ČCE SBOR BRNO I
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně I
  • AKTUÁLNĚ
    • AKTUALITY ZE SBORU
    • BOHOSLUŽBY
    • ZPRÁVY ZE SBORU
    • SBOROVÝ KALENDÁŘ
    • HUDEBNÍ NEŠPORY
    • NOC KOSTELŮ
    • KONCERTY A VÝSTAVY
  • KÁZÁNÍ
  • SBOR
    • KDO JSME
    • NAŠE KOSTELY
    • LIDÉ VE SBORU
    • TÝDEN VE SBORU
    • ČASOPIS SETKÁVÁNÍ
    • HISTORIE SBORU
    • SBOROVÁ KRONIKA
  • NABÍZÍME
    • SVATBA
    • KŘEST
    • POHŘEB
  • CESTY K VÍŘE
    • KURZ ALFA
    • POZVÁNÍ NA CESTU
    • ČTEME BIBLI
    • ABECEDA VÍRY
  • ODKAZY
    • STŘEDISKO BLAŽKOV
    • DIAKONIE
    • EVANGELICKÉ ŠKOLY
      • VOŠ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ EA
      • STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA EA
      • CÍRKEVNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA FILIPKA
      • CÍRKEVNÍ ZŠ A MŠ SUDICE
    • SENIORÁT
    • ÚSTŘEDÍ ČCE
    • SKAUTI
  • KONTAKT

    Informace o sboru

    Farní sbor Českobratrské církve evangelické (ČCE) v Brně I

    Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

    K pravidelným i mimořádným sborovým akcím v průběhu celého týdne se scházíme ve sborových místnostech fary na Opletalově ul. č. 6 v Brně.
    Budova sboru se nachází v centru Brna, naproti budově Ústavního soudu, 200m od Červeného kostela, který je známou dominantou Brna. Zastávka tramvaje „Česká“ je hned u budovy, staví zde tramvaje číslo: 3, 4, 5, 6, 9 a 12. Některé bohoslužby jsou v Betlémském kostele na Pellicově ulici na Starém Brně, v krásném prostředí pod Špilberkem.

    Potřebujete-li pomoc nebo radu, volejte 542211453, přijďte osobně na faru na Opletalově ul. č. 6 nebo využijte e-mail:

    Úřední hodiny
    V kanceláři na faře jsme od úterý do čtvrtka v době 10-12 a 14-17, ve středu do 18. Po domluvě klidně i jindy.

    Bankovní spojení
    Číslo našeho účtu: 2302755010 / 2010, Fio banka

    Členové i nečlenové sboru, kteří by chtěli uhradit svůj příspěvek (salár) nebo dar převodem z účtu, tak mohou učinit jednorázovým nebo trvalým příkazem, případně pomocí QR kódů. Do poznámky pro příjemce prosím napište účel příspěvku, např. Salár, Dar sboru, Jeronýmova jednota apod., případně, pokud to není zřejmé z názvu účtu, i Vaše jméno. Jako variabilní číslo můžete uvést své rodné číslo, abychom vám mohli na konci roku vystavit potvrzení o výši darů pro Vaše daňové přiznání. Za všechny vaše dary a příspěvky děkujeme.

    Kontaktní informace

    Farní sbor ČCE v Brně I
    IČO: 49467964
    DIČ: CZ49467964

    Opletalova 6
    602 00 Brno

    +420 542211453

    https://cervenykostel.cz


    Pastorační pracovník:
    Kuba Marek, tel.: +420 542 211 453

    Faráři sboru:
    Ondřej Macek, tel: +420 739 244 754
    Iva Květonová, tel: +420 734 857 003


    Poznámka: Potřebujete-li informace o koncertech v kostele, obracejte se přímo na pořadatele daného koncertu. Faráři tyto informace nemají. Děkujeme za pochopení.


  • LIVE

Kázání

ČCE sbor Brno IKázání2021Kdo je Ježíš?
Kdo je Ježíš?

Kdo je Ježíš?

25. 12. 2021 Iva Květonová2021Lukáš

1Stalo se v oněch dnech, že vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby byl po celém světě proveden soupis lidu. 2Tento první majetkový soupis se konal, když Sýrii spravoval Quirinius. 3Všichni se šli dát zapsat, každý do svého města. 4Také Josef se vydal z Galileje, z města Nazareta, do Judska, do města Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova, 5aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě. 6Když tam byli, naplnily se dny a přišla její hodina. 7I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod střechou. 8A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stáda. 9Náhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň. 10Anděl jim řekl: „Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid. 11Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově. 12Toto vám bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí.“ 13A hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: 14„Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení.“ 15Jakmile andělé od nich odešli do nebe, řekli si pastýři: „Pojďme až do Betléma a podívejme se na to, co se tam stalo, jak nám Pán oznámil.“ 16Spěchali tam a nalezli Marii a Josefa i to děťátko položené do jeslí. 17Když je spatřili, pověděli, co jim bylo řečeno o tom dítěti. 18Všichni, kdo to uslyšeli, užasli nad tím, co jim pastýři vyprávěli. 19Ale Maria to všechno v mysli zachovávala a rozvažovala o tom. 20Pastýři se pak navrátili, oslavujíce a chválíce Boha za všechno, co slyšeli a viděli, jak jim to bylo řečeno.

Lk 2,1-20 
  • Zvukový záznam
  • Obrazový záznam
http://70bo.net/bohosluzby/media/Bohoslu%C5%BEby%202021/2021_12_25_10_00_CK.mp3
Minimálně od dob Františka z Asissi si stavíme betlémy a pokoušíme se různě nápaditě ztvárnit scénu o narození Ježíše, tak jak o ní podává zprávu evangelista Lukáš. K Marii, Josefovi a malému dítěti přibyla postupně celá zoologická zahrada a taky dost dalších lidí, o kterých sice Lukáš vůbec nepíše, ale proč ne. Může se však stát, že díky mnoha figurám a roztomilým čtyřnožcům se pozornost rozmělní a přestane být zaměřena na to podstatné, na to dítě, jádro celého příběhu.

Náš zrak i pozornost umí strhnout spousta nedůležitých věcí. Nejsme pak pořádně v rozhovorech, v naslouchání druhému, někdy ani sobě ne. Honíme se za kde čím, abychom stihli, udělali, zažili, vyřídili, viděli. Jsme pohlceni vlastními starostmi. Nebo už prostě nemáme zájem. Může se nám pak stát něco takového i s Vánocemi, s Ježíšem. Můžeme se s ním totálně minout, přestat ho hledat, ptát se po něm, mít pro něho místo ve svém životě.

Takže to dítě, Ježíš…kdo je Ježíš?

Nejdřív to poznala Marie ještě dřív než se narodil. Mít ve svém srdci Ježíše, to znamená zažít milost. Být zahrnut milostí. Zažít, že i když si to nijak nezasloužím, když si to vůbec nezasloužím a s ničím nepočítám, někdo tu pro mě je, má mě bezpodmínečně rád i se vším, co bych ráda schovala, zatajila, za co se stydím.

Pak to poznal Josef. Ježíš je ten, kdo může do naší situace přijít s něčím novým, pohnout nás k řešením, která jsme měli za nemožná. I když nás to bude něco stát a bude to nepohodlné. Ježíš je ten, kdo dokáže obměkčit kdejaké srdce a stát se pro někoho bližním, velkorysým, milosrdným.

A pak to poznali pastýři. Cháska nevalné pověsti. Pást ovce, přebývat mimo lidská obydlí bez zázemí, tepla domova, to bylo spíš za trest pro ty, kteří něco zbabrali. A tihle všelijací zlodějíčci a sebranka se jako jedni z prvních smí dozvědět, že támhle někde v Betlémě přišlo na svět dítě, které jim změní život. Už se nebudou muset třást strachy, že je za jejich viny může někdo beztrestně zmlátit. Že si je může kdykoli někdo podat a oni nebudou mít zastání. Do jejich života se zase vrátí radost, budou se nahlas smát i zpívat a tančit, protože v Ježíši je Bůh přijal, dal jim najevo svoji přízeň, to že s nimi počítá. A to zrovna ve chvíli, kdy probíhalo velké světové sčítání lidu. Ve chvíli, kdy si sám císař pán přepočítával síly své říše, svoji moc. Ale s těmihle vyhnanci, s těmi, kteří svůj život projeli, nepočítal. Jako by už byli pro svět mrtví. Ale ne pro Pána Boha.

Na tom příběhu je také zajímavé, že pastýři byli právě ti, kdo jako nečekaní svědci dosvědčili, že to konkrétní dítě v jeslích je božím zachráncem světa. Potvrdili tak to, co už nějakou chvíli v sobě jako tajemství tiše nesli Marie a Josef. Nebyli to vzdělanci s tituly před i za, ani lidé s dobrým kreditem, ani vysoce postavení, mimořádně nadaní, schopní. Podobně jako ženy u Ježíšova hrobu jsou pastýři pro svět nevěrohodnými svědky. Bůh si však vybral právě je, aby potvrdili a nesli dál do světa zprávu, že Bůh je lidem blízko. Nést do světa evangelium není úkol jen pro faráře, pro pevné ve víře, pro ty, kdo chodí pravidelně do kostela, kdo dobře mluví a mají věci srovnané, kdo se s přehledem vyznají v Bibli a umí z ní citovat. Pokud takový úkol svědčit o Ježíšovi dostali ti největší ztroskotanci, tak proč ne i kdokoli z nás.

Kdo je Ježíš?

Lukáš mluví o Ježíšovi v té druhé kapitole jako o Spasiteli, Mesiáši a Pánu. Svět si pod těmito tituly tenkrát představoval císaře římské říše Augusta. Básníci o jeho velikosti skládali básně, o jeho vzrůstající moci psali obdivně historikové, lidé ho nazývali Bohem. On sám se považoval za božího Syna.

Jenže dá se od někoho, kdo ovládá druhé, nechá si říkat pane a používá druhé jako svůj nástroj moci, očekávat, že přinese lidem opravdovou spravedlnost a pokoj? Dá se čekat, že ten, komu jde předně o vlastní prospěch a postavení, se bude zajímat o ty, ze kterých nebude nic mít?

Pán – Ježíš je ten – kdo dává, drží a nese život. Kdo zmůže něco i tam, kde já už ne. Kdo o mně ví, mám pro něho význam, kdo se mnou počítá. A bude stát za mnou, bude jistit moje kroky.

Spasitel – Ježíš je ten, kdo mě nenechá ve štychu. Kdo to se mnou nevzdá a neotočí se ke mně zády. Ani po sté. Provede mě temnotami mého života a bude se mnou i ve chvíli, kdy budu umírat.

Mesiáš – Ježíš je ten, ve kterém se mnou jedná Bůh: Kdo mi nastavuje zrcadlo a někdy dost bolestně dává poznat, kde jsem šlápla vedle. Mesiáš – Ježíš mi nabízí, jak překročit svůj stín, opustit to, čeho se někdy hloupě a křečovitě držím, a dodává sílu pro takové jednání, ve kterém se děje nebe na zemi.

Kdo je to dítě v jeslích? Kdo je pro mě Ježíš? To je to podstatné, otázka, se kterou vás dneska chci poslat domů. To ostatní smíte klidně zapomenout.

C.S. Lewis, autor známé série Letopisy Narnie ve své knize K jádru křesťanství napsal:

 „Musíte si vybrat. Buď ten muž byl a je Synem Božím; anebo šílencem či něčím ještě horším. Můžete ho umlčet jako blázna, můžete ho poplivat a zabít jako démona; anebo mu můžete padnout k nohám a nazývat ho Pánem a Bohem. Ale neohánějme se žádnými blahosklonnými nesmysly o tom, že to byl velký mravní učitel. Tuto možnost nám nenechal otevřenou. Neměl to v úmyslu.“

Zkuste si tu otázku „Kdo je Ježíš“ pokládat a odpovídat si na ni. Zkuste ji taky pokládat svým rodičům, prarodičům, partnerům, přátelům nebo dětem. Snad vás jejich odpovědi obohatí. A je zase ty vaše.

Nezůstane z nich kámen na kameni

Kdo ke mně přijde, toho nevyženu ven

Hledat

Roky

  • 2025 (7)
  • 2024 (1)
  • 2022 (14)
  • 2021 (14)
  • 2020 (6)
  • 2017 (18)
  • 2016 (7)
  • 2015 (2)

Knihy

  • 1. Královská (1)
  • 1. Tes (5)
  • 2. Korintským (4)
  • 2. Královská (1)
  • 2. Timoteovi (1)
  • Ester (1)
  • Exodus (1)
  • Genesis (15)
  • Jan (3)
  • Jozue (1)
  • Kazatel (1)
  • Lukáš (9)
  • Marek (3)
  • Matouš (14)
  • Římanům (2)
  • Žalmy (6)

Kazatelé

  • Iva Květonová (14)
  • Jana Hofmanová (2)
  • Jiří Gruber (35)
  • Michel Cornuz (1)
  • Olga Tydlitátová (1)
  • Ondřej Macek (14)
  • Petr Loukota (1)
  • Vladimír Svoboda (1)

Bohoslužby a sociální sítě

Bohoslužby se konají každou neděli v 8:30 v Betlémském kostele a v 10:00 v Červeném kostele. Přes prázdniny se konají jen jedny bohoslužby v 9:00 v Červeném kostele.

Sociální sítě

O našem sboru

  • O nás
  • Naše kostely
  • Lidé ve sboru
  • Týden ve sboru
  • Historie sboru
  • Archiv bohoslužeb
  • Kontakt

Další odkazy

  • Kurz Alfa / Beta
  • Středisko Blažkov
  • Koncerty a výstavy
  • GDPR
  • Dotace
  • Výroční zprávy

Kontaktní informace

Farní sbor ČCE v Brně I

Opletalova 6
602 00 Brno

+420 542211453

https://cervenykostel.cz

© 2005 - 2023 Českobratrská církev evangelická, sbor Brno I.
Připomínky ke stránkám pište na