruzaléma

28. 11. 2021 Ondřej Macek2021Matouš

1Když se přiblížili k Jeruzalému a přišli do Betfage na Olivové hoře, poslal Ježíš dva učedníky 2a řekl jim: „Jděte do vesnice, která je před vámi, a hned naleznete přivázanou oslici a s ní oslátko. Odvažte je a přiveďte ke mně. 3A kdyby vám někdo něco říkal, odpovězte: ‚Pán je potřebuje.‘ A ten člověk je hned pošle.“ 4To se stalo, aby se splnilo, co je řečeno ústy proroka: 5‚Povězte dceři siónské: Hle, král tvůj přichází k tobě, tichý a sedící na oslici, na oslátku té, která je podrobena jhu.‘ 6Učedníci šli a učinili, co jim Ježíš přikázal. 7Přivedli oslici i oslátko, položili na ně pláště a on se na ně posadil. 8A mohutný zástup prostíral na cestu své pláště, jiní odsekávali ratolesti stromů a stlali je na cestu. 9Zástupy, které šly před ním i za ním, volaly: „Hosanna Synu Davidovu! Požehnaný, který přichází ve jménu Hospodinově! Hosanna na výsostech!“

Mt 21,1-9 
  • Zvukový záznam
http://70bo.net/bohosluzby/media/Bohoslu%C5%BEby%202021/2021_11_28_10_00_CK.mp3
Před několika dny přijížděl do Jeruzaléma římský místodržitel Pilát. Dohlédnout na řádný průběh největších svátků okupované země. Uprostřed vojáků, na koni, v purpurovém plášti a měl-li na to nárok i s vavřínovým věncem na hlavě. Římské orlice a odznaky moci. Triumfální vjezd provinčního skoro císaře do hlavního města malé provincie. Chvilka slávy a důležitosti.

Krátce po něm. Zřejmě po stejné silnici – vjížděl do města Herodes Antipas. Velkokníže, královská krev, aby převzal nad svátky patronát. Tento průvod je barevnější, orientální. Asi s hudbou. Podle stanoveného protokolu vrcholí Herodův příjezd návštěvou jeruzalémského chrámu, který dal zvelebit jeho otec. Malý skoro-král v malé zemi, která není ovšem ani jeho, protože otec i Římané usoudili, že na ni nestačí. A zase jsou všude kolem zástupy diváků i placených mávačů. A zase je to pro Heroda chvilka slávy a důležitosti.

A teď?

Rozhovor o oslu zabere skoro polovinu příběhu.

Ale když je konečně přiveden, dává se do pohybu třetí průvod. Muže na oslátku obklopí zástupy, lidé mávají kytkami, které naškubali někde v úvozu a dláždí mu cestu svými kabáty. Muž na nízkém, šedém zvířeti s velkýma ušima.

Lidé asi pochopili: Tohle je výsměch, drzost, ironie, parodie, zesměšnění okázalosti, důležitosti, slávy i moci všech vládců. Parodie na Piláta s jeho římskou hrou na moc i na Heroda s jeho hrou na krále. Parodie na všechny ty, kteří chtějí být důležití – staví se důležitými.

Ale ve skutečnosti…: Kdo je pro nás důležitý?

Určitě to někdo rychle a za tepla donesl do Jeruzaléma, kde už ti, kterým tenhle výsměch patřil – politici i chrámoví velekněží – řeší, jak se zachovat, jestli se potrefeně ozvat hned a přiznat tak, že pochopili, nebo ještě chvíli dělat, že se nic nestalo.

A neuběhne ani týden a budou si stát tváří v tvář:

Ježíš proti velekněžím a jejich vlastnění Boha, zavírání Boha do předpisů a chrámu, na které jim sahal už od té doby, co poprvé veřejně vystoupil…

I proti Pilátovi a Herodovi s jejich demonstrovanou a vytouženou mocí a silou a důležitostí, o které se moc bojí. A Herodes bude dělat, že se ho Ježíš netýká. A Pilát ho pak nechá obléknout jakoby do svého purpurového pláště a na hlavu mu nasadí jakoby korunu, jenže z trnů a bodláčí. A jeho vojáci se mu jakoby budou klanět, než ho odvedou na popraviště.

Protože dost bylo kritizování, pobuřování, zesměšňování, znevažování autorit, celebrit a vládců, dost bylo hraní si na krále, dost bylo happeningů… Zabijte ho!

Osel je (alespoň co tak tuším) docela tvrdohlavé zvíře dobré tak na těžkou práci a kůži. Rozhodně se nehodí do průvodu ani do války. Pro bojování za cokoli je nepoužitelné. Není na něm nic moc důstojného a hrdého. Je náročné k výcviku. A přeci tenhle osel přiváží – přináší Ježíše.

Hodně mi připomíná (nás křesťany) církev. I ona je takové nic moc, sama o sobě k ničemu, ale můžeme dovézt – donést Ježíše domů, spolužákům, do práce, do setkání. Povědět o něm. Nic víc. Nic míň.

Osel, udřené zvíře, nese krále udřených. Nejede na něm válečník. Ježíš – tenhle král – si nechce nechat sloužit, ale chce lidem ukazovat, že život je v tom, když nám jde o druhého.

Takhle vypadá král! Můžeme si uvědomit, že spásu opravdu nepřinášejí presidenti, předsedové vlád a poslaneckých výborů. Že to důležité čekáme přeci jen odjinud, takže by tím i ta naše očekávání od vládců měla být realističtější, věcnější.

Kdysi dávno před Ježíšem žil prorok Zacharjáš, který snil o tom, že jednou přijede do Jeruzaléma král. Král úplně jiný než všichni, kteří do města kdy vjížděli. Král, který nebude chrastit zbraněmi a nepřijede obklopen vojáky na koních. Snil, že jednou se nebude bojovat, zbraněmi vyhánět… že všemi těmi raketami, tanky, bombami… bitevními poli… projede král na oslu. A lidé pochopí, že sláva a důstojnost není v šatech, titulech, penězích, rozsívané smrti… že moc není v jaderných kufřících… že pravda není v křiku… že hodnota člověka není v počtech těch, kdo se před ním shrbí… že spousta z toho, jak si foukáme, co si o sobě myslíme, je k smíchu… když vjíždí král pokoje. Jen ho musíme pustit do svých hlav a do svého jednání.

Zahlédnout krále v Ježíši na oslu znamená snažit se vidět trochu víc, než jen to, co nás do očí praští.

To, proč jsme tu, není o tom, že bychom vzpomínali na to, co se odehrálo málem před dvěma tisíci lety – jak Ježíš vjel do Jeruzaléma, ale protože buď věříme, že nám do života vstoupil, nebo doufáme, že by vstoupit mohl.

Slavit advent znamená nechat Ježíše a jeho příběh vjet do našeho sevření, do našich názorů, do našich vztahů. Doba je těžká, nebezpečná v mnoha ohledech, není moc na co a na koho se spolehnout. Mně přijde, že se jen mohu přidat do průvodu tohoto krále na oslu. A doufat, že když bude nejhůř, že nás sveze, doveze do města pokoje.

Vyjití z archy

Noc pokročila, den se přiblížil

Hledat

Roky

  • 2025 (5)
  • 2024 (1)
  • 2022 (14)
  • 2021 (14)
  • 2020 (6)
  • 2017 (18)
  • 2016 (7)
  • 2015 (2)

Knihy

  • 1. Královská (1)
  • 1. Tes (5)
  • 2. Korintským (4)
  • 2. Timoteovi (1)
  • Ester (1)
  • Exodus (1)
  • Genesis (15)
  • Jan (3)
  • Jozue (1)
  • Kazatel (1)
  • Lukáš (9)
  • Marek (2)
  • Matouš (14)
  • Římanům (2)
  • Žalmy (6)

Kazatelé

  • Iva Květonová (13)
  • Jana Hofmanová (2)
  • Jiří Gruber (35)
  • Olga Tydlitátová (1)
  • Ondřej Macek (14)
  • Vladimír Svoboda (1)

Bohoslužby a sociální sítě

Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

Sociální sítě

O našem sboru

  • O nás
  • Naše kostely
  • Lidé ve sboru
  • Týden ve sboru
  • Historie sboru
  • Archiv bohoslužeb
  • Kontakt

Další odkazy

  • Kurz Alfa / Beta
  • Středisko Blažkov
  • Koncerty a výstavy
  • GDPR
  • Dotace
  • Výroční zprávy

Kontaktní informace

Farní sbor ČCE v Brně I

Opletalova 6
602 00 Brno

+420 542211453

https://cervenykostel.cz

© 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
Připomínky ke stránkám pište na